2013-01-08, 15:05
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eight8t8
Skulle absolut inte dricka vattnet i något asiatiskt eller afrikanskt land!

ok i Singapore pga. hård klorering.
Citera
2013-01-08, 15:24
Medlem
storytellers avatar
I t.ex. Spanien är det mer kulturellt än hygieniskt betingat att dricka buteljerat vatten 2012. Det finns vissa regionala undantag (Mallorca, Kanarieöarna), men att dricka kranvattnet i Madrid eller andra storstäder i Spanien är helt riskfritt. Att en del tycker att det är "äckligt" är snarare en fråga om att man är ovan vid de smakskillnader som t.ex. tillsats av klor kan ge, och har ingenting att göra med vattnets kvalitet.
Citera
2013-01-08, 15:51
Medlem
Bouchards avatar
Vissa ställen i balkan kan man hitta kranar på vissa små torg där folket hämtar vatten.

Man dricker ur kranen men det ska tydligen vara bättre och dricka ur kranarna på torget.
Det känns tungare på något sätt att dricka, och färgen är lite gul/brun grumligt, inte mycket men det är inte klart som vanligt vatten.

Någon som vet mer om de vattnet?
Citera
2013-01-08, 23:54
Medlem
Helsingborgaren17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchard
Vissa ställen i balkan kan man hitta kranar på vissa små torg där folket hämtar vatten.

Man dricker ur kranen men det ska tydligen vara bättre och dricka ur kranarna på torget.
Det känns tungare på något sätt att dricka, och färgen är lite gul/brun grumligt, inte mycket men det är inte klart som vanligt vatten.

Någon som vet mer om de vattnet?

Dessa kranar har (oftast) vatten som kommer direkt från någon närliggande källa, vilket, har jag för mig, innebär att det inte kloreras/renas innan. Ofta är det de olika rengöringsämnena som vi Svenskar inte är vana vid, därför är det mer OK att dricka ur en sådan.

När det gäller på vilka platser man kan dricka vattnet, anser jag att gränsen söderut går någonstans mellan alperna och Venedig. Österut går den vid före detta järnridån, vilket innebär att man ej bör dricka kranvattnet i exempelvis Tjeckien. Allt detta har dock att göra med hur pass van man själv är vid sådant vatten.
Citera
2013-01-09, 00:09
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
ok i Singapore pga. hård klorering.

Malaysia och Japan också.
Citera
2013-01-09, 03:07
Medlem
Rocket-Queens avatar
USA och Japan vet jag iallafall.
Citera
2013-01-09, 03:24
Medlem
Kan starkt rekommendera Nederländerna, jag drack så mycket kran vatten som möjligt i Amsterdams flygplats innan jag flög vidare till Turkiet där man blir sjuk av kran vattnet. Förövrigt så har Sverige världens bästa kran vatten.
Citera
2013-01-09, 04:50
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Predator1337
Kan starkt rekommendera Nederländerna, jag drack så mycket kran vatten som möjligt i Amsterdams flygplats innan jag flög vidare till Turkiet där man blir sjuk av kran vattnet. Förövrigt så har Sverige världens bästa kran vatten.
Tysktalande länder har bra vatten, om man ska nämna länder utanför Norden.

Däremot smakar vattnet inte gott på Sveriges ostkust. Från Stockholm och norröver mot Uppsala och Gävle. Beskt och "torrt" smakar det.
Citera
2013-01-09, 07:21
Medlem
ufomammuts avatar
Tågluffade i somras och drack kranvatten i följande länder, helt utan några efterföljande biverkningar:
Rumänien, Ungern, Österrike, Tjeckien och Tyskland.

edit: Vid närmare eftertanke drack vi nog aldrig kranvatten i Tjeckien. Blev mest öl.
Citera
2013-01-09, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
I t.ex. Spanien är det mer kulturellt än hygieniskt betingat att dricka buteljerat vatten 2012. Det finns vissa regionala undantag (Mallorca, Kanarieöarna), men att dricka kranvattnet i Madrid eller andra storstäder i Spanien är helt riskfritt. Att en del tycker att det är "äckligt" är snarare en fråga om att man är ovan vid de smakskillnader som t.ex. tillsats av klor kan ge, och har ingenting att göra med vattnets kvalitet.
Skulle vilja påstå att smaken på vattnet i Spanien mer har att göra med hur mycket kalk det är i det. Där jag har varit iaf. Även Englands sydkust lider av samma problem. Kök och badrum blir vitfläckiga extremt snabbt p.g.a. kalket.

Det är inget fel att dricka vattnet, men det smakar ju helt klart sämre än i Sverige. Men mycket bättre kranvatten än i Norrland vetefan om man hittar någonstans på jorden å.a.s.
Citera
2013-01-09, 08:58
Medlem
nilsjurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Skulle vilja påstå att smaken på vattnet i Spanien mer har att göra med hur mycket kalk det är i det. Där jag har varit iaf. Även Englands sydkust lider av samma problem. Kök och badrum blir vitfläckiga extremt snabbt p.g.a. kalket.

Det är inget fel att dricka vattnet, men det smakar ju helt klart sämre än i Sverige. Men mycket bättre kranvatten än i Norrland vetefan om man hittar någonstans på jorden å.a.s.

Jag skulle säga att t.ex. det tyska vattnet smakar bättre än det svenska p.ga kalkhalten. Har man väl vant sig så tycker man allt annat vatten är smaklöst och utan karaktär sen...
Citera
2013-01-09, 09:05
Medlem
leffe.js avatar
Vi var i Peking, Kina och där drack vi ibland kranvatten och har överlevt utan magsjuka eller något sådant. Guiden varnade inte och heller inte resebolaget så vi antog det var ok, men vi drack bara på hotellet när vi inte hade köpt vattenflaskor. För i minibaren på rummet var det skyhöga priser på en flaska vatten jämfört med affärerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in