Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-18, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Det enda som jag har gjort är att komplettera data som saknas innan satellit-eran 1980.

Så om jag förstår rätt har du korrigerat gammal tempdata med en faktor baserad på termometerns höjd. Högre upp i atmosfären är temperaturen lägre. Du har valt att korrigera alla temperaturer till motsvarande temperatur vid havsnivå. Är det korrekt uppfattat? Utförs alltså redan sådan korrektion på satellitbaserad data?

Sedan nämner du också en latitud-korrigering, men där hänger jag inte med. Vad är den till för?

Din kurva är lik en gammal kurva från NASA (tror jag) som cirkulerat på nätet. Som har en tydlig topp vid 40-talet och sedan en kraftigt sjunkande trend.
Citera
2020-01-18, 20:24
Medlem
Nixters avatar
USA som har världens bästa mätdata kring klimat har nu i över 50-år gått mot:

1. Kallare vintrar
2. Mer snörika vintrar

Se filmen:
https://youtu.be/6H-2Clt5Jqw
Citera
2020-01-18, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Vad har du kompletterat med? Hur har de mätningarna du använt utförts?

Det står ganska tydligt i koden som jag postade förut. Det finns ingen global täckning längre bakåt i tiden och då har jag applicerat en genomsnittstemperatur i förhållande till varje grad i latitud från ekvatorn samt temperatur som avtar i förhållande till höjden över havet.

Parametrar som använts för att få global täckning.

Temperature drop per degree latitude from the equator: 0,133 °C

Average lapse rate: 0,0057 °C/meter

Average Elevation: 232,86
Citera
2020-01-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
En attack mot ett kärnkraftverk skulle å andra sidan kunna knocka en hel nation.
Nej, eller hur menar du? Att de får strömavbrott?
Citera
2020-01-18, 21:08
Medlem
Citat:
Det står ganska tydligt i koden som jag postade förut. Det finns ingen global täckning längre bakåt i tiden och då har jag applicerat en genomsnittstemperatur i förhållande till varje grad i latitud från ekvatorn samt temperatur som avtar i förhållande till höjden över havet.

Parametrar som använts för att få global täckning.

Temperature drop per degree latitude from the equator: 0,133 °C

Average lapse rate: 0,0057 °C/meter

Average Elevation: 232,86

=) om man kan kommandon som awk, och känner till hur datan är uppbyggd är det kanske tydligt. Men ok, nu börjar jag förstå. Programmet går systematiskt genom datamatriserna, vilka har ett fält för temperatur var 5° lat/long. Ifall programmet hittar ett fält som saknar ett värde så beräknas ett värde med hjälp av konstanterna ovan, och läggs på dess plats. Eftersom att mer nutida matriser har de flesta fält ifyllda, blir skillnaden liten. Men eftersom att de första decennierna har väldigt få värden ifyllda får det en stor betydelse att komplettera med rimliga värden där de saknas.

Mycket intressant resultat!
Citera
2020-01-18, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, eller hur menar du? Att de får strömavbrott?
Det är väl inte svårt att föreställa sig den katastrof det skulle innebära?
Citera
2020-01-18, 21:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Kurvorna är olika på grund av att någon vill dölja historiska temperaturer som talar emot en katastrofal uppvärmning. Data över vattenånga avslöjar bluffen i och med att den är kraftigt korrelerad med temperaturer. Kolla på den här sidan så ser du hur vattenångan slaviskt följer temperaturen.

Blandar du ihop orsak och verkan?

Absolut fuktighet och temperatur följs i hög grad åt, men det är höjd temperatur av främst CO₂ som "öppnar för" att luften i atmosfären kan "bära" mer vatten. Den ökade vattenmängden förstärker växthuseffekten och temperaturen fortsätter att öka. Mer vatten igen, tills balansen är återupprättad.
Den "övre gränsen" för vattenmängden sätts vid relativa fuktigheten 100%. Vilken absolut fuktighet det motsvarar beror i hög grad på temperaturen.

Citera
2020-01-18, 21:51
Medlem
Citat:
En attack mot ett kärnkraftverk skulle å andra sidan kunna knocka en hel nation.

Det finns många sätt att angripa på genom sabotage. Kärnkraftverk tillhör nog de svårare att få till.

Vattenverken är känsliga i större städer.
Citera
2020-01-18, 21:56
Medlem
Citat:
Det är väl inte svårt att föreställa sig den katastrof det skulle innebära?
Om du menar en härdsmälta så är det inget som inträffar per automatik bara för att man t.ex. störtar ett flygplan in i ett kärnkraftverk.

En härdsmälta orsakas av kraftverket, och kräver att det drivs till att köras under speciella omständigheter. Moderna kärnkraftverk designas givetvis med automatiska och passiva säkerhetssystem. Man tänker ut alla möjliga scenarior som kan inträffa, och installerar säkerhetssystem som förhindrar dessa. Till exempel genom att reaktorn stängs av omedelbart.

Det innebär att varje gång det händer någon olycka med ett kärnkraftverk, så är det något som ingen har tänkt på innan.

Sannolikheten är nära nog obefintlig att några terrorister i en grotta i Afghanistan skulle komma på ett kryphål i ett svensk kärnkraftverk, som vi inte själva redan har tänkt på.

Även om en härdsmälta skulle inträffa så är det snarare Fukushima än Tjernobyl som är resultatet, i våra kraftverk som har inneslutning. Det är inte hälsovådliga nivåer av strålning för allmänheten.
Citera
2020-01-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Varför inte tvärtom? Att vi haft en naturlig cykel mot avkylning som maskerat delar av den antropogena uppvärmningen men att denna cykel snart vänder så att uppvärmningen accelererar. När du väl börjar spekulera om okända fenomen får du acceptera att de kan slå åt båda håll.

Sant, men jag har hittat forskning om solsystemet som beskriver hur de stora tunga planeterna har betydande påverkan på solens rörelse, position, och aktivitet. Forskning av Ivanka Charvátová, bl.a.

Tycker att det här är en bra sammanfattning:
https://www.researchgate.net/publication/45920423_Are_Uranus_Neptune_Responsible_for_Solar_ Grand_Minima_and_Solar_Cycle_Modulation

Jag läste på om planeterna, och insåg att det ju inte är så konstigt egentligen att t.ex. Jupiter och Saturnus har stor påverkan. Jupiter har ju 1/10 del av solens diameter! Enorm planet. Attraktionskraften mellan solen och Jupiter är mer än 10ggr så stor som mellan Jorden och solen. Dessutom ligger asteroidbältet i närheten av Jupiter, och det verkar finnas en fin korrelation mellan Jupiters cykler och antalet asteroidnedslag på jorden! det är en fascinerande värld!
Mindre självklart är att Uranus och Neptunus påverkar. De ligger långt bort och har inte så stor massa jämfört med Jupiter. Men datan är tydlig, och vi verkar att med hjälp av vad vi känner till om planeternas påverkan på solen kunna förutspå solaktiviteten även i framtiden.
Citera
2020-01-18, 23:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Sant, men jag har hittat forskning om solsystemet som beskriver hur de stora tunga planeterna har betydande påverkan på solens rörelse, position, och aktivitet. Forskning av Ivanka Charvátová, bl.a.

Tycker att det här är en bra sammanfattning:
https://www.researchgate.net/publication/45920423_Are_Uranus_Neptune_Responsible_for_Solar_ Grand_Minima_and_Solar_Cycle_Modulation

Jag läste på om planeterna, och insåg att det ju inte är så konstigt egentligen att t.ex. Jupiter och Saturnus har stor påverkan. Jupiter har ju 1/10 del av solens diameter! Enorm planet. Attraktionskraften mellan solen och Jupiter är mer än 10ggr så stor som mellan Jorden och solen. Dessutom ligger asteroidbältet i närheten av Jupiter, och det verkar finnas en fin korrelation mellan Jupiters cykler och antalet asteroidnedslag på jorden! det är en fascinerande värld!
Mindre självklart är att Uranus och Neptunus påverkar. De ligger långt bort och har inte så stor massa jämfört med Jupiter. Men datan är tydlig, och vi verkar att med hjälp av vad vi känner till om planeternas påverkan på solen kunna förutspå solaktiviteten även i framtiden.

Men ingen annan tycker det - det är bara samma skit som lögnaren nixter håller på med.

När ska ni fattar att gubbar som Koch pumpar in miljoner dollar varje år för att tala om att det inte finns några problem? Det är samma grej som tobaksbolagen körde med.

Jupiter är ingenting jämfört med solen. Dess massa är en promille av solens.
Citera
2020-01-19, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men ingen annan tycker det - det är bara samma skit som lögnaren nixter håller på med.

När ska ni fattar att gubbar som Koch pumpar in miljoner dollar varje år för att tala om att det inte finns några problem? Det är samma grej som tobaksbolagen körde med.

Jupiter är ingenting jämfört med solen. Dess massa är en promille av solens.

Det här säger inte att det inte finns någon antropogen uppvärmning. Bara att man känner till vissa cykliska förlopp. Vilka dock inte riktigt kan förklara hela uppvärmningen de senaste 50 åren.

Ja, densiteten för solen och jupiter är ungefär samma, så med 1/10 diameter blir massan 1/1000-del.

Här finns enförklaring till hur planeterna, kan påverka solen:
https://youtu.be/tBScyiYIhS4

Jag förstår inte hur du kan tycka att den här forskningen är så kontroversiell. Kan du förklara?
Gör den dig inte nyfiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in