2020-01-18, 09:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är dock inte aspekter som skall påverka straffvärdet.
En rik person får inte fängelse bara för att böter är helt menlöst för dem, de får inte heller fler antal dagsböter(vilket avgörs av brottets straffvärde).

Eventuellt försvårande omständigheter är att det var en väl planerad handling.
Borde dock tas ut av att brottet föranletts av stark mänsklig medkänsla som enligt lag är en förmildrande omständighet.
Tingsrätten valde att inte se det som varken förmildrande eller försvårande.

Förstår inte riktigt varför hovrätten beviljat prövning, domen är helt enligt gällande praxis.

Det enda jag kan tänka mig är som Methos nämnde i tidigare inlägg att det handlar om att pröva deligeringsordningen.
Även den anser jag är helt självklar, lagen stipulerar att order från kaptenen som går via annan besättning har samma verkan som om den kom från kaptenen personligen.
Kan dock handla om att man vill klargöra hur tydligt det måste framgå att befallningarna kommer från kaptenen. Kanske blir det så att det i framtiden krävs att besättningen klargör att det är order från befälhavaren.

Här tillkommer frågan om "stående order" och mer allmänna regelverk.

Att sitta ner med påsatt bälte är ju regel inför start och att påtala detta ingår i kabinpersonalens åligganden. Skulle man komma fram till att en tillsägelse från kabinpersonalen avseende denna regel (och andra) inte har rättsverkan mot "luftfartssabotörer" blir det ju märkligt.
Citera
2020-01-18, 10:53
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Finns det minsta möjlighet att hon får livstid?
Vilken del av att straffskalan för brott mot 13 kap. 4 § luftfartslagen bara går upp till sex månaders fängelse är det du har svårigheter att tolka?
Citera
2020-01-18, 13:50
Avstängd
Åklagaren skriver också. Jag valde att inte ta med det i går eftersom jag tyckte det var ointressant. Men jag hade kanske fel där.

När fängelse infördes i straffskalan för brott av "oregerliga flygpassagerare" angavs att problemen lätt blir allvarliga och att böter därför inte alltid framstår som en tillräckligt ingripande påföljd (prop. 2009710:95 sid. 279-280).
Citera
2020-01-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Åklagaren skriver också. Jag valde att inte ta med det i går eftersom jag tyckte det var ointressant. Men jag hade kanske fel där.

När fängelse infördes i straffskalan för brott av "oregerliga flygpassagerare" angavs att problemen lätt blir allvarliga och att böter därför inte alltid framstår som en tillräckligt ingripande påföljd (prop. 2009710:95 sid. 279-280).

Vilket så klart syftar till när det sker när planet är i luften.
Citera
2020-01-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Man måste visa att det inte är ok att protestera på det sättet

Det är inte värre än att vara dyngfull på planet och därmed orsaka försening.
Visa att det inte är ok gör man genom att döma henne och domen skall givetvis vara proportionell.

Hennes agerande ledde till att ett plan blev ½timme försenat och idioter här skriker om långa fängelsestraff.

Brottet har samma straffskala som ringa stöld(snatteri). Då kanske folk kan tänka lite på vad det innebär för hur allvarligt brottet är.
Citera
2020-01-18, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Här tillkommer frågan om "stående order" och mer allmänna regelverk.

Att sitta ner med påsatt bälte är ju regel inför start och att påtala detta ingår i kabinpersonalens åligganden. Skulle man komma fram till att en tillsägelse från kabinpersonalen avseende denna regel (och andra) inte har rättsverkan mot "luftfartssabotörer" blir det ju märkligt.

Ja det vore väldigt märkligt.
Men det handlar kanske om att det behöver förtydligas vid tillsägelse att detta är beslut från befälhavaren för att det skall anses som att den som blir tillsagd förstått att befallningen faktiskt kommer från befälhavaren.

Känns ganska uppenbart kan jag tycka men samtidigt så finns det en väldig massa idioter i samhället som kanske inte fattar(och sedan en hel hög med folk som väljer att inte förstå).
Citera
2020-01-19, 10:25
Avstängd
Försökte hitta prop. 2009710:95 sid. 279-280 med hjälp av google men jag hittar inget. Nån som kan hjälpa mig?
Citera
2020-01-19, 11:07
Medlem
Citat:
Det är inte värre än att vara dyngfull på planet och därmed orsaka försening.
Visa att det inte är ok gör man genom att döma henne och domen skall givetvis vara proportionell.

Hennes agerande ledde till att ett plan blev ½timme försenat och idioter här skriker om långa fängelsestraff.

Brottet har samma straffskala som ringa stöld(snatteri). Då kanske folk kan tänka lite på vad det innebär för hur allvarligt brottet är.
3 år så det blir kännbart
Citera
2020-01-19, 13:13
Avstängd
Citat:

Citat:
Vilket så klart syftar till när det sker när planet är i luften.

Vi verkar ju ha en åklagare som tycker att det även bör vara fängelse när planet står på marken.

Hade onekligen varit intressant att läsa vad de skriver i prop. 2009710:95 sid. 279-280.
Citera
2020-01-19, 13:17
Medlem
Den lilla kommunistfittan fortsätter sin kamp mot väderkvarnarna.

Hon anser att vemsomhelst skall kunna stoppa en flygning om det inte passar hennes för dagen kommunistiska humör.

Det hela är ju så sjukt. Högsta Domstolen också haha man tar sig för pannan.
Citera
2020-01-19, 13:22
Medlem
Citat:
Försökte hitta prop. 2009710:95 sid. 279-280 med hjälp av google men jag hittar inget. Nån som kan hjälpa mig?

Här: https://data.riksdagen.se/fil/E8DDF775-DD10-401A-9E83-92BF5F5450E7
Citera
2020-01-19, 13:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Här: https://data.riksdagen.se/fil/E8DDF775-DD10-401A-9E83-92BF5F5450E7

Tackar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto