Citat:
Du menar att växters förmåga att ta upp koldioxid från luften är oberoende av hur mycket koldioxid det finns i luften. Men jag hoppas att vi kan vara överens om att inga växter kan ta upp kol från en helt koldioxidfri luft. Då måste det finnas en koldioxidhalt där en viss växt inte längre kan ge skörd. Om vi vill sänka koldioxidhalten är det då lämpligt att vi kontrollerar om våra grödor kan ge skörd vid målhalten. En sådan kontroll kostar ju nästan ingenting. Kanske kan vi få några hobbyodlare att göra den på egen bekostnad bara för att stilla sin egen nyfikenhet.
Jag försöker säga så här: Vi kan minska våra utsläpp från 40 till 25 Gton/år utan att luftens koldioxidhalt börjar sjunka. Låt oss göra det. Men innan vi går vidare bör vi undersöka om våra växter tål en sänkning av koldioxidhalten.
Jag försöker säga så här: Vi kan minska våra utsläpp från 40 till 25 Gton/år utan att luftens koldioxidhalt börjar sjunka. Låt oss göra det. Men innan vi går vidare bör vi undersöka om våra växter tål en sänkning av koldioxidhalten.
Om livsmedelsproduktionen måste öka så är inte CO₂ lösningen
Jag tror nu at jag skrivit detta minst ett halvdussin gånger i tråden. Dom flesta gånger i dialog med dig.
Om du inte läser det jag skriver och inte tar del av de källor jag länkar till blir ju dialogen ganska meningslös.
Här är faktorer som har haft stor betydelse för att öka avkastningen i jordbruket.
– Nya grödor.
– Mekanisering.
– Användning av konstgödsel.
– Användning av bekämpningsmedel.
– Konstbevattning.
Dessa faktorer har ökat avkastningen med ungefär en faktor 10 under de senaste 400 åren.
Här kan du läsa mer om detta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Agricultural_revolution
När det gäller den så kallade gröna revolutionen (eller tredje agrikulturella revolutionen) under 1900-talet, sammanfattas orsakerna så här.
«The initiatives resulted in the adoption of new technologies, including high-yielding varieties (HYVs) of cereals, especially dwarf wheats and rices, in association with chemical fertilizers and agro-chemicals, and with controlled water-supply (usually involving irrigation) and new methods of cultivation, including mechanization. All of these together were seen as a 'package of practices' to supersede 'traditional' technology and to be adopted as a whole.»Varför sprida myten att CO₂ haft en del i de gröna revolutionerna när det inte är sant?
https://en.wikipedia.org/wiki/Green_Revolution
Utöver ovanstående vet vi att avkastningen från jordbruket i stort sett stått stilla de senaste ca 25 åren i Europa. Detta samtidigt som CO₂-halten ökat med ca 14%.
Det är främst en kategori av intressenter som försöker sprida myten att den ökande CO₂-halten spelat en betydande roll i de gröna revolutionerna. Det är fossilindustrin som satsar pengar på ljusskygga organisationer som Heartland och GWPF för att dessa ska sprida denna myt. Möjligen försöker tillverkare av CO₂ tona ner nackdelarna med CO₂-utsläpp och överdriva fördelarna med CO₂.
Syftet med att sprida myten att CO₂ spelat en roll i de gröna revolutionerna är uppenbart. Det handlar om att lägga ut dimridåer runt nackdelarna med förbränning av fossila bränslen och CO₂-utsläpp, för att minimera den skada som drabbar fossilindustrin om försäljningen av fossila bränslen minskar.
I sammanhanget görs naturligtvis ingen konsekvensanalys av dom skador som CO₂-utsläppen orsakar.
Meningslösa diskussioner
På vilket sätt är det meningsfullt att diskutera en CO₂-fri atmosfär när utgångspunkten är denna:
– Naturlig CO₂-halt under den tid som människor levt på Jorden, före industrialiseringen: ca 190-285 ppm.
– CO₂-halt 1750: ca 285 ppm.
– CO₂-halt i början av 2020: 412 ppm.
– Ökningstakt av CO₂-halten sedan 1990: 60 ppm eller ca 2 ppm/år.
– Den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/årtionde som en följd av CO₂-utsläppen.
Ökningen av CO₂-halten sedan 1750 beror på mänskliga utsläpp, främst som en följd av förbränning av fossila bränslen. Förbränning av fossila bränslen bör minska och helst upphöra helt av flera orsaker. CO₂-utsläppen och klimatförändringen hör till dessa orsaker.
Vem gynnas av att sprida myten att den ökade CO₂-halten i atmosfären förtjänar någon slags lovsång som går ut på att den har betydelse för att vi kan producera livsmedel? Utöver fossilindustrin och möjligen CO₂-tillverkare.
–