2013-11-20, 10:45
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Svensk storstad? Vattnet i Sverige är bättre ju större stad det är. Stockholm har lysande kranvatten.

Vette fasen om jag kan hålla med, tycker Gbg och Sthlm har uselt vatten jmf med vattnet i den lilla 20k kommun jag bor i.

Det var inte ordentligt kallt, oavsett hur länge man spolade så fick man det inte kallare än fisjummet.
Smakade konstigt, lite kemisk och metallisk bismak som jag inte gillade och som inte finns hemma.
Citera
2013-11-20, 10:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullet^
i alla europeiska länder kan man dricka vatten, även i många länder utanför europa..
vilka töntar som säger att t.ex vattnet i USA är dåligt? är ni dumma i huvudet eller?

Vattnet i USA må vara tjänligt ur en rent kemisk/biologisk synvinkel, men det smakar vedervärdigt pga allt klor och flour dom tillsätter. Och att hälla i sig en massa flour och klor är inte nyttigt.
Citera
2013-11-20, 11:55
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vattnet i USA må vara tjänligt ur en rent kemisk/biologisk synvinkel, men det smakar vedervärdigt pga allt klor och flour dom tillsätter. Och att hälla i sig en massa flour och klor är inte nyttigt.

Inte på det vanligaste turistmålet, nämligen New York. New York har utmärkt kranvatten.
Citera
2013-11-20, 15:41
Medlem
Kranvatten kan vara så olika... tar vi vårt kära hemland t.ex. så kan det röra sig om kommunalt vatten och självborrade brunnar, men även kommunalt vatten kan komma från en närliggande vattenkälla som inte renas desto mer innan den når din kran. Vissa kommuner har godare vatten än andra samma gäller i andra länder.

Jag dricker väldigt sällan vatten utomlands. Malta hade vidrigt vatten när jag var där. USA har ganska blandat. Vissa städer har extremt klorat vatten medan andra inte alls smakar eller luktar klor. Att beställa en Cola på restaurang i San Francisco är inte roligt om man inte gillar Cola utblandat på badhusvatten. Man bör helst beställa in dricka som kommer på flaska.

Nu har jag inte tänkt på det, men i t.ex. öknar så tar man vatten från underjordiska källor. Nu dricker jag mest flaskvatten eller öl, men nästa gång jag åker genom t.ex. Death Valley så måste jag nästan provsmaka vattnet om jag får möjlighet.
Citera
2013-11-20, 18:34
Medlem
Nermans avatar
Jag bodde ett år i Västra Australien och där drack de flesta kranvatten. De drack dock aldrig rätt ur utan fyllde på en flaska och lät den stå någon timme i kylen för att bli kall.
Vattnet var emellertid klorerat men det tänkte man inte på efter ett par månader.
Citera
2013-11-21, 18:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Inte på det vanligaste turistmålet, nämligen New York. New York har utmärkt kranvatten.
Där uppe behöver dom nog inte klorera lika hårt som längre söderut. Vattnet i Florida drack man inte frivilligt. Var som att stoppa sugröret i en simbassäng.
Citera
2014-04-14, 15:56
Medlem
Formsvackas avatar
Finnarna har galet bra och rent vatten. Världens bästa.
Citera
2014-04-14, 18:13
Medlem
Dimaks avatar
Provade Italien förra sommaren, glömde bort att de inte har samma som i Svea Rike, så där satt jag i två dar och mådde skit, medans de andra hade roligt.
Citera
2020-01-17, 00:04
Medlem
bunjackens avatar
I Marocko bör inte kranvattnet drickas, om jag minns rätt smakar det helt okej men kan leda till rejäl smärta i magen.

Generellt är väl Europeiskt vatten bäst framför asiatiskt, afrikanskt osv även om det finns undantag tydligen har jag läst att Saudiarabiens vatten går utmärkt att dricka ur kranen bara det att det smakar klor medans säkert något utav de baltiska länderna kan ge diarrer vid förtäring
Citera
2020-01-17, 10:30
Medlem
Stonedboys avatar
Har endast druckit vatten från rinnande kran i Sverige, Norge och Danmark. Då hade Norge det godaste helt klart, kändes lent och rent att dricka. Men det är stor skillnad på vart man är tex i Sverige. Stockholm smakar det blaj tycker jag. Sen vissa mindre städer brukar det smaka mycket bättre.

Florida har jag varit i och där drack jag allt vatten på flaska. Ganska neutral smak, ingen surprise.
Men borstade tänder och lagade mat med vanligt vatten. Ska inte vara farligt för hälsan då det kloreras hårt där borta. Sen är det stor skillnad på Usa, finns stater där vattnet är av hög kvalite. Men skulle säga att ju mer söderut desto sämre blir det.

Sen har jag kommit på i efterhand att isen har ju varit klorerad man har fått i drinkar och sånt. Men inget jag reflekterat över då när man druckit, hahaha!.
Citera
2020-01-17, 23:41
Avslutad
Har nästan alltid druckit några klunkar kranvatten oavsett vart jag varit. Kanske bara Ryssland jag hoppat över i. Aldrig märkt nåt.
Citera
2020-01-17, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vette fasen om jag kan hålla med, tycker Gbg och Sthlm har uselt vatten jmf med vattnet i den lilla 20k kommun jag bor i.

Det var inte ordentligt kallt, oavsett hur länge man spolade så fick man det inte kallare än fisjummet.
Smakade konstigt, lite kemisk och metallisk bismak som jag inte gillade och som inte finns hemma.

Sundsvall har Sveriges överlägset godaste vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in