Citat:
Jag förstår inte din poäng. Om räntan är 0% så existerar troligtvis inte någon "tidvärdespremie", nej. Men vem har ett sparkonto med 0% ränta, vad är meningen med det? Då kan du lika gärna ha pengarna på ett vanligt transaktionskonto, där räntan också är 0%.
Ditt exempel med Riksbanken: Om jag har pengar hos Riksbanken (har man det som privatperson? Nej...), räntan är 0%, och jag har tillgång till pengarna när som helst, vilken risk tar jag då undrar du. Knappt någon skulle jag svara, men då är ju räntan också 0%. Så än en gång, vad är poängen?
Tillägg: Det blir en konflikt om du skriver att inflationsrisken är 0, samtidigt som Riksbanken kan skapa nya pengar. Så fort de skapar nya pengar så uppstår ju inflation (ökad penningmängd). Det går alltså inte att ha båda delarna.
Ditt exempel med Riksbanken: Om jag har pengar hos Riksbanken (har man det som privatperson? Nej...), räntan är 0%, och jag har tillgång till pengarna när som helst, vilken risk tar jag då undrar du. Knappt någon skulle jag svara, men då är ju räntan också 0%. Så än en gång, vad är poängen?
Tillägg: Det blir en konflikt om du skriver att inflationsrisken är 0, samtidigt som Riksbanken kan skapa nya pengar. Så fort de skapar nya pengar så uppstår ju inflation (ökad penningmängd). Det går alltså inte att ha båda delarna.
Nej, att du inte riktigt förstår har framgått. Men vi kan börja med att det inte alls blir inflation så fort Riksbanken skapar mer pengar. Kvantitetsteorin beskriver hur sambandet ser ut. Endast om Riksbanken skapar pengar i snabbare takt än nominell BNP växer uppstår inflation.
Min poäng är densamma som tidigare. Riktiga pengar är räntefria och deponerar du pengarna riskfritt ska räntan vara noll. Därmed existerar ingen tidsvärdespremie.
När man tittar på sparande så brukar man göra det ur ett portföljperspektiv. Således multipla tillgångar med olika riskprofiler där vikterna i portföljen styrs av spararens risk-och avkastningspreferenser. Det är alltså risken i portföljen som är intressant. Ett äkta nollriskalternativ är alltså bara en fördel och något behov av ett sparkonto som ger ränta finns då inte.