2020-01-20, 22:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
enligt denna
https://4.bp.blogspot.com/-e4eOdk6WuJY/Wdx2_dDEumI/AAAAAAAAuMw/4ArowCd_bjc1ZMdjDtDsZETSm64Bhv5uwCLcBGAs/s1600/stockholm_reala_huspriser_1875-2017p.png
så är inflationen

166% mellan 2000-2017 med avseende på huspriser.
9,76% per år alltså.

Och ändå förstår du inte att detta är prisdrivande, jösses.
2020-01-20, 22:06
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och ändå förstår du inte att detta är prisdrivande, jösses.
det är ju just det jag hävdar, kreditutlåningen driver upp priserna.
2020-01-20, 22:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
det är ju just det jag hävdar, kreditutlåningen driver upp priserna.

Det var inflationen vi pratade om och som du sa var "jättehög". Inflation innebär större penningmängd och det driver givetvis upp de nominella priserna, detta är inget konstigt eller osunt.

Att tro på en krasch av de nominella priserna samtidigt som penningmängden ökar är rätt anmärkningsvärt minst sagt.
2020-01-20, 22:14
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Jaha så vilka placeringar har du tagit som baseras på din negativa marknadstro, du glömde att berätta om det.
Eh, jo. Jag var väldigt tydlig med precis när jag slutade exponera mig för Stockholms bostadsmarknad. Att du inte klarar av att hantera information på ett bra sätt kan liksom inte beskyllas någon annan än dig. Sedan dess är priserna på Stockholms bostadsmarknad nominellt +-0, eller realt rejält ned.

Jag har förövrigt varit tydlig (flertalet gånger) med att jag aldrig någonsin skulle shorta en sån här marknad.
2020-01-20, 22:17
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Det var inflationen vi pratade om och som du sa var "jättehög". Inflation innebär större penningmängd och det driver givetvis upp de nominella priserna, detta är inget konstigt eller osunt.

Att tro på en krasch av de nominella priserna samtidigt som penningmängden ökar är rätt anmärkningsvärt minst sagt.
du hänger inte med.

Man motiverar den låga räntan genom att man säger att KPI-inflationen är låg.

Vi har sett att kollar man på tillgångspriser så är inflationen hög.

=> det ekonomiskt sunda givet ett prisinflationsmål på 2% är att höja räntan.

Man kan inte godtyckligt välja bort priser man inte gillar. Det är intellektuellt ohederligt och ger en falsk bild av verklighetens ekonomi.

Att tro på en krash i priser pga den ökade risken i det finansiella systemet i form av rekordhög kreditmängd är inte alls märkligt. Det har hänt vid alla finanskriser. Snarare grundläggande ekonomiskt okunnigt att hävda annorlunda. Är vi verkligen säkra på att vnc syftade på dig.
Senast redigerad av estetik 2020-01-20 kl. 22:20.
2020-01-20, 22:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Eh, jo. Jag var väldigt tydlig med precis när jag slutade exponera mig för Stockholms bostadsmarknad. Att du inte klarar av att hantera information på ett bra sätt kan liksom inte beskyllas någon annan än dig. Sedan dess är priserna på Stockholms bostadsmarknad nominellt +-0, eller realt rejält ned.

Jag har förövrigt varit tydlig (flertalet gånger) med att jag aldrig någonsin skulle shorta en sån här marknad.

Att sluta att exponera dig för bomarknaden var ingen förtjänst, du missade istället en uppgång genom att göra det.

Inte så framgångsrikt alltså men du kunde dessutom tagit en aktiv placering om du verkligen hade varit övertygad så att du hade rätt. Då skulle du visserligen förlorat ännu mer så det var väl tur att du inte vågade placera dina pengar i enlighet med vad din mun hela tiden sagt.

Citat:
du hänger inte med.

Man motiverar den låga räntan genom att man säger att KPI-inflationen är låg.

Vi har sett att kollar man på tillgångspriser så är inflationen hög.

=> det ekonomiskt sunda givet ett prisinflationsmål på 2% är att höja räntan.

Man kan inte godtyckligt välja bort priser man inte gillar. Det är intellektuellt ohederligt och ger en falsk bild av verklighetens ekonomi.

Att tro på en krash i priser pga den ökade risken i det finansiella systemet i form av rekordhög kreditmängd är inte alls märkligt. Det har hänt vid alla finanskriser. Snarare grundläggande ekonomiskt okunnigt att hävda annorlunda. Är vi verkligen säkra på att vnc syftade på dig.

Fortfarande gäller att du ser att penningmängden ökar kraftigt och ändå tror du på fallande nominella priser. Detta är barockt.
2020-01-20, 22:26
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Fortfarande gäller att du ser att penningmängden ökar kraftigt och ändå tror du på fallande nominella priser. Detta är barockt.
Du läser inte vad jag skriver. Priserna kommer falla vid en finanskris. det innebär att penningmängden minskar kraftigt. Bobubblan är en kreditbubbla.

God natt ditt jävla luder
Senast redigerad av estetik 2020-01-20 kl. 22:29.
2020-01-20, 22:27
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Att tro på en krash i priser pga den ökade risken i det finansiella systemet i form av rekordhög kreditmängd är inte alls märkligt. Det har hänt vid alla finanskriser.
Mjah, fast det är ju närmare verkligheten (åtminstone i modern tid) att bostadskollapserna utlöst finansiella kriser snarare än att kriserna skapat bostadskollapser.

Med det sagt i det här fallet så var hysterin centrerad till BR i Stockholm. Nu har vi där under de senaste 3 åren ner mer än -10%. I SEK, som tex gått ca -8% mot USD under samma period.

Notera att vi då pratar nominellt ned.

Det har alltså hänt ganska mycket här de senaste åren, bara det att det gick extremt (unikt) snabbt nedåt ett par månader och sedan extremt långsamt/stillastående i (en fallande) SEK. Detta har skapat något narrativ om att "kraschen kanske kommer" när den i själva verket kom, för det som skett är redan tillräckligt för att skaka om systemet givet att det är ömtåligt.

Dvs om det är så att svensk ekonomi inte klarar av fallande priser kommer vi märka detta i en kollapsad (privat-)ekonomi de närmaste 1-2 åren (per emperi bör det kännas redan i år). Med det menar jag inte att priserna inte kan sjunka mer, bara att oavsett så har det redan hänt tillräckligt. Om vi ser BNP-prognoser som plötsligt revideras kraftigt nedåt osv så är det en ledtråd om att detta händer.
Senast redigerad av Trillske 2020-01-20 kl. 22:30.
2020-01-20, 22:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du läser inte vad jag skriver. Priserna kommer falla vid en finanskris. det innebär att penningmängden minskar kraftigt.

Det kommer krascha för att det kommer krascha alltså.

Och när kommer det ske?
Vi har bara väntat i 10 år än.
2020-01-20, 22:32
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Att sluta att exponera dig för bomarknaden var ingen förtjänst, du missade istället en uppgång genom att göra det.
Såhär skrev jag. Detta svarade du på.
Citat:
Sedan dess är priserna på Stockholms bostadsmarknad nominellt +-0, eller realt rejält ned.

Är det bara jag som ser hur handikappad den här människan är?
2020-01-20, 22:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Såhär skrev jag. Detta svarade du på.

Är det bara jag som ser hur handikappad den här människan är?

Nu har du var en av trådens största bubbelbabblare i åratal så du gick inte ur marknaden på den absoluta toppen 2017, du gjorde det på betydligt lägre nivåer och får räkna från det. Vågar du säga när du sålde?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2020-01-20 kl. 23:31.
2020-01-20, 22:37
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Du läser inte vad jag skriver. Priserna kommer falla vid en finanskris. det innebär att penningmängden minskar kraftigt. Bobubblan är en kreditbubbla.

Och hur länge ska man vänta på den här finanskrisen? många här har redan väntat i 10 år. Det vanliga argumentet tycks ju vara att stigande räntor är den största risken, och just nu tyder ju allt på att vi kommer ha låga räntor för en lång tid framöver.

Ska man sälja sin BR och bo i en svindyr HR för att det eventuellt kommer en finanskris om 10-20 år?

Låter rimligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in