2020-01-18, 16:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Förlåt att jag inte är mer insatt i det här med boendeformen: Var hon skriven på adressen tillsammans med mannen?
Läste om nånting som heter skyddad folkbokföring och sekretessmarkering i bombtråden på Östermalm (tror hen hette Meadowsheart som skrev om det):

Sekretessmarkering är lite mindre skydd. Skyddad folkbokföring innebär att du tex blir folkbokförd i Skellefteå kommun (men tex bor i Grums). Som sekretessmarkerad är du folkbokförd i den kommun du bor i.

Tyvärr inte insatt i sånt heller..🙈

Nej, nej nej. Hon hade en särskild postadress till bostaden i Vallentuna men var folkbokförd (dvs "skriven") i Uppsala.
Man kan vara kvarskriven i den kommun man flyttat från av olika skäl (oavsett om man blir beviljad skyddad fbf eller sekretessmarkering måste du typiskt flytta för att skyddet ska kunna vara effektivt. Graden av skydd har mer med i vilken omfattning dina adressuppgifter hemlighålls, ju tyngre skydd du har desto krångligare blir det också att sköta vardagligare ärenden. Du måste kontakta särskilda skyddshandläggare på diverse myndigheter för minsta lilla som är specifikt, uppgifterna är skyddade även inom myndigheterna, det kommer bara upp en asterix på skärmen om en med skyddad id.
Citera
2020-01-18, 16:46
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Jobbade kvinnan? Är ju möjligt att bidrag betalats ut pga lägenheten.
Citera
2020-01-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Så kan det vara. BO kan ha dragit in rätt bra på sin uthyrning. Och vissa människor kan faktiskt behålla en hyresrätt för att den är bra att ha. Bara för att BO är sparsamma betyder det inte att man inte kan göra saker som att ha en lägenhet för att.

Ja, och tanke att kunna ha den som bytesobjekt den dag de kanske inte vill bo i eget hus.
Citera
2020-01-18, 16:48
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, och tanke att kunna ha den som bytesobjekt den dag de kanske inte vill bo i eget hus.

Även om det ekonomiskt är vansinne att betala 1.2 miljoner i hyra på 10 år. Men som sagt vissa är bara sparsamma av naturen, men kan göra ologiska saker ekonomiskt.
Citera
2020-01-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, nej nej. Hon hade en särskild postadress till bostaden i Vallentuna men var folkbokförd (dvs "skriven") i Uppsala.
Man kan vara kvarskriven i den kommun man flyttat från av olika skäl (oavsett om man blir beviljad skyddad fbf eller sekretessmarkering måste du typiskt flytta för att skyddet ska kunna vara effektivt. Graden av skydd har mer med i vilken omfattning dina adressuppgifter hemlighålls, ju tyngre skydd du har desto krångligare blir det också att sköta vardagligare ärenden. Du måste kontakta särskilda skyddshandläggare på diverse myndigheter för minsta lilla som är specifikt, uppgifterna är skyddade även inom myndigheterna, det kommer bara upp en asterix på skärmen om en med skyddad id.

Ok, tack för att du redde ut det👍.
Man lär sig något varje dag.
Speciellt på fb!
Citera
2020-01-18, 16:50
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Dödsbo/Sterbhus:
sv.wikipedia.org/wiki/Dödsbo

När ägaren till en fastighet dör blir fastigheten ett dödsbo som är en juridisk person.
De som ärver fastigheten blir dödsbodelägare. När dödsbodelägarna dör blir deras arvingar dödsbodelägare o.s.v.

De behöver ju inte lösa ut varandra på direkten.
I mitt fall så var fastigheten dödsbo i 70 år. Den juridiska personen gjorde en egen fastighetsdeklaration t.ex Johan Johanssons dödsbo.

Ponera att Lars mor och hennes 2 systrar var dödsbodelägare. När de dör blir Lars och de två systrarnas barn dödsbodelägare.

Så när dog Lars mor? Och lever hennes systrar eller är döda? För någon kanske blev besviken/rosenrasande när Lars sålde.......

Jag är nästan 60 år, och min mamma lever. Tror inte det är ovanligt.
Citera
2020-01-18, 16:52
Medlem
Citat:
Vet ej, kan nån bekräfta?

Även en tvåa kan du plussa lite på.

Men å andra sidan bruka äldre vara dåliga på att hyresmaximera. Kanske bara nån vän/anhörig?

Sen kan ju nåt avdrag för kontor eller liknande gjorts.

10 770 sägs hyran ligga på för liknande lägenheter i SDs område enligt hitta. se

En två om 59 m²

https://www.hitta.se/suzanne+dun%C3%A5/uppsala/person/zWZXGoK7uc?vad=Suzanne+Dun%C3%A5,+Otto+Myrbergs+V% C3%A4g+Uppsala
Citera
2020-01-18, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Så när dog Lars mor? Och lever hennes systrar eller är döda? För någon kanske blev besviken/rosenrasande när Lars sålde.......

Jag är nästan 60 år, och min mamma lever. Tror inte det är ovanligt.

Jag har också tänkt det. Även om ett arvskifte skett för något decennium sedan där han, eller modern, kanske köpte ut gården väldigt förmånligt. Och någon känner sig lurad nu då.
Citera
2020-01-18, 16:57
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inte osannolikt.

Bilen står dok ca 2 mil från färjelägret väl.
Så buss kanske?

Finns väl övervakningskameror på buss (och färja?)?

DNA lär finnas i bilen.
Mördaren/mördarna lär ju kommit till huset i en bil och de måste ju vart fler eftersom de även stal deras bil.. lite märkligt dock, men de kan ju ha fått kalla fötter och dumpat bilen i norrtälje och fortsatt med den andra bilen till färjorna.
Citera
2020-01-18, 16:59
Medlem
Citat:
Jag tror man kan triangulera. Olika master får olika starka signaler beroende på avstånd. Så har telefoner varit på så är det ju jättebra. Fast jag tror ju att man dumpat telefonerna nånstans om man ens har haft med sig telefoner.

Du kan inte triangulera i efterhand. Bara se vilka mobiler som varit uppe mot masten den aktuella tiden, hur länge den uppgiften finns kvar i systemet vet jag inte. Däremot om de utväxlats samtal SMS etc så finns det kvar länge. Det ska ju debiteras kontot och finnas tid att klaga på "det har jag inte ringt", månader alltså.

Polisen har säkert utvecklat system för det här eftersom det är ett av deras primära sökområden vid alla typer av brott. De hade listorna i handen redan dag 2.
Citera
2020-01-18, 17:00
Medlem
Citat:
Jobbade kvinnan? Är ju möjligt att bidrag betalats ut pga lägenheten.

Hon sägs jobba på ett boende, vet inte vilken vårdkategori det handlar om dock, hon finns omskriven på nätet för tennistävlande så hon har knappast sjukersättning som skulle kunna berättiga till bostadstillägg. Hon har inte minderåriga barn boende där som vårdnadshavare (hon har inga egna små barn men inte heller fosterbarn vad som synes) som kan ge bostadsbidrag. Så knappast bidrag för bostaden. Avdrag för dubbelt boende vid boende på annan ort ges inte så lång tid, kanske inte ens kort tid om sambo och fritidsbostad finns i extrabostaden och huvudbostaden endast är en hyrestvåa.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-01-18 kl. 17:04.
Citera
2020-01-18, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Mördaren/mördarna lär ju kommit till huset i en bil och de måste ju vart fler eftersom de även stal deras bil.. lite märkligt dock, men de kan ju ha fått kalla fötter och dumpat bilen i norrtälje och fortsatt med den andra bilen till färjorna.
Cyklarna som stod där och som nu ingår i utredningen. Kan du förklara dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in