2018-08-21, 11:01
Medlem
BigFatCones avatar
DN skriver lite om Christians Engströms projekt Cannabiskrysset:

https://www.dn.se/nyheter/politik/30-riksdagskandidater-vill-tillata-cannabis/
Citera
2018-08-21, 12:59
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Haha! Just det, gängen ska börja sälja nya superstarka droger som inte finns än men alla tydligen vill ha

Per Johansson ska inte ens ta orden "konstigt argument" i sin mun utan istället tvätta den med tvål för att minska mängden skit som kommer ut.
Få bär större ansvar för den situation som uppkommit än Bejerots maoistiska kampgrupp RNS, och dess ledare Per Johansson, då det är de som i nära ett halvt sekel dikterat villkoren för svensk narkotikapolitik. Det är dom själva som tillsammans med ansvariga politiker och mediepersonligheter grundlagt de strukturer som vi nu ser skapar långt större samhällsproblem än vad cannabis någonsin gjort eller kommer att göra.
Citera
2018-08-21, 17:03
Medlem
Lars Ströman, politisk redaktör, ledarskribent och själv examinerad psykos-expert.

https://www.na.se/artikel/opinion/ledare/lars-stroman-vill-vi-ha-fler-korkade-manniskor-legalisera-cannabis
Citera
2018-08-27, 16:00
Medlem
jamesdeans avatar
Ledartext av den liberale skribenten Mattias Svensson i Blekinge Läns Tidning.

Ledare: Råttan i haschkakan

Citat:
Härifrån sprids dramatiska skrönor på basis av uppgiften att fler trafikanter som varit inblandade i dödsolyckor uppvisar spår av marijuana i blodet. Ingen seriös forskare skulle dock dra slutsatsen att dödsolyckorna beror på marijuanaanvändningen, särskilt som de dödliga trafikolyckorna bevisligen inte har ökat sedan legaliseringen. Även i övrigt är det oklart om någonting hänt med trafiken, även om en studie indikerar en liten effekt på krockar som blivit försäkringsärenden.

Bilden som Mattsson ger av vad som skulle hända med en legalisering av marijuana är onekligen fantasifull: ”Vi vill väl inte ha ett samhälle där det går runt en massa zombies med sneda leenden.” Detsamma kan sägas om de fakta han anför som stöd för sin tes.
Citera
2018-08-31, 06:54
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Ledartext av den liberale skribenten Mattias Svensson i Blekinge Läns Tidning.

Det var ju en nykter läsning, även om han gott kunde tryckt en liten nagel i ögat på den stollen som citeras.
Citat:
Härifrån sprids dramatiska skrönor på basis av uppgiften att fler trafikanter som varit inblandade i dödsolyckor uppvisar spår av marijuana i blodet. Ingen seriös forskare skulle dock dra slutsatsen att dödsolyckorna beror på marijuanaanvändningen,

Det kunde gott påpekats att cannabis kan ge utslag i en vecka efter man nyttjat det, så försöket att mixa ihop cannabisanvändning med trafikolyckor med dödlig utgång faller ganska platt

Jo, jag vet att spannet mellan det kan gå ur blodet är väldigt vitt. Från halvdygnet till veckor, beroende på hur mycket och ofta man brukar
Citera
2018-09-02, 09:52
Medlem
Citat:
Vandringsmyter och skräckhistorier har länge varit en del av den svenska narkotikapolitiken. Sannolikt till större skada än nytta.
http://www.blt.se/ledare/rattan-i-haschkakan/
Den svenska restriktiva narkotikapolitiken baseras på en ideologi om ett narkotikafritt samhälle. Att bedriva en verklighetsfrånvänd narkotikapolitik med inslag av skrämselpropaganda för att eftersträva ett ouppnåeligt narkotikafritt samhälle, vilken bidrar till öka att narkotikaproblem såsom brottslighet, sjuklighet och dödlighet samt ödslar samhälleliga resurser, är självfallet oansvarigt och ologiskt. Som ett led i eftersträvandet är huvuddelar i politiken att missbrukare straffas och att skademinimerande åtgärder motarbetas. Konsekvenser av politiken är flest anmälda narkotikabrott, ett mer utbrett problematiskt bruk och bland den högsta narkotikadödligheten i Europa.
Citera
2018-09-03, 11:58
Medlem
"”Dags för en etisk åtgärd – avkriminalisera alla droger” Enig.

https://www.svt.se/opinion/avkriminalisering-av-droger-en-etisk-atgard
Citera
2018-09-03, 23:53
Medlem
Citat:
"”Dags för en etisk åtgärd – avkriminalisera alla droger” Enig.

https://www.svt.se/opinion/avkriminalisering-av-droger-en-etisk-atgard

Om det kommer göras en förändring i narkotikapolitiken i sverige så kommer det givetvis bli mellantinget mellan förbud och avkriminalisering, alltså depenalisering (som jag aldrig hört talas om).

Helt meningslöst enligt mig. Blir ju liksom pest eller kolera, förbud eller tvångsvård.
Senast redigerad av Profec 2018-09-04 kl. 00:00.
Citera
2018-09-04, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Om det kommer göras en förändring i narkotikapolitiken i sverige så kommer det givetvis bli mellantinget mellan förbud och avkriminalisering, alltså depenalisering (som jag aldrig hört talas om).

Helt meningslöst enligt mig. Blir ju liksom pest eller kolera, förbud eller tvångsvård.
Det är inte alls något som är givet, det viktiga är att få bort sadistiska snutar från en vårdfråga, när så sker kommer samhället bli en mycket mer harmonisk plats där polisen faktiskt kan ägna sig åt riktiga brott.
Citera
2018-09-04, 22:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec

Avkriminalisering på konsumtion, har dock många fördelar.
Men många problem kommer ju finnas kvar.
Men med avkriminalisering, så kan man lägga pengarna på vård istället och för de som har svårt och kontrollera sin konsumtion.

LMV kan få finnas kvar för de allra svåraste missbrukarna, som har fara för deras liv.
Sen hur väl man klarar hjälpa dessa är en bra fråga, troliga är dock att dessa kommer bara fortsätta som inget hänt när man släpper ut dom.
Citera
2018-09-04, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Avkriminalisering på konsumtion, har dock många fördelar.
Men många problem kommer ju finnas kvar.
Men med avkriminalisering, så kan man lägga pengarna på vård istället och för de som har svårt och kontrollera sin konsumtion.

LMV kan få finnas kvar för de allra svåraste missbrukarna, som har fara för deras liv.
Sen hur väl man klarar hjälpa dessa är en bra fråga, troliga är dock att dessa kommer bara fortsätta som inget hänt när man släpper ut dom.

Givetvis är avkriminalisering ett enormt stort steg i rätt riktning men som jag skrev så tror jag till 99% att Sverige väljer depenalisering om någon förändring nu kommer ske, och det ser jag inte som avkriminalisering.
Användning, innehav och försäljning, förblir ett brott, men att andra påföljder än fängelse eller böter används.
Vilket förmodligen innebär att man får välja någon form av tvångsvård istället.

Men har man inget problematiskt missbruk och inte anser att man behöver någon hjälp så kommer man troligtvis ändå få problem med myndigheter och liknande.
Citera
2018-09-05, 00:05
Medlem
Citat:
Det är inte alls något som är givet, det viktiga är att få bort sadistiska snutar från en vårdfråga, när så sker kommer samhället bli en mycket mer harmonisk plats där polisen faktiskt kan ägna sig åt riktiga brott.

Tyvärr så tror jag inte en depenalisering skulle göra någon direkt skillnad över huvudtaget hos rättsväsendet, med tanke på att användning, innehav och försäljning fortfarande är ett brott.
Så häxjakten på cannabisrökare på festivaler etc kommer fortsätta likadant.
Enda skillnaden är som sagt att man får ett annat straff än böter eller fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in