2013-01-06, 17:19
Medlem
Diskutera
Citera
2013-01-06, 17:22
Medlem
khys avatar
Det går i de flesta länder men som svensk så har du vant dig vid en viss bakterieflora som de andra länder inte har. Sverige och Nederländerna har bäst vatten i Europa, så det är väl bara där som vi kan dricka utan att bli sjuka.
Citera
2013-01-06, 17:30
Medlem
eight8t8s avatar
Bara i Skandinavien skulle jag säga.
Längre ner, i nordeuropa är det väl OK med, men smakar skit pga klorering.
Skulle absolut inte dricka vattnet i något asiatiskt eller afrikanskt land!
Citera
2013-01-06, 17:32
Medlem
knekt sparvs avatar
I Paris skulle det inte vara något problem att dricka kranvattnet. Dock smakade det klor. I Albanien är kranvatten och is inte att rekommendera. "Söder om Alperna och öster om Ural" ska man inte dricka vattnet hörde jag någonstans men när jag googlade hittade jag det inte igen. Kan någon bekräfta eller dementera?
Citera
2013-01-06, 18:00
Medlem
Goldmanns avatar
Man kan dricka kranvatten i alla länder. Men frågan är hur man mår efteråt.
Det är bara att fråga lokalbefolkningen. Jag har borstat tänderna i kranvatten i hela världen men kanske inte druckit kranvatten utanför Europa/Nordamerika/Japan/Singapore o motsvarande. Det kanske smakar klor men det är bara bra.
Vad gäller is så har jag använt is överallt eftersom den i princip överallt kommer från isfabriker där man filtrerar vattnet.
"Söder om Alperna och öster om Ural" är inte en dålig regel om man vill vara försiktig. Men som sagt det fungerar på mer ställen.
Senast redigerad av Goldmann 2013-01-06 kl. 18:03.
Citera
2013-01-06, 20:28
Medlem
knekt sparvs avatar
Det där med Alperna förstår jag men det med Ural fattade jag aldrig varför.
Citera
2013-01-06, 21:08
Medlem
turkbygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Det där med Alperna förstår jag men det med Ural fattade jag aldrig varför.
Ryssland med öststater e ju inte direkt välkända för att va välutvecklat när det gäller hygien av olika slag.
Citera
2013-01-06, 21:17
Medlem
LinLins avatar
Skandinavien. Utanför de gränserna dricker jag aldrig kranvatten; inte ens i USA (fick filtrera vattnet för att kunna dricka och då bodde jag i Seattle).
Citera
2013-01-06, 21:18
Medlem
sowahs avatar
Det går nog att dricka i de flesta länder. Dock smakar det oftast skit. Värsta var på Gran Canaria där man använder filtrerat saltvatten, fy faaaan.
Citera
2013-01-06, 22:07
Medlem
I USA har jag vissligen druckit kranvatten men är tvivelkaktigt om det går att dricka på alla ställen.

I Sverige så köper Amerikanerna vatten på flaska och blir förvånad när man säger att det går att dricka på kran.

Just nu lutar det att dricka i skandinavien i övriga Europa borsta vatten ej dricka och övriga världen gör ej något.
Citera
2013-01-07, 12:24
Avslutad
Turkiet samt Algeriet är kranvatten ingenting att rekommendera iaf!
Citera
2013-01-08, 14:14
Medlem
Kitzbühels avatar
I Österrike är vattnet fantastiskt fint och gott! Inga problem att dricka. Även i Tyskland kan du dricka kranvattnet utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in