2020-01-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vette fasen om jag kan hålla med, tycker Gbg och Sthlm har uselt vatten jmf med vattnet i den lilla 20k kommun jag bor i.

Det var inte ordentligt kallt, oavsett hur länge man spolade så fick man det inte kallare än fisjummet.
Smakade konstigt, lite kemisk och metallisk bismak som jag inte gillade och som inte finns hemma.

Fast det beror väl på kranen.
Jag har kallt i köket och iskallt på toaletten och jag bor i gbg
Citera
2020-01-18, 13:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Fast det beror väl på kranen.
Jag har kallt i köket och iskallt på toaletten och jag bor i gbg

Hur menar du att kranen skulle påverka vattnet i ledningarna?

Dom gånger jag varit i Gbg har jag alltid stört mig på att det aldrig gick att få riktigt kallt vatten ur kranen utan behövde alltid is eller ha det i kylskåpet några timmar för att det skulle bli drickbart.
Citera
2020-01-18, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hur menar du att kranen skulle påverka vattnet i ledningarna?

Dom gånger jag varit i Gbg har jag alltid stört mig på att det aldrig gick att få riktigt kallt vatten ur kranen utan behövde alltid is eller ha det i kylskåpet några timmar för att det skulle bli drickbart.

Ja, det påverkar inte kvalitet men hur kallt det är.
För hur förklarar du hemma hos mig? Jag har inga problem.
Citera
2020-01-18, 13:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sowah
Det går nog att dricka i de flesta länder. Dock smakar det oftast skit. Värsta var på Gran Canaria där man använder filtrerat saltvatten, fy faaaan.

Om det var filtrerat med omvänd osmosis är problemet att det är FÖR rent, d.v.s det är för lite salt i vattnet för att det ska smaka korrekt så du behöver tillsätta salt till det för att dricka det.
Citera
2020-01-18, 14:18
Medlem
bombaccis avatar
Enligt den här länken så fungerar det att dricka i västeuropa, usa, kanada, australien och nya zealand.

https://awol.junkee.com/tap-water-countries-map/71118

Sedan vågar jag inte ens dricka kranvatten i Sverige då jag köper vatten på flaska.

Hur gör de som bor i t ex Sydafrika, köper de vatten på flaska men vart kommer det vattnet ifrån?
Citera
2020-01-19, 22:50
Medlem
Lillarapunzels avatar
Norden är väl helt givet. Har förövrigt druckit kranvatten i alla nordiska länder jag varit i (dvs Sverige, Danmark, Finland) utan att det varit några konstigheter.
Inte heller har det varit några som helst konstigheter att dricka kranvattnet hemma hos min släkt på vitt skilda ställen i Tyskland.

Däremot när jag varit på Kreta och Mallorca har jag inte druckit kranvattnet, men det beror snarare på smaken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in