Citat:
Ursprungligen postat av
Iradeorum
Tidsvärdespremie är den premie som antas finnas till följd av tidsvärdespreferens. Oklart?
En googling ger 106 träffar för ordet "tidsvärdespremie", respektive 2950 för "tidspreferens". Det är knappast en vedertagen term du använder. Sen går det inte att på ett meningsfullt sätt bena ut alla faktorer som utgör räntan och sätta ett värde på dem. Tidspreferensen är psykologisk, och räntan får ses som det samlade värdet för alla psykologiska faktorer och övriga faktorer, varav en del är mätbara (t.ex. inflation, reporänta, statslåneränta osv.).
Citat:
Ursprungligen postat av
Iradeorum
Alla definitioner av tidsvärdespremie är humbug. I värsta fall cirkelbevis som nedanstående. Visst är det lysande? Riskfri ränta motiverar tidsvärdespremien.
”The time value of money draws from the idea that rational investors prefer to receive money today rather than the same amount of money in the future because of money's potential to grow in value over a given period of time. For example, money deposited into a savings account earns a certain interest rate and is therefore said to be compounding in value.”
Det är ju uppenbarligen du som har svårigheter att förstå vad det faktiskt handlar om. Ovanstående du länkar är blott ett exempel på den andra punkten jag nämnde i mitt inlägg, nämligen "Investment opportunities". De tar ett sparkonto som ett exempel, vilket är helt legitimt. Om du sätter in 10 000 kr på ett sparkonto med bunden ränta (vilket brukar innebära att du får inte röra dessa pengar under viss tid)
idag, så kommer de vara värt
mer än 10 000 kr om 1 år (10 000 kr + ränta). Därför värderar man pengar idag mer än pengar om 1 år, eftersom man kan sätta pengarna "i arbete" idag och få ränta/avkastning i framtiden. Förstår du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Iradeorum
Kan inte du istället förklara varför man ska ha rätt till avkastning utan risktagande?
Varför skulle ovanstående exempel
inte innebära ett risktagande? Jag gör ju avkall på mina 10 000 kr under 1 år, vilket innebär att jag riskerar någon gång under det året att faktiskt behöva 10 000 kr, men jag har inte tillgång till dem för de är fast på ett sparkonto. Vidare kan banken gå i konkurs och jag förlorar alla mina pengar.
Om det inte är en risk, så undrar jag vad
du anser är risk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Iradeorum
”
The risk-free rate of return is the theoretical rate of return of an investment with zero risk. The risk-free rate represents the interest an investor would expect from an absolutely risk-free investment over a specified period of time.”
https://www.investopedia.com/terms/r/risk-freerate.asp
Är en helt teoretisk konstruktion utan förankring i verkligheten. Det står ju t.o.m. det i din länk:
"In practice, however, the risk-free rate does not exist because even the safest investments carry a very small amount of risk."