2020-01-19, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
3 år så det blir kännbart

Jag tror inte du förstår hur det fungerar.
Hon kan alltså inte få mer än 6månader.

Straffskalan är böter eller fängelse upp till 6månader.
Samma straffskala som för ringa stöld.
Citera
2020-01-19, 16:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja det vore väldigt märkligt.
Men det handlar kanske om att det behöver förtydligas vid tillsägelse att detta är beslut från befälhavaren för att det skall anses som att den som blir tillsagd förstått att befallningen faktiskt kommer från befälhavaren.

Känns ganska uppenbart kan jag tycka men samtidigt så finns det en väldig massa idioter i samhället som kanske inte fattar(och sedan en hel hög med folk som väljer att inte förstå).

Det senare var ju också invändningen i tingsrätten, dvs "man behöver inte lyda om man inte blir tillsagd av befälhavaren".
Citera
2020-01-19, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det senare var ju också invändningen i tingsrätten, dvs "man behöver inte lyda om man inte blir tillsagd av befälhavaren".

Japp och det kan tänkas att rätten resonerar att folk faktiskt är sådana totala idioter att personalen måste informera om det för de att skall förstå.

Lagen är knappast otydlig men det krävs ju faktiskt uppsåt och om en person faktiskt inte fattar att besluten kommer från befälhavaren så saknas uppsåt.
Citera
2020-01-20, 10:18
Avstängd
Jag skrev till Hovrätten i hopp om att få skälen till prövningstillståndet. Det enda till svar jag fick var nedanstående.

Citat:
Hovrätten anger inte skäl för beslut om prövningstillstånd.
Citera
2020-01-20, 10:39
Medlem
Citat:
Jag tror inte du förstår hur det fungerar.
Hon kan alltså inte få mer än 6månader.

Straffskalan är böter eller fängelse upp till 6månader.
Samma straffskala som för ringa stöld.
Ja det är tråkigt, men Sverige i ett nötskal
Citera
2020-01-20, 10:40
Medlem
Citat:
Ja det är tråkigt, men Sverige i ett nötskal
Och jag förstår, är inte dum i huvudet som du verkar tro
Citera
2020-01-20, 11:05
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Och jag förstår, är inte dum i huvudet som du verkar tro
Vad bra - då kan du ju förklara hur du menar att domstolen på rättslig väg ska nå fram till ett straff på 3 år.
Citera
2020-01-20, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Vad bra - då kan du ju förklara hur du menar att domstolen på rättslig väg ska nå fram till ett straff på 3 år.
Straffskalan måste ändras
Citera
2020-01-20, 12:34
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Straffskalan måste ändras
Det är inte en uppgift för domstolarna. I Juridik diskuterar vi gällande rätt. Vill du propagera för en ändrad straffskala så får du ge dig iväg till (FB) Politik: inrikes.
Citera
2020-02-27, 23:54
Medlem
Citat:
Hennes agerande ledde till att ett plan blev ½timme försenat och idioter här skriker om långa fängelsestraff.
2 tim och 20 minuter enligt Flightstats uppgifter. Enligt den konsumentförordning som Turkish Airlines har skrivit på, så är passagerarna berättigade till de här beloppen per passagerare:
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Läser man noga så har Turkish Airlines dock en helt egen tariff för förseningsersättning, pga att de har omfattande trafik utanför Europa, och de högsta nivåerna är 400 resp 600 Euro, per försenad enkelresa. Dessa är sk schablonbelopp för att ersätta resenären för övernattningar, taxi, nya biljetter, etc.
Och:
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/
Resenärerna på flyget skulle som kortast resa till Istanbul, 2200 km.
Om jag minns rätt så blev flyget mindre än tre timmar sent till IST, så då bör bara de med missade byten vara kvalificerade för ersättning. De bör kunna få mellan 300 och 600 euro beroende på försening och resmål.
Högsta ersättningsnivån brukar vara tillämpligt när resenären blir sittande på en flygplats mitt i natten, och det skedde ju också här. Flygplanet landade sent på natten i Istanbul.
Citat:
Att kalla det kapning och gisslantagande för att en person vägrar sätta sig ner i stolen och ta på sig säkerhetsbälte tycker jag är helt bakom flötet.
Hon har inte hotat någon, inte varit beväpnad och inte använt sig av något våld.
Fast i praktiken så tog hon passagerarna som gisslan, ingen av dem kunde ju lösa upp den situation som hon hade åstadkommit. Dvs Elin försatte de, passagerarna och besättningen i vanmakt. Vilket är en av definitionerna för kapning av politiska skäl. Dvs varken passagerare eller besättning har något alls med svensk flyktingpolitik att göra. De blir ju helt utlämnade åt Elins (och hennes aktivisters) godtycke.
En känslomässig utpressning alltså...
Citat:
Det är fullt jämförbart med en full passagerare som vägrar lyda tillsägelse. Om något är det troligen mildare då fyllona tenderar att vara våldsamma och hotfulla vilket Ersson inte var.
Fast jag har aldrig hört talas om flygfyllon som skulle ställa till en jävla scen för att Sverige deporterar "migranter". Flygfyllots avsikter är ju sällan att göra livet surt för besättningen, men det var Elins avsikter här.
Hur hade Elin tex reagerat om någon ur besättningen överreagerat ? Och denne fått sparken, eller det hänt något annat allvarligt ?
Vi ska vara på det klara med att besättningen nog har stor rutin i att ta hand om stökiga flygfyllon och få dem att lugna sig. Det brukliga brukar vara att ge dem en skvätt alkohol till om personen inte är alltför full. Men att man håller koll på drickandet under hela flygningen.
Men här vet vi inte vad besättningen kände och tänkte, kanske de hade mera info om det massiva tryck som Turkish Airlines flygbolags kontor ska ha utsatts för ?
Att de helt enkelt var rädda ?
Eller att det fanns en viss språkförbistring också. Vi ska ju inte förvänta oss att turkisk flygpersonal ska veta något om svensk flyktingpolitik, rättssystem och dessa aktivisters vansinniga idéer.
Jag skulle tro att en av anledningarna till att det tog lång tid var att det i bakgrunden troligen tittades på samtliga scanningsbilder på bagaget efter tex farliga föremål. Om igen alltså.
Plus att de kanske kollade upp bakgrunden hos samtliga passagerare
Men framförallt tog man nog reda på vem den mannen var som hon gick omkring med bilden på..
Jag skulle tro att Migrationsverket, Luftfartsverket och Polisen jobbade nog i bakgrunden en hel del på detta. Medans de förberedde sig för att kasta ut Elin.
Citat:
Att bedöma situationen som mycket allvarlig för att det kunde ha eskalerat är helt bakvänt.
Man måste utgå från situationen som den faktiskt utspelade sig, inte utifrån hur den potentiellt kunnat utvecklat sig OM hon varit våldsbenägen och kanske beväpnad.
Fast det framgick ju om att Turkish Airlines skulle ha bland annat "mejlbombats" ifrån dessa aktivister, och att de hotat att på andra sätt störa flygbolagets verksamhet. Och även störa flygplatsens verksamhet. Nu vet vi ju inte om Elin själv var inblandad i dessa störningar.
Det är inte alla kapningar som har varit våldsamma, utan där enbart fruktan och rädsla har använts som "vapen", tex vapen- och bomb-attrapper. Trots att "vapnena" visade sig vara ofarliga så fick GM mångåriga fängelsestraff.
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Sedan kan jag tänka mig att de testar mot olika konventioner då hon faktiskt inte stör ordningen i planet genom att stå upp.

Vid start så måste man sitta fastspänd. Anledningen till det är helt enkelt att hastigheten då flygplanet startar är så hög, att en människokropp kan bli en livsfarlig projektil bara av sin egen tyngd. Pga de stora G-krafter som kan uppkomma om piloterna måste vidta nödåtgärder.
Då finns det inte tid att tvinga någon passagerare ner i sätet och spänna fast denne.
Därför måste man sitta ner.
Hade Elin stått upp vid starten och piloterna nått hög hastighet och måste avbryta starten hastigt så kan G-krafterna bli så stora att hon flugit genom hela mittgången (hon stod ju nästan längst bak). Och därmed nått så hög fart att hon kunnat knäckt revbenen eller rentav nacken mm, när hennes kropp träffat cockpitdörren.
Och bagaget som ligger på hyllorna ovanför stolsraderna ligger ju bakom luckor just för att de inte ska flyga omkring inne i kabinen ifall ett nödläge skulle uppstå.
Just faran med stora G-krafter är därför man spänner fast barn i bilbarnstolar i en vanlig bil.
Och i en vanlig bil så är man ju inte främmande för att använda säkerhetsbältet heller.
Elin kan jämföra detta med att befinna sig i en hiss som vars kablar brustit och hissen befinner sig i ett fritt fall.
Nu var det ju tur att det inte blev värre. Tex att Kaptenen blivit så störd att de missade något viktigt vid checklistan och flygplanet störtat straxt efter start ?
Citat:
Troligen kan även HD få intresse i fallet om de anser att deligeringsordningen behöver prövas.
Befälsordningen, eller Chain-of-Command anser jag vara ett implicit axiom. Ett axiom som godtagits av alla. Och inte behöver ifrågasättas.
Citat:
Kaptener på fartyg (ink flyg) har samma roll som rektor och lärare i skolan, dvs rollerna står skrivna i lag och kan ej överföras till andra.
Det är Kaptens beslut som gäller, men Kapten kan överföra sin befogenhet på närmaste personal. Och det kan man anse att det har skett i detta fall. Jag kan inte se någon annan tolkning.

BTW: Elin säger i sin tidiga kommunikation att hon "skulle ta sitt straff". Men sedan i inlagan till Hovrätten anser hon sig oskyldig, eller hur ligger det till ?
Fråga: Är denna demonstrationsmetod verkligen vettig ?
På Stanstead Airport i UK gjorde några aktivister en aktion i mars 2017 då de bröt sig igenom stängslet och kedjade fast sig:
https://www.theguardian.com/global/2019/feb/06/stansted-15-rights-campaigners-urge-judge-to-show-leniency
De åtalades enligt terrorlagstiftningen, men de fick fängelse, villkorliga domar.
Trots villkorliga domar så försökte de att överklaga
Citera
2020-05-20, 20:41
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. I Juridik diskuterar vi - hör och häpna - juridik. Vad ni tycker om Elin i största allmänhet eller om andra likasinnade är givetvis inte ämnet. Så svårt är det inte.

/Mod
Citera
2020-06-02, 09:01
Medlem
umadbroskis avatar
Hon överklagar till HD.

Ska bli spännande, men framförallt hoppas jag att hon får längre/hårdare straff.

https://www.svd.se/elin-ersson-overklagar-till-hd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in