2020-01-20, 10:34
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
...Har du ett svar på det som jag tar upp i mitt inlägg? Förstår inte riktigt vad du menar.

Vilken bok angående Uppenbarelseboken skulle du rekommendera som analyserar och går igenom det bibliska verket? Exempelvis från listan i nedanstående länk:
https://www.bestcommentaries.com/revelation/

John MacArthur är en respekterad pastor i staterna och ett säkert kort. Han är väldigt kunnig.
2020-01-20, 11:01
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Den intressantaste biten i uppenbarelseboken tycker jag är den om att köpa och sälja:

"Och det [vilddjuret] tvingar alla, små och stora, rika och fattiga, fria och slavar, att ta emot ett märke på högra handen eller på pannan, så att ingen kan köpa eller sälja utom den som har märket, vilddjurets namn eller dess namns tal. Här gäller det att vara vis. Den som har förstånd må räkna ut vilddjurets tal, ty det är en människas tal. Och dess tal är sexhundrasextiosex."

Detta tolkar jag som att man kommer bli tvungen att ta ett microchip i handen för att kunna köpa och sälja. Vi är ju nästan där nu förutom att chipet sitter i korten. Kontanter håller på att försvinna då man blir totalt beroende av att handla digitalt.

I en intervju med Aaron Russo säger han att Nick Rockefeller sagt till honom att målet är att få alla microchippade i den nya världsregeringen: https://www.youtube.com/watch?v=LGcatieMvfk
2020-01-20, 12:28
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Den intressantaste biten i uppenbarelseboken tycker jag är den om att köpa och sälja:

"Och det [vilddjuret] tvingar alla, små och stora, rika och fattiga, fria och slavar, att ta emot ett märke på högra handen eller på pannan, så att ingen kan köpa eller sälja utom den som har märket, vilddjurets namn eller dess namns tal. Här gäller det att vara vis. Den som har förstånd må räkna ut vilddjurets tal, ty det är en människas tal. Och dess tal är sexhundrasextiosex."

Detta tolkar jag som att man kommer bli tvungen att ta ett microchip i handen för att kunna köpa och sälja. Vi är ju nästan där nu förutom att chipet sitter i korten. Kontanter håller på att försvinna då man blir totalt beroende av att handla digitalt.

I en intervju med Aaron Russo säger han att Nick Rockefeller sagt till honom att målet är att få alla microchippade i den nya världsregeringen: https://www.youtube.com/watch?v=LGcatieMvfk
Det är en allmän vedertagen tolkning av orden ja som redan har uttryckts många gånger redan.
Men kan tåla att upprepas!

Ta intentionen nu med vad som skrevs ovan och jämför med det alternativa som skulle kunna se ut ungefär så här:
Varför sitter du och upprepar vad som redan har sagts på ANNAT håll här på internet???
Pappskalle.

Vilket av dom ovan svaren är bäst, vilket är det mest tilltalande att läsa riktat som svar och angenämnt?
En retorisk fråga nu bara för att folk läser ens kommentarer med fulglasögonen på väldigt ofta på nätet.
I rest my case
2020-01-20, 12:36
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Det är en allmän vedertagen tolkning av orden ja som redan har uttryckts många gånger redan.
Men kan tåla att upprepas!

Ta intentionen nu med vad som skrevs ovan och jämför med det alternativa som skulle kunna se ut ungefär så här:
Varför sitter du och upprepar vad som redan har sagts på ANNAT håll här på internet???
Pappskalle.

Vilket av dom ovan svaren är bäst, vilket är det mest tilltalande att läsa riktat som svar och angenämnt?
En retorisk fråga nu bara för att folk läser ens kommentarer med fulglasögonen på väldigt ofta på nätet.
I rest my case
Visst har det skrivits förut som mycket annat på flashback. Men alltid är det någon som läser det för första gången. Just detta tyckte jag var värt att repetera
2020-01-20, 12:40
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Visst har det skrivits förut som mycket annat på flashback. Men alltid är det någon som läser det för första gången. Just detta tyckte jag var värt att repetera
Ja jag har tankarna på annat håll, såsom jag flertalet gånger känner att andra ofta kan svara en som om man hade sagt andra svaret fast man skrev som första typ.
Så jag tog bara din post och gav exempel på det och inte menat mot dig som person utan andra som skriver här.
Det är en rimlig gissning i alla fall på vad Bibelns text där kan mena men ju inte absolut den rätta, eventuellt den rätta tolkningen. Jag vet inte.

Bra iaktagelse av dig.
2020-01-20, 13:34
Medlem
MeanMEs avatar
Ni gör fel om ni tolkar uppenbarelseboken som något annat än fiction, för det var den redan när den skrevs. Finns en mängd apokalypser på samma tema och alla beskriver mer eller mindre en kamp mellan det goda och det onda där det goda segrar i slutändan.

Det var den tidens feelgood-litteratur, något som fick folk att stå ut med armodet på jorden med vetskapen om att de kommer att belönas i himlen.

Den saknar helt teologiskt värde.
2020-01-20, 14:50
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Var har du hittat det nånstans?

Uppenbarelseboken 13:3-8.
Hela jorden greps av beundran för odjuret och följde det, 4och man tillbad draken för att han hade gett odjuret makten, och man tillbad odjuret och sade: ”Vem är som odjuret? Vem kan strida mot det?”
5Och det fick en mun som skröt och hädade, och det fick makt att hålla på i fyrtiotvå månader. 6Och det öppnade sin mun för att häda Gud, häda hans namn och hans tält, alla som bor i himlen. 7Det fick rätt att strida mot de heliga och besegra dem, och det fick makt över alla stammar och länder och språk och folk. 8Och alla jordens invånare skall tillbe honom, var och en som inte från världens skapelse har sitt namn skrivet i livets bok hos Lammet som blev slaktat.

Upp 19:19-20.
19Och jag såg odjuret och jordens kungar och deras härar, som samlats för att strida mot honom som satt på hästen och mot hans här.

Daniel 7:23-24

23Han fortsatte: ”Det fjärde djuret betecknar ett fjärde rike som kommer på jorden, ett som skiljer sig från alla andra riken; det skall sluka hela världen, förtrampa den och krossa den. 24De tio hornen innebär att tio kungar som härstammar från detta rike skall träda fram och efter dem ytterligare en, en som är olik de andra och bringar tre kungar på fall
2020-01-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Uppenbarelseboken 13:3-8.
Hela jorden greps av beundran för odjuret och följde det, 4och man tillbad draken för att han hade gett odjuret makten, och man tillbad odjuret och sade: ”Vem är som odjuret? Vem kan strida mot det?”
5Och det fick en mun som skröt och hädade, och det fick makt att hålla på i fyrtiotvå månader. 6Och det öppnade sin mun för att häda Gud, häda hans namn och hans tält, alla som bor i himlen. 7Det fick rätt att strida mot de heliga och besegra dem, och det fick makt över alla stammar och länder och språk och folk. 8Och alla jordens invånare skall tillbe honom, var och en som inte från världens skapelse har sitt namn skrivet i livets bok hos Lammet som blev slaktat.

Upp 19:19-20.
19Och jag såg odjuret och jordens kungar och deras härar, som samlats för att strida mot honom som satt på hästen och mot hans här.

Daniel 7:23-24

23Han fortsatte: ”Det fjärde djuret betecknar ett fjärde rike som kommer på jorden, ett som skiljer sig från alla andra riken; det skall sluka hela världen, förtrampa den och krossa den. 24De tio hornen innebär att tio kungar som härstammar från detta rike skall träda fram och efter dem ytterligare en, en som är olik de andra och bringar tre kungar på fall
Du skrev:

Citat:
Den som förleder världens ledare är inte Satan utan Antikrist.

På vilket sätt är ovanstående ett svar på vem som förleder världens ledare?
2020-01-20, 17:50
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Du skrev:

På vilket sätt är ovanstående ett svar på vem som förleder världens ledare?

Är det ordet Förleder du hakar upp dig på? Annars står det i citaten vem som får makten över jordens kungar/riken.
2020-01-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Är det ordet Förleder du hakar upp dig på? Annars står det i citaten vem som får makten över jordens kungar/riken.
Nej, ordet antikrist. Det nämns inte alls i dina citat.

Det sista riket i Daniel är inte Ottomanska riket, det är Brittiska imperiet, för ur det riket kom de tio starkaste kungarna (nationer), som USA och UK. Odjuret är världens myndigheter. Det står att de tio kungarna får makt tillsammans med odjuret en timme (demokratiskt valda ledare 4-5 år kontra kungar som sitter på tronen under en hel livstid) och att kungarna ger sin makt till odjuret = presidentens/kungens/parlamentets bemyndigande. Myndigheter kan inte göra nåt utan ett bemyndigande. Fråga myndigheterna.

Upp 17
12Och de tio hornen som du såg är tio kungar som ännu inte har fått sina riken men får kungamakt för en timme tillsammans med odjuret. 13De har en och samma avsikt och lämnar sin kraft och makt åt odjuret.

Kungamakt tillsammans med odjuret = så kallad demokrati med folkvalda under en mandatperiod. En och samma avsikt = i maskopi, vilket stämmer till 100% med hur världen ser ut. Myndigheterna gör vad kungarna (president, monark, diktator, parlament) vill att de ska göra. Kungarna lämnar sin makt till odjuret = bemyndigande.

Och värdens myndigheter har ju makt över hela världen. Rättsväsendet är en (nästan) autonom makt. Odjuret är en symbol för världens myndigheter. Det är så logiskt att det är sant!
2020-01-20, 21:04
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoMantis
John MacArthur är en respekterad pastor i staterna och ett säkert kort. Han är väldigt kunnig.

Tack för ett seriöst svar!
2020-01-20, 21:08
Medlem
Citat:
Odjuret är en symbol för världens myndigheter. Det är så logiskt att det är sant!

Det finns flera odjur enligt Uppenbarelseboken, t.ex. här:

"Och jag såg ett odjur stiga upp ur havet...
...Och jag såg ett annat odjur stiga upp ur jorden, och det hade två horn som liknade ett lamms och det talade som en drake. Det utövar det första odjurets hela makt i dess åsyn.
" (Upp 13:1,11-12 Bibel2000)

Och ytterligare ett scharlakansrött odjur som är den åttonde i världshistorien:

"de är också sju kungar. Fem har fallit, en finns nu, och en har inte kommit än, och när han kommer skall han stanna bara en kort tid. Och odjuret som var och inte mer är, han är den åttonde och ändå en av de sju, och han går mot sin undergång. " (Upp 17:9,10-11 Bibel2000)

När Johannes skrev Uppenbarelseboken så hade "Fem kungar fallit" 1. Egypten 2. Assyrien 3. Babylon 4.Medo-Persien 5. Grekland.

Och "en finns nu" 6. Romarriket

Och "en har inte kommit än" 7. Anglo-Amerikanska riket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in