2020-01-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Haha! Nu har vi börjat med " kumlas mobilsystemkurs". Urkul!!
DÅ gör man så här; man kollar alla nallar som varit på vargmötet, under tiden nåt eller några dygn före det trodda brottstillfället. Sen söker man ut de som rört sig nordost ut, dvs mot norrtälje.
Sen....förmodligen case closed. Flera frågor??!

Finns ett problem som du kanske inte har underlag för att förstå. Vägen som går förbi brottsplatsen och vargområdet har mycket intensiv trafik kan tänka mig 10 000 tals fordon varje dag. Alla har givetvis med sig sin mobil. Vem har där att göra vem har inte? Telia har mindre celler kanske går att isolera området övriga operatörer större celler man kan få in hela centrala Vallentuna i samma cell som där brottsoffren bodde.

Trotts det kommer de givetvis att försöka jobba med mobilmast trådarna. Just nu tror jag de lägger mycket på att hitta spår i bilen. Om inte rånarna tillhörde den mer förslagna typen kan det finnas DNA någonstans. På insidan av bakluckan när de stängde den efter att ha lastat ut till exempel.
Citera
2020-01-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kommer yrkeskriminella på cykel?

Och räknar kallt med att de kan få tag på offrens bil att lasta i? Nej , de hade en egen bil, en pickup? Kanske de snodde cyklarna om de var relativt nya.
Citera
2020-01-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Finns ett problem som du kanske inte har underlag för att förstå. Vägen som går förbi brottsplatsen och vargområdet har mycket intensiv trafik kan tänka mig 10 000 tals fordon varje dag. Alla har givetvis med sig sin mobil. Vem har där att göra vem har inte? Telia har mindre celler kanske går att isolera området övriga operatörer större celler man kan få in hela centrala Vallentuna i samma cell som där brottsoffren bodde.

Trotts det kommer de givetvis att försöka jobba med mobilmast trådarna. Just nu tror jag de lägger mycket på att hitta spår i bilen. Om inte rånarna tillhörde den mer förslagna typen kan det finnas DNA någonstans. På insidan av bakluckan när de stängde den efter att ha lastat ut till exempel.
Hoho. Du har inte gått mobilmastkurs A1!°
Annars hade du vetat att man kan använda mer slipade sökalgoritmer. Skit samma, spantipset ligger redan hos ljusblå. Hoppas han inte har somnat....
Citera
2020-01-18, 19:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Om de vill ta sig en sträcka ljudlöst som är lite onödigt att gå? Kanske. Beror kanske lite på vad som avses med yrkeskriminell, ibland avses livsstilskriminella som inte är särskilt skickliga dock och ibland refereras till något slags yrkesskicklighet som personen lever på. Jag tänker nog att ifall stöld eller rån var avsikten det nog rimligt borde finnas en egen bil i hyfsad närhet. Är syftet att döda dem kanske det spelar mindre roll även om det är tacksamt att kunna ta sig från platsen snart. Men andra boende finns ju i trakten, så BOs egen bil kanske väcker minst uppmärksamhet?
Citera
2020-01-18, 19:09
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:

Ja varför inte. Cykel i mörker utan lyse ger ju inte många möjligheter till vittnen eller att kunna spåra fordon. Lätta att stjäla också. Om man har åkt kollektivt från Norrtälje är det ju inte så dumt att stjäla cyklar för att ta sig fram sista biten.
Citera
2020-01-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Och räknar kallt med att de kan få tag på offrens bil att lasta i? Nej , de hade en egen bil, en pickup? Kanske de snodde cyklarna om de var relativt nya.
Så de kom i en pickup. Varför tog de inte med cyklarna som de tydligen inte kom med? Jag förstår inte resonemanget. Två cyklar ingår i undersökningen. Det är inte parets cyklar. De stod i husets närhet. Vems är då cyklarna? Och varför snodde de cyklarna "om de var relativt nya"? Och lämnades kvar. Jag är bara nyfiken på ditt resonemang. Hur du tänker.
Citera
2020-01-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om de vill ta sig en sträcka ljudlöst som är lite onödigt att gå? Kanske. Beror kanske lite på vad som avses med yrkeskriminell, ibland avses livsstilskriminella som inte är särskilt skickliga dock och ibland refereras till något slags yrkesskicklighet som personen lever på. Jag tänker nog att ifall stöld eller rån var avsikten det nog rimligt borde finnas en egen bil i hyfsad närhet. Är syftet att döda dem kanske det spelar mindre roll även om det är tacksamt att kunna ta sig från platsen snart. Men andra boende finns ju i trakten, så BOs egen bil kanske väcker minst uppmärksamhet?

Samtidigt känns det ju inte så oerhört konstigt att man räknar med att ta BO bil. Dessutom ger det ju effekten att det ser ut som BO självmant gett sig iväg. Man får ju verkligen känslan av att man vill att det ska kallna snarare än att inte lämna spår.
Citera
2020-01-18, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Det kanske räcker med ett dubbelmord, för att klassas som särskild händelse. Man har haft regelverket ett tag men kanske har börjat tillämpa det striktare, med hänsyn till utvecklingen av den organiserade brottsligheten?
Tror snarare för rikets säkerhet som också är punkt. Är det fastställt att gubben jobbat på MUST? Letar efter ett inlägg där nån skrev att det skulle vara minnesstund nästa vecka, men hittar det inte. Kanske sköttes "inhouse", för att sen få det se ut som klantarsel-modus operandi?
Citera
2020-01-18, 19:13
Medlem
En möjlighet är att medhjälparna lämnat brottsparet någonstans med eller utan cyklar. Om utan cyklar har man skaffat dom snabbt. Sen cyklat till huset.

Främsta anledningen att ta BO bil är att förleda andra att BO själv har åkt någonstans och man kanske tjänar en dag till.

Om man har medhjälpare i annan bil, varför då ställa bilen just i Norrtälje. Man hade kunnat ställa den varsomhelst i alla väderstreck.

Sen måste ju inte cyklarna betyda att man räknat med att ta en bil. Att cykla och möta upp sina medhjälpare är ett alternativ. Att köra bil till BO är oerhört korkat då grannar håller koll på bilar och därför valde man cykel.
Senast redigerad av seriouslyfuckedup 2020-01-18 kl. 19:19.
Citera
2020-01-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Samtidigt känns det ju inte så oerhört konstigt att man räknar med att ta BO bil. Dessutom ger det ju effekten att det ser ut som BO självmant gett sig iväg. Man får ju verkligen känslan av att man vill att det ska kallna snarare än att inte lämna spår.
Många spekulationer, utan att vi har basfakta.
Ponera nu en liten stund, att några GM på cykel beger sig från vargmötet till sursta, efter att det mörknat? Och att de bryter sig in i huset, baserat på info om att huset för tillfället är tomt. Dvs att det i steg ett handlade om ett inbrott med syfte att snabbt stjäla värdesaker.
Citera
2020-01-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Många spekulationer, utan att vi har basfakta.
Ponera nu en liten stund, att några GM på cykel beger sig från vargmötet till sursta, efter att det mörknat? Och att de bryter sig in i huset, baserat på info om att huset för tillfället är tomt. Dvs att det i steg ett handlade om ett inbrott med syfte att snabbt stjäla värdesaker.

Hur förklarar du att dom sen ställt bilen i Norrtälje? Det inledande motivet är väl sådär intressant just nu, om det var ett inbrott eller ej som gick snett. Jag menar på att mycket pekar på att öststatare tagit färjan från Kapellskär till Paldinski.
Citera
2020-01-18, 19:35
Medlem
5549s avatar
Jag tror inte på något inbrott som gått snett, då tar man inte cykel dit och riskerar fly från vaktbolag eller snuten på två hjul. Jag tror dom tagit har sig dit sent eller väldigt tidigt i mörker (på cykel) och först rekat från skogen att personerna faktiskt var hemma. Värdesaker och kontanter finns ju oftast i låsta kassavalv. Bilen räknar dom kallt med att få ta med sig på hemvägen, ingen biljakt ska det bli heller för att brottsoffren kommer vara oförmögna att kontakta polisen. Andra flyktbilen eller upphämtning finns i Norrtälje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in