2020-01-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ren fiat som du kallar det bygger bubblor. Aktiemarknaden och fastighetsmarknader världen över har blåsts upp pga det har pumpats ut 10.000 tals miljarder världen över i stimulanser. Sverige är unikt genom en fullkomligt extrem massinvandring. Men hade inte räntan varit låg så hade priserna varit väsentligt lägre, oavsett invandring. Priset på pengar är den avgjort viktigaste faktorn, tron att priserna fortsätter stiga den andra.

Hade räntorna varit högre hade vi inte haft samma invandringspolitik. Medelklassen hade sagt ifrån om de inte kunnat förköpa sig på vansinnesdyra bostäder.
2020-01-20, 20:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så din så kallade kalkyl håller alltså inte måttet, du tar bara med en del av det som påverkar. Detta är det vanliga misstaget från bubbelbabblare, de ser bara en liten del av verkligheten och drar därför tokiga slutsatser.
Känner på mig att du dragit detta kort 25 gånger redan i tråden, vi behöver inte harva om. Noterar att du (medvetet) inte låtsades om min siffra "10% av befolkningen", vilket är en väldig liten andel av alla husköpare.
2020-01-20, 20:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Känner på mig att du dragit detta kort 25 gånger redan i tråden, vi behöver inte harva om. Noterar att du (medvetet) inte låtsades om min siffra "10% av befolkningen", vilket är en väldig liten andel av alla husköpare.

Jo ni "känner på er" saker, det är så det brukar vara, Ni fokuserar på några enstaka siffror som aldrig är hela sanningen och som ofta dessutom är felaktiga och sedan drar ni era slutsatser på det och hamnar tokfel.
2020-01-20, 20:23
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Jag har inte pratat landets kapitalinkomster, jag tog upp individens kapitalinkomster.
en person som betalar av sin bostad i Sverige med kapitalinkomst var ju vad du påstod.

Då ser vi att bytesbalansen går rakt ner sedan regering Reinfeldt. Dvs landet som helhet får mindre kapitalinkomster och därmed ökad skuld till utlandet. Hur ska landet betala av sina bostäder om balansen försämras?

Notera att en person som är bosatt utomlands med belånad bostad i Sverige innebär positiv bytesbalans för Sverige. Men bytesbalansen går ju rakt ner. Så där kan inte du hämta hem några poänger.
2020-01-20, 20:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Fast nu gör du exakt det jag påpekade, räknar med standardlöner. Det är inte kreti och pleti som tjänar 38ksek/månad som köper lägenheter för 5-9msek.

Egenkonsulter som fakturerar 200ksek i månaden kan utan problem amortera av 5msek på 10 år om de skulle vilja, och egenkonsulter finns det gott om i Stockholm. Är man dessutom ett par där en är konsult så går det änuu enklare.

Glöm inte att det ca 1% av Sveriges befolkning som äger en BR i Stockholm innerstad, det är inte kreti och pleti som bor där även om det såklart finns dom som tokbelånat sig för att bo där.
Det stämmer ju inte. En datakonsult som fakturerar heltid får aldrig in mer än 150k brutto per månad = 60.000 kr i lön efter skatt. Han kan max amortera 15.000 kr per månad. 5 mkr tar då 333 månader = nästa 30 år. 10mkr tar 666 månader. Och då pratar vi om en konsult som fakturerar oavbrutet år efter år, inte gör något annat än jobbar.

...och apropå kreti och pleti så kostar en ganska ordinär 5a i medel-läge innerstan 6-9 mkr. Förr i tiden, på 1970-talet, kunde gamla pensionärstanter bo i sådana lägenheter. En kreti-och-pleti-lägenhet enligt mitt sett att se på det.
2020-01-20, 20:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jo ni "känner på er" saker, det är så det brukar vara, Ni fokuserar på några enstaka siffror som aldrig är hela sanningen och som ofta dessutom är felaktiga och sedan drar ni era slutsatser på det och hamnar tokfel.
Jag känner inte något alls. Jag skrev ju precis att vilken faktor jag än tittar på så ser jag bubbelpriset kring 40%. Synd att du inte läste. kanske därför vi har 70.000 inlägg för mycket i denna tråd.
2020-01-20, 20:26
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Nja, Sverige har världens näst lägsta statsskuld, så tack vare Alliansen har landet Sverige bra ekonomi under mycket lång tid framåt oavsett sjunkande bytesbalans, som alltså inte är något problem.
Sverige har inte alls bra ekonomi. Det råder strukturella problem på det demografiska området med försämrad produktivitet => tillväxten sjunker och stagnerar.
2020-01-20, 20:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
en person som betalar av sin bostad i Sverige med kapitalinkomst var ju vad du påstod.

Då ser vi att bytesbalansen går rakt ner sedan regering Reinfeldt. Dvs landet som helhet får mindre kapitalinkomster och därmed ökad skuld till utlandet. Hur ska landet betala av sina bostäder om balansen försämras?

Notera att en person som är bosatt utomlands med belånad bostad i Sverige innebär positiv bytesbalans för Sverige. Men bytesbalansen går ju rakt ner. Så där kan inte du hämta hem några poänger.

Är du senil. Mitt kapital och kapitalinkomster påverkar i mycket hög utsträckning min förmåga att köpa en bostad men det styrs inte av landets bytesbalans. Du är helt snurrig.
2020-01-20, 20:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Sverige har inte alls bra ekonomi. Det råder strukturella problem på det demografiska området med försämrad produktivitet => tillväxten sjunker och avtar.
Sverige som nation har en av världens 3-4 starkaste ekonomier, jag vet inte vad du missuppfattat. Demografi, Italien och Japan och snart Kina SJUNKER i folkmängden i minst 30 år framåt. Sverige har i själva verket ett bra demografiskt läge jämfört med jämförelseländerna. Dock en 40-talspuckel som måste betas av under ca 10 år, innan 60-talspuckeln fixar tillbaka läget.
2020-01-20, 20:29
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Det stämmer ju inte. En datakonsult som fakturerar heltid får aldrig in mer än 150k brutto per månad = 60.000 kr i lön efter skatt. Han kan max amortera 15.000 kr per månad. 5 mkr tar då 333 månader = nästa 30 år. 10mkr tar 666 månader. Och då pratar vi om en konsult som fakturerar oavbrutet år efter år, inte gör något annat än jobbar.

...och apropå kreti och pleti så kostar en ganska ordinär 5a i medel-läge innerstan 6-9 mkr. Förr i tiden, på 1970-talet, kunde gamla pensionärstanter bo i sådana lägenheter. En kreti-och-pleti-lägenhet enligt mitt sett att se på det.

Återigen gör du samma fel, du kan inte jämföra en vanlig konsult som jobbar åt typ Tieto eller ÅF som fakturerar 850sek/h med erfarna management konsulter och systemarkitekter, dessa kan fakturera 1600kr/h utan problem och står nästan aldrig utan uppdrag. Dessa jobbar heller inga 40h i veckan, de flesta fakturerar minst 60h.
2020-01-20, 20:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag känner inte något alls. Jag skrev ju precis att vilken faktor jag än tittar på så ser jag bubbelpriset kring 40%. Synd att du inte läste. kanske därför vi har 70.000 inlägg för mycket i denna tråd.

Och du tog inte ens med kapitalet eller kapitalinkomsterna som folk har. Du beaktade inte heller att vi bor väldigt stort i Sverige så att kvadratmeterpriserna kan dra iväg kraftigt om vi bara går ner till mer normal nivå. Du tog heller inte med den ökande otryggheten i samhället som gör att folk vill betala mer för ett tryggare boende, bara för att peka på några faktorer som du helt missade.
2020-01-20, 20:30
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Är du senil. Mitt kapital och kapitalinkomster påverkar i mycket hög utsträckning min förmåga att köpa en bostad men det styrs inte av landets bytesbalans. Du är helt snurrig.
det här är nationalekonomi-forumet. Det strukturella och generella är intressant att titta på.

Din bostad ökar ju inte i pris om alla andras bostäder sjunker i pris bara för att du lyckas betala ränta med din kapitalinkomst.

Då kollar vi på landet som helhet. Och där försämras förmågan i befolkningen att betala räntor med kapitalinkomst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in