2020-01-12, 10:15
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Det blev inget narkotikafritt samhälle som Morgan Johansson lovade, det blev istället världens högsta narkotikadödlighet, samma tillgänglighet som att köpa godis på Ica och 300 registrerade skjutningar årligen och 50 dödsskjutningar, vilket misslyckande.

Citat:
Ursprungligen postat av ungOdumSkaning
Helgesson reagerar på narkotikapolitiken: "Ett klart misslyckande"
Misslyckande? Det man bör ha klart för sig är att det finns en esoterisk mening till politiken bakom det esoteriska syfte som kommuniceras till allmänheten. Det är av dessa bakomliggande esoteriska skäl, som är dolda för allmänheten, som dödligheten bland narkomaner har tillåtits öka under flera decennier. Till skillnad mot idag var man då mer öppen i sina förklaringar om att politikens syfte var att göra livet svårt för missbrukare.

Det exoteriska budskapet om att politiken handlar om att värna folkhälsan är en goyimdoktrin. Den esoteriska meningen bakom politiken är det vi ser i dess uppfyllande av skyhög dödlighet bland missbrukare och en omfattande destabilisering av landet där en skenande kriminalitet ser sitt giftermål i den migrationspolitik vars grund återfinns i samma judeomarxistiska Värdegrund.

Nej, det här är inget misslyckande. Det är detta resultat som politiken eftersträvat men som man av uppenbara skäl inte är öppen med.
Citera
2020-01-12, 13:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag tror det är nära nu, Max 1-2 år bort.

Ett flertal ledamöter från olika partier har talat positivt om både utredningar, avkriminalisering och legalisering.

Och flera stora kvällstidningar är numera också på våran sida, vad media tycker brukar spegla den allmänna uppfattningen av folket ganska bra.

Varje dag står det nått om drogpolitiken, folket har fått upp ögonen och det diskuteras, Kiss-jägaren Lennart och Fred Nyberg får mindre och mindre utrymme att ge uttryck för sina extrema åsikter i frågan.

Omröstningen i Aftonbladet blev typ 47% för legalisering, och 20-30% för legalisering så sent som i höstas, vi påverkas också såklart av internationell politik.
Hehe, jag lagt ned alla gissningar när man ska lätta lagarna.

Dock ser jag debatten inte bara tagit fart igen, utan även ändrat karaktär och prata om faktiska termer som avkriminalisering och legalisering.(Den senare med klart mindre kraft)

Jag ställt frågan till AB nyhets-chat/nyhets-frågor, och om detta om avkriminalisering och framförallt legalisering pga gäng/kriminellanätverk.
Inte en enda gång har de tagit upp detta där, precis som man är rädd för diskussionen och debatten som följer.

Jag tror om man pressar in frågan i politiken och blir viktig, så kommer man snart se vem som står för vad.
Och det är då man får ta beslutet, men mina förhoppningar är alla utom M och SD, då de verkar förespråka det omvända och ökade straff och övervakning.

Börjar själv fundera på om man ska göra arbeten i det offentliga snart, det är tyvärr saker i ens liv som hindrar en sådant steg idag.
Men närmar sig.
Citera
2020-01-13, 11:43
Medlem
Galna knarkfesterna – på kommunens eget boende

https://www.expressen.se/gt/ursparade-knarkfesterna-pa-kommunens-boende/

"Kommunens ungdomsboende blev en mötesplats för stökiga knarkfester och narkotikahandel.

Ungdomar berättar nu hur de fallit in i tungt missbruk – inne på statliga och kommunala boenden.

– Klockan åtta på kvällen gick personalen hem och därefter var det svängdörrar, berättar en 21-åring som bott på ett kommunalt hem i Skaraborgsområdet."
Citera
2020-01-13, 14:05
Medlem
"REPLIK. I kampen mot gängkriminaliteten, med dess konsekvenser i form av förspillda liv, krossade drömmar, skjutningar, sprängningar och otrygghet, kan vi inte runda frågan om narkotika.

Det är långtifrån säkert att legalisering av cannabis är svaret, men vi måste vara beredda att lyfta frågeställningar som utmanar hur vi har gjort och vad vi tyckt. En låt gå-attityd passar inte för situationen vi är i."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/EW260P/kasta-skygglapparna-kring-drogproblemet
Citera
2020-01-13, 19:47
Medlem
"A Skyrocketing Industry
In 2018, cannabis companies added 64,389 jobs to the job sector, an increase of 44 percent from 2017. In 2019, the unexpected job growth kept rising. A special report by Leafly and Whitney Economics published in March 2019 found that more than 211,000 Americans made an honest living in the cannabis industry."

https://cannabistraininguniversity.com/marijuana-is-the-fastest-growing-job-market-in-america/
Citera
2020-01-14, 08:52
Medlem
Citat:
TECHNICAL REPORT EMCDDA pilot study of drug-related homicide in Finland, the Netherlands and Sweden
[...]
http://www.emcdda.europa.eu/system/files/publications/12124/Technical%20report_Drug%20related%20homicide_final .pdf
Rapporten från EMCDDA avhandlar drogrelaterade dråp och mord i Finland, Nederländerna och Sverige. Jämförelse mellan länderna visar att i både Finland och Sverige är det betydligt fler drogrelaterade fall än i Nederländerna. 2016 var det 1,42 fall per 100,000 invånare i Finland, 1,08 i Sverige och 0,55 i Nederländerna. Trendkurvan för de senaste åren visar att den är närmast oförändrad i Finland, stigande i Sverige och sjunkande i Nederländerna.

Värt att uppmärksamma är att Finland och Sverige bedriver repressiv och restriktiv narkotikapolitik, medan Nederländernas är inriktad på skademinimering. Emellertid står flertalet av våra politiker bakom bedriven narkotikapolitik och anser att den inte behöver utredas. Snarare menar de att den tjänar oss väl och är framgångsrik, fastän flest kriminaliseringar, ett mer utbrett problematiskt bruk och hög narkotikadödlighet samt stort antal drogrelaterade mordfall i europeisk jämförelse.
Citera
2020-01-14, 13:15
Medlem
88g14flashplants avatar
Narkotika- och migrationspolitik sätts allt mer i samband som orsaken till kriminaliteten i samhället.

Gängvåldet och handeln med narkotika har nått rekordnivåer, sade EU-kommissionären Maroš Šefčovič under en debatt i Europaparlamentet.

– Kriminaliteten i Europa ökar rekordsnabbt. Vi upplever just nu vår värsta kris någonsin, sa kommissionär Šefčovič.

Mer än 5 000 brott relaterade till gängkriminalitet utreds just nu i Europa.
Debatten ikväll handlade till stor del om den senaste tidens skjutningar och bombdåd i Malmö och andra svenska städer. Det var Moderaterna som begärt debatten.

– Regeringen i Sverige har tappat kontrollen. Polisen i Sverige behöver hjälp från Europol och ett ökat polissamarbete. Jag vill inte vakna en dag igen, som jag gjorde i morse, då jag såg att det var ännu en allvarlig bombning i min hemstad Stockholm. Situationen har fullständigt eskalerat, och vi behöver hjälp, sade den moderata EU-parlamentarikern Arba Kokalari.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=7383980&programid=83

Samtidigt skriver Ulf Kristersson i AB:
Pessimismen över samhällsutvecklingen ligger på rekordnivåer. Nyligen varnade professor Wilhelm Agrell för att statens auktoritet är utmanad. Han skrev: ”Samhällets våldsmonopol, själva kännetecknet för en suverän fungerande statsmakt, har bit för bit gröpts ur”.

Det här är en mycket farlig utveckling. Ett land vars medborgare inte känner trygghet och säkerhet, kommer förlora tilliten till samhällets institutioner och till varandra.

Det finns många skäl till varför vi är där vi är. Inte minst en ansvarslös migrations- och integrationspolitik, kombinerat med aningslös lagstiftning och otillräckliga polisiära resurser. Läget är akut, men regeringens tempo är lågt. Statsministern ”såg det inte komma” i en berömd intervju. Men hela Sverige ser nu de skjutningar och bombdåd som äger rum nästan varje dag.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/b5JRe5/regeringen-klarar-inte-av-att-skota-om-landet

Urholkandet av våldsmonopolet var också skälet bakom Hanif Balis legaliseringsförslag. Värt att hålla det i åtanke.
Citera
2020-01-16, 13:14
Medlem
Citat:
Fler narkotikabrott anmäldes 2019
Antalet anmälda brott förra året var cirka 1,54 miljoner vilket är ungefär lika många som året före, det visar Brottsförebyggande rådets preliminära statistik.

De kategorier av anmälda brott som ökade mest i antal var skadegörelse och narkotikabrott som ökade med åtta respektive sex procent.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7385958
I Sverige bedrivs repressiv och restriktiv narkotikapolitik. Här anmäls överlägset flest narkotikabrott i Europa. Bedriven politik leder till mer narkotikaproblem i form av brottslighet, sjuklighet och dödlighet. Den har lett till flest kriminaliseringar, mer utbrett problematiskt bruk med hög narkotikadödlighet och stort antal drogrelaterade mordfall i europeisk jämförelse. Så här får det inte fortsätta.

Med senaste statistik från BRÅ visas att Sverige fortsätter med den narkotikapolitik som uppenbart inte fungerar. 2019 blev ett nytt rekordår för narkotikabrott med 113,000 anmälningar. Majoriteten av anmälningarna utgörs av ringa narkotikabrott eget bruk. En förseelse som kriminaliserades 1988, som inte behöver vara ett brott och inte heller är det i flertalet andra europeiska länder.

Genom kriminaliseringen av narkotikabruk skapar staten årligen tiotusentals brottslingar. Att det är väl känt att avkriminalisering och skademinimering minskar narkotikaproblemen gör det hela än värre. Narkotikamissbruk ska vara en uppgift för sjukvården, inte polisen.
Citera
2020-01-18, 09:30
Medlem
DN är lite hyggliga mot s och levererar ett smickrande porträtt av deras "drogtsar" i Göteborg. Hon framställs som någon som varit drogberoende men klarat sig ur det och därefter kommit fram till att socialdemokratisk narkotikapolitik är den enda rätta.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/jag-kom-till-en-punkt-nar-jag-nadde-botten-nya-s-ansiktet-i-goteborg-om-kampen-mot-drogerna/ (betalvägg)

Ingressen lyfter fram citatet:

"– Jag var en ungdom på glid och kom till en punkt när jag nådde botten, att förändrar jag inte mitt liv kommer jag inte att bli gammal. Det var en verklig insikt … jag höll på att dö flera gånger på slutet."

Detta återkommer dock inte i intervjun. Det vi får är spekulationer om att "patriarkatet" (vars existens författaren till detta inlägg inte förnekar i princip /reds. anmärkning) nog ändå har något med saken att göra:

"Vad hände?

– Jag var ett klassiskt case med en tjej med bra självförtroende men dålig självkänsla. Jag borde ha fått en Oscarutmärkelse för att lyckas få allt att verka vara bra. Jag vägde 38 kilo ett tag, jag tappade mycket hår. Mamma trodde att jag hade ätstörningar.

Hon säger att hon hamnade i dåligt sällskap.

– Jag skulle inte önska någon att få gå igenom det jag fick vara med om då. Det finns en kultur i den världen... kriminellt, en dålig kvinnosyn. Jag fick utstå patriarkatets värsta tid innan jag blev myndig. Det var visserligen under en kort tid i mitt liv men det har format mig väldigt mycket, i jämställdhetsfrågor och i största allmänhet.

Begick du själv olagligheter?

– Jag befann mig i knepiga miljöer men jag har inte skadat någon annan än mig själv. Men det har gett mig en förståelse för människor i utsatthet och i den undre världen som jag tror att jag har stor nytta av nu, i politiken."

Jag vet inte om jag gör för stor grej av detta - men är det inte rimligt att ställa lite motfrågor till en hyfsat högt uppsatt politiker som påstår sig ha varit nära döden flera gånger? Vad tog hon? Hur kommer det sig att hon trots allt överlevde sina överdoser?

Helt självklart kan det ju vara så att hon verkligen haft dessa upplevelser. Det är säkert så det är. Men som socialdemokrat får hon nog jobba lite hårdare för att inte hamna i "how do you do, fellow kids"-facket. Vad är det som har hänt här egerntligen? Att hon var nära att stryka med flera gånger på grund av opiat-överdoser? Eller att hon rökte lite för mycket gräs en gång och det kändes "precis som att jag skulle dö!!!"?
Citera
2020-01-18, 11:58
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitrot
DN är lite hyggliga mot s och levererar ett smickrande porträtt av deras "drogtsar" i Göteborg. Hon framställs som någon som varit drogberoende men klarat sig ur det och därefter kommit fram till att socialdemokratisk narkotikapolitik är den enda rätta.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/jag-kom-till-en-punkt-nar-jag-nadde-botten-nya-s-ansiktet-i-goteborg-om-kampen-mot-drogerna/ (betalvägg)

Ingressen lyfter fram citatet:

"– Jag var en ungdom på glid och kom till en punkt när jag nådde botten, att förändrar jag inte mitt liv kommer jag inte att bli gammal. Det var en verklig insikt … jag höll på att dö flera gånger på slutet."

Detta återkommer dock inte i intervjun. Det vi får är spekulationer om att "patriarkatet" (vars existens författaren till detta inlägg inte förnekar i princip /reds. anmärkning) nog ändå har något med saken att göra:

"Vad hände?

– Jag var ett klassiskt case med en tjej med bra självförtroende men dålig självkänsla. Jag borde ha fått en Oscarutmärkelse för att lyckas få allt att verka vara bra. Jag vägde 38 kilo ett tag, jag tappade mycket hår. Mamma trodde att jag hade ätstörningar.

Hon säger att hon hamnade i dåligt sällskap.

– Jag skulle inte önska någon att få gå igenom det jag fick vara med om då. Det finns en kultur i den världen... kriminellt, en dålig kvinnosyn. Jag fick utstå patriarkatets värsta tid innan jag blev myndig. Det var visserligen under en kort tid i mitt liv men det har format mig väldigt mycket, i jämställdhetsfrågor och i största allmänhet.

Begick du själv olagligheter?

– Jag befann mig i knepiga miljöer men jag har inte skadat någon annan än mig själv. Men det har gett mig en förståelse för människor i utsatthet och i den undre världen som jag tror att jag har stor nytta av nu, i politiken."

Jag vet inte om jag gör för stor grej av detta - men är det inte rimligt att ställa lite motfrågor till en hyfsat högt uppsatt politiker som påstår sig ha varit nära döden flera gånger? Vad tog hon? Hur kommer det sig att hon trots allt överlevde sina överdoser?

Helt självklart kan det ju vara så att hon verkligen haft dessa upplevelser. Det är säkert så det är. Men som socialdemokrat får hon nog jobba lite hårdare för att inte hamna i "how do you do, fellow kids"-facket. Vad är det som har hänt här egerntligen? Att hon var nära att stryka med flera gånger på grund av opiat-överdoser? Eller att hon rökte lite för mycket gräs en gång och det kändes "precis som att jag skulle dö!!!"?
Återigen en människa som hade underliggande problem men som hävdar att det egentligen var drogerna som var problemet. Vi som inte har underliggande problem eller har tagit hand om dessa har ju som bekant i regel inga som helst missbrukstendenser.
Citera
2020-01-19, 18:28
Medlem
"Polisen går hårt åt Malmös cannabisrökare – 600 anmälningar på två månader
På två månader har Malmöpolisen upprättat 600 anmälningar om ringa narkotikabrott. En medveten strategi för att komma åt kriminella"

https://www.sydsvenskan.se/2020-01-17/polisen-gar-hart-at-malmos-cannabisrokare-600-anmalningar-pa?utm_source=fb&utm_term=04cf8577-b504-4541-9d01-103b3dda3737&utm_medium=list-bottom&utm_campaign=ushares
Citera
2020-01-19, 18:48
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
"Polisen går hårt åt Malmös cannabisrökare – 600 anmälningar på två månader
På två månader har Malmöpolisen upprättat 600 anmälningar om ringa narkotikabrott. En medveten strategi för att komma åt kriminella"

https://www.sydsvenskan.se/2020-01-17/polisen-gar-hart-at-malmos-cannabisrokare-600-anmalningar-pa?utm_source=fb&utm_term=04cf8577-b504-4541-9d01-103b3dda3737&utm_medium=list-bottom&utm_campaign=ushares
590 av dessa var vanliga brukare som inte hade någon som helst lust att berätta vem dom har handlat av. Skulle jag gissa på i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in