2020-01-18, 19:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Och räknar kallt med att de kan få tag på offrens bil att lasta i? Nej , de hade en egen bil, en pickup? Kanske de snodde cyklarna om de var relativt nya.

Även en ny bil kan av någon anledning vara tillfälligt oduglig att köra. Så håller med, vanskligt att räkna med att ta sig därifrån i den. Snarare som ett tillfälle i flykten, att kanske tidigt ge sig i väg i BOs bil. En granne som yrvaket står och borstar tänderna reagerar väl inte om den kör förbi, om de dessutom känt till att kvinnan hade tennismatch på förmiddagen. Plus att det då må se ut som att paret är bortrest om bilen är borta.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-01-18 kl. 19:48.
Citera
2020-01-18, 19:49
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag tror inte på något inbrott som gått snett, då tar man inte cykel dit och riskerar fly från vaktbolag eller snuten på två hjul. Jag tror dom tagit har sig dit sent eller väldigt tidigt i mörker (på cykel) och först rekat från skogen att personerna faktiskt var hemma. Värdesaker och kontanter finns ju oftast i låsta kassavalv. Bilen räknar dom kallt med att få ta med sig på hemvägen, ingen biljakt ska det bli heller för att brottsoffren kommer vara oförmögna att kontakta polisen. Andra flyktbilen eller upphämtning finns i Norrtälje.

Yes. Detta förklarar en hel del. De andra teorierna har en del att förklara.
Citera
2020-01-18, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Även en ny bil kan av någon anledning vara tillfälligt oduglig att köra. Så håller med, vanskligt att räkna med att ta sig därifrån i den. Snarare som ett tillfälle i flykten, att kanske tidigt ge sig i väg i BOs bil. En granne som yrvaket står och borstar tänderna reagerar väl inte om den kör förbi, om de dessutom känt till att kvinnan hade tennismatch på förmiddagen. Plus att det då må se ut som att paret är bortrest om bilen är borta.

Samtidigt kan deras kumpaner finnas i närheten. Bilen är inte en flyktbil utan bara ett sätt att tjäna nåt dygn till. Skulle kunna vara. Att man ställer bilen i Norrtälje räknar man inte med att det ska leda till kapellskär.
Citera
2020-01-18, 19:53
Medlem
Citat:
Jag tror inte på något inbrott som gått snett, då tar man inte cykel dit och riskerar fly från vaktbolag eller snuten på två hjul. Jag tror dom tagit har sig dit sent eller väldigt tidigt i mörker (på cykel) och först rekat från skogen att personerna faktiskt var hemma. Värdesaker och kontanter finns ju oftast i låsta kassavalv. Bilen räknar dom kallt med att få ta med sig på hemvägen, ingen biljakt ska det bli heller för att brottsoffren kommer vara oförmögna att kontakta polisen. Andra flyktbilen eller upphämtning finns i Norrtälje.
Jag tycker din spekulation är väldigt vettig. Däremot känns det som om de då faktiskt planerat att mörda paret. Jag tror inte de hade med sig vapen på cyklarna. Det bör ha varit brottsoffrets vapen. Visste de att detta fanns i huset och tänkte lägga vantarna på det och döda paret med det?

Äh, jag vet inte. Hela fallet är fullständigt galet.
Citera
2020-01-18, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tycker din spekulation är väldigt vettig. Däremot känns det som om de då faktiskt planerat att mörda paret. Jag tror inte de hade med sig vapen på cyklarna. Det bör ha varit brottsoffrets vapen. Visste de att detta fanns i huset och tänkte lägga vantarna på det och döda paret med det?

Äh, jag vet inte. Hela fallet är fullständigt galet.

Kan ha haft pistoler eller knivar. Man behöver inte så mycket för att ta vad man vill. Att döda någon med bara händerna klarar de också.
Citera
2020-01-18, 20:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Kan ha haft pistoler eller knivar. Man behöver inte så mycket för att ta vad man vill. Att döda någon med bara händerna klarar de också.

Ja, och deras egna vapen behöver de kanske använda för mer än att hota, och när de hotat sig till att få vapenskåpet öppnat så kan de använda BOs eget vapen.
Citera
2020-01-18, 20:07
Medlem
5549s avatar
Citat:
Precis, en pistol räcker långt. Tjockisen Edvin Gyllensvaan i Mantorp-mordet hade bara med sig en kolsyrepistol tror jag, och knivar finns i alla kök. Det finns förövrigt likheter med Mantorp-fallet och det här förutom att det i det här fallet verkar finnas ett tydligare rånmotiv. Mantorp handlade väl mest om att döda tror jag, även om jag vill minnas att han faktiskt försökte sig på något med parets bankdosa. Flera gärningsmän talar för rån först och främst.
Citera
2020-01-18, 20:17
Medlem
Citat:
Precis, en pistol räcker långt. Tjockisen Edvin Gyllensvaan i Mantorp-mordet hade bara med sig en kolsyrepistol tror jag, och knivar finns i alla kök. Det finns förövrigt likheter med Mantorp-fallet och det här förutom att det i det här fallet verkar finnas ett tydligare rånmotiv. Mantorp handlade väl mest om att döda tror jag, även om jag vill minnas att han faktiskt försökte sig på något med parets bankdosa. Flera gärningsmän talar för rån först och främst.

Precis.

Jag vet att mina teorier om banköverföringar är lite James Bond. Men om vi spekulerar.. det ger ju ett motiv till mordet. Säg att man fört över medel till ett SEPA-konto. Då vill man att transaktionen ska gå igenom under måndagen. Om gärningsmännen är helt likgiltiga inför människoliv så säkerställer man att ingen hinner stoppa den. Och dessutom vinner man tid så att man kan lämna landet.

Även om sådana rånmord är ovanliga och jag knappt hört talas om det så förklarar det ju också att rånet också skedde efter försäljningen av gården. Snacket går och man inser att det finns många miljoner i likvida medel. Jag tror de flesta inser att det inte finns kontanter etc hemma hos svenskar.

Jag vet, ovanligt. Men försöker få alla trådar att hänga ihop. Varför sker rånet just efter försäljningen av gården? Det finns ju inget som tyder på att BO har dyra tillhörigheter hemma.

Att få pengarna att försvinna kan knappast vara några problem om man har rätt kontakter österut.
Citera
2020-01-18, 20:26
Medlem
Citat:
Hur förklarar du att dom sen ställt bilen i Norrtälje? Det inledande motivet är väl sådär intressant just nu, om det var ett inbrott eller ej som gick snett. Jag menar på att mycket pekar på att öststatare tagit färjan från Kapellskär till Paldinski.
Mjae. Detta är bara ett scenario, av några troliga. Jag tänker mig här ett inbrott som gick snett. Stod BO.s Skoda i garage, ex.vis?
Färden till norrtälje var kanske ett oplanerat steg två? Flykt av dårar. Dvs de chansade på att inte bli stoppade, tog bilen och styrde mot kapellskär (post404..). Kom sen på, att det var smartare att ställa bilen i n.tälje?
Åter till mobilspårandet; om detta blir ett spaningsmord, då är analys av hypoteser om GM en ingång. Däribland tillfälligt och mer permanent klientel på vargmötet, tillresta hantverkare o kretiner. Och sen koll av uppkopplade mobiler....
Citera
2020-01-18, 20:27
Avslutad
Någon som kan bekräfta och vet helt säkert om 1 eller 2 blev skjuten/skjutna till döds?

Varför sånt hemlighetsmakeri om hur folk mördas plötsligt.

Minst en skjuten till döds har det ju stått i medierna, stämmer det? Någon som vet säkert?
Citera
2020-01-18, 20:30
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Mördaren/mördarna lär ju kommit till huset i en bil och de måste ju vart fler eftersom de även stal deras bil.. lite märkligt dock, men de kan ju ha fått kalla fötter och dumpat bilen i norrtälje och fortsatt med den andra bilen till färjorna.
... och cyklarna. hur kom de dit?
Citera
2020-01-18, 20:31
Medlem
5549s avatar
Citat:
Precis.

Jag vet att mina teorier om banköverföringar är lite James Bond. Men om vi spekulerar.. det ger ju ett motiv till mordet. Säg att man fört över medel till ett SEPA-konto. Då vill man att transaktionen ska gå igenom under måndagen. Om gärningsmännen är helt likgiltiga inför människoliv så säkerställer man att ingen hinner stoppa den. Och dessutom vinner man tid så att man kan lämna landet.

Även om sådana rånmord är ovanliga och jag knappt hört talas om det så förklarar det ju också att rånet också skedde efter försäljningen av gården. Snacket går och man inser att det finns många miljoner i likvida medel. Jag tror de flesta inser att det inte finns kontanter etc hemma hos svenskar.

Jag vet, ovanligt. Men försöker få alla trådar att hänga ihop. Varför sker rånet just efter försäljningen av gården? Det finns ju inget som tyder på att BO har dyra tillhörigheter hemma.

Att få pengarna att försvinna kan knappast vara några problem om man har rätt kontakter österut.
Jag tycker att det borde skett tidigare under veckan i så fall. En måndag eller tisdag. Mordet skedde nog tidigt under lördagen redan, men att dom upptäcktes först på onsdagen var ändå i det senaste laget. Samtidigt ska man nog inte tillskriva gärningsmän likt dessa allt för stor hjärnkapacitet.

Men jag tror att man var ute efter kontanter framförallt, behöver inte ens ha varit mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in