2020-01-17, 12:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Exakt, och då skulle - precis som i samhället i övrigt - den stora massan få betala för de som missköter grovt. Men med TFF vänder vi på steken, där ska en liten andel vanliga Svenssons via skyhöga premier betala för alla de skador socialgrupp 4 orsakar. Kan du tänka dig en situation där exempelvis parkeringsböter skulle betala för hela fångvården och vi försvarar det med "strulpellar som inte betalar sin p-bot får skylla sig själv".

Det viktiga är att man inte smetar ut det på oss som INTE missköter oss.. Det är för övrigt precis samma sak med trängselskatten, nästan 15% av inkomsterna från den kommer tydligen från förseningsavgifter. Vem är så Rudis undrar man? Efter 1 sådan avgift på 500 borde folk lära sig, men tydligen inte

Fördelen är att det håller kostnaden nere för oss skötsamma, utan de inkomsterna skulle staten garanterat höja trängselskatterna ännu mer.
Citera
2020-01-17, 12:40
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det viktiga är att man inte smetar ut det på oss som INTE missköter oss.. Det är för övrigt precis samma sak med trängselskatten, nästan 15% av inkomsterna från den kommer tydligen från förseningsavgifter.
Nu är det ju lite skillnad på 15 procent och vad, 100(?) procent av inkomsterna. Och varför skulle man inte smeta ut det på de som inte missköter sig när man gör så i så många andra sammanhang i samhället? Vi förväntar oss inte att de som besöker att sjukhus med enklare åkommor ska betala så hög avgift att denna täcker upp för svårt sjuka.

Men visst, jag tror inte vi kommer så mycket längre i den här diskussionen. TFF har absolut en plats i samhället, frågan är bara hur hög avgift de ska kunna ta ut. Idag kostar för TFF en vanlig personbil 60 000 kronor/år att försäkra, eller cirka 20-40 gånger så mycket som via en vanlig försäkring. Givetvis måste det gå att diskutera huruvida detta är ett försvarbart påslag.
Citera
2020-01-17, 12:48
Medlem
Citat:
Liknelsen är relevant därför att både i fallet med TFF och P-böter kommer majoriteten att betala boten och en liten andel kommer skita fullständigt i allt vad regler heter. Men när det kommer till b-böter ligger de på en sådan nivå att man försöker hindra vanliga Svenssons från att missköta sig utan att slå undan benen på dem fullständigt. Boten är en sanktion riktad mot individen.

När det kommer till TFF är istället sanktionen så hög inte bara för att hindra människor från att av ren lättja inte teckna någon försäkring utan även för att ersätta skador orsakade av de som inte betalar någon försäkring, skador utan någon tydlig gärningsman etc.

Frågan är ju varför Svensson A som kör på ett väldigt säkert sätt ska behöva betala skyhöga premier för att betala för de som orsakar massor med kostsamma skador. Borde inte samhället/försäkringsbolagen som helhet täcka upp dessa kostnader? Därav min liknelse med fångvården, storleken på sanktionen överstiger vida kostnaden "för brottet".

Du får ursäkta, men jag får inte ihop hur du tänker när du menar att din jämförelse skulle ha minsta relevans....

Svensson A får betala dyrt för att denne missat att se till ha sitt fordon korrekt försäkrat. Spelar fan ingen roll hur säkert det sen körs.

Parkera man fel får man betala böter, spelar fan ingen roll hur försiktigt man parkerade.

Om försäkringsbolagen skulle täcka upp det som TFF nu gör, så skulle jag få högre premie om du glömmer eller skiter i försäkringen. Det, tror du kanske jag har lust med....? Du tror inte det skulle kännas bättre om du som klantat dig får stå för det själv...?
Citera
2020-01-17, 13:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nu är det ju lite skillnad på 15 procent och vad, 100(?) procent av inkomsterna. Och varför skulle man inte smeta ut det på de som inte missköter sig när man gör så i så många andra sammanhang i samhället? Vi förväntar oss inte att de som besöker att sjukhus med enklare åkommor ska betala så hög avgift att denna täcker upp för svårt sjuka.

Men visst, jag tror inte vi kommer så mycket längre i den här diskussionen. TFF har absolut en plats i samhället, frågan är bara hur hög avgift de ska kunna ta ut. Idag kostar för TFF en vanlig personbil 60 000 kronor/år att försäkra, eller cirka 20-40 gånger så mycket som via en vanlig försäkring. Givetvis måste det gå att diskutera huruvida detta är ett försvarbart påslag.

Finns noll anledning att straffa skötsamma och all anledning att sätta åt de som missköter sig. Bara idiotiskt att belöna korkat beteende!

Fel! 10% är påslaget. Iof på den dyraste personbilförsäkringen som går att hitta. Det är dyrt att vara fattig/slarvig helt enkelt, ingenting nytt under solen. Påslaget måste vara högt annars lär sig inte folk, som TFF skriver: Det är en sanktion (straffavgift).

Sedan kan man faktiskt argumentera huruvida man är tillräknelig att köra bil om man inte ens klarar det mest grundläggande så som att försäkra den..
Senast redigerad av sucuk 2020-01-17 kl. 13:10.
Citera
2020-01-17, 13:41
Medlem
Citat:
Eftersom tff är ett samarbete mellan försäkringsbolagen så hade bolagen fått skjuta till pengar får man förmoda? Den siste idioten är dock inte född så risken för det scenariot verkar extremt liten.

Det får dom göra nu också. När jag arbetade på TFF så gick dom back ca 100 miljoner om året som försäkringsbolagen fick/får täcka upp, och det tas ju såklart ut på premien kunderna betalar.
Citera
2020-01-17, 13:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superisak
Det får dom göra nu också. När jag arbetade på TFF så gick dom back ca 100 miljoner om året som försäkringsbolagen fick/får täcka upp, och det tas ju såklart ut på premien kunderna betalar.

100 miljoner låter inte så farligt givet hela landet, varför höjer man inte bara sanktionsavgiften är frågan? Antar att de inte får höja hur mycket som helst men egentligen är det riktigt fel att ta ut dessa kostnader på de som inte orsakat problemet.
Citera
2020-01-17, 18:53
Medlem
Citat:
100 miljoner låter inte så farligt givet hela landet, varför höjer man inte bara sanktionsavgiften är frågan? Antar att de inte får höja hur mycket som helst men egentligen är det riktigt fel att ta ut dessa kostnader på de som inte orsakat problemet.

Kan du tänka dig vilket liv det skulle bli på vissa, om det blev en rejäl höjning.....
Citera
2020-01-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Här håller jag helt med Nordiad och de på den sida av diskussionen, och man kan bara skaka på huvudet åt gnällspikar som JohnBlund....

Jag fick några turer med TFF i min ungdom, och DÅ var jag lika sur som JB i tråden. Men, det var varje gång helt mitt eget fel som inte haft den koll jag ska ha på om mitt fordon var korrekt försäkrat eller inte. Jag förstod inte helt reglerna och gjorde en del missar, vilket i första hand var mitt eget fel.

I några tillfällen lyckades jag få mitt försäkringsbolag, efter min förklaring till mitt misstag att ändra datumen, och låta mig betala min premie till dem i visst efterskott, så jag slapp hela eller delar av det skyhöga räkningen från TFF. Det gick vid några tillfällen även att vid kontakt med TFF få dem att gå med på sänkningar eller helt avskriva deras räkning. Men jag upplevde att det blev svårare med åren. De stramade nog till det betydligt.

Men, nu som vuxen så förstår jag absolut varför det är, och måste vara, så hög premie till TFF.
Om det bara skulle sådana småpengar som JB föreslog så skulle det definitivt inte vara avskräckande för de som är kapabla att fatta sina missar, och inte heller dra in nog med pengar för att att täcka de skador som folk som avsiktligt skiter i att försäkra sina fordon orsakar, eller till de som blir drabbade av smitningsskador etc.

Betänk att det finns flertalet fall där folk blivit lemlästade eller t o m dött för att nån smitare kört på dem, och man aldrig funnit smitaren. Det kan handla om miljontals kronor i kostnader för sådana händelser. Och hur skulle man täcka det med en smäll på fingrarna på säg dubbla månadskostnaden i trafikförsäkring på en vanlig vardagsbil..... Därför är det inte säg 500kr/mån som straffavgift, utan hundralappar om dagen.

Mitt förslag är att de som gnäller på detta ska fundera på vad konsekvenserna kan kosta, och sen lära sig hur man har koll på sin egen försäkring, så man slipper sitta och grina som en skolpojke för att man fått en fet räkning från TFF.

Ähh, skadestånd i Sverige är så pinsamt lågt att man skäms över Sverige. Gör man man en grov miss och orsakar skada på andra i Sverige så får man betala några tusenlappar, kanske högst tiotusenlappar i skadestånd.

Minns en granne som gick på stadsbussen. Chauffören började köra iväg innan han hann sätta sig (gammal man) vilket gjorde att han ramlade och bröt benet. Han fick 25 000 kr i skadestånd.
Hade det varit USA så hade det kanske varit några hundratusen minst.

Ett känt fall i USA, någon som köpt kaffe på McDonalds fick brännskador av kaffet då han eller hon råkade spilla på hakan. Det resulterade i ett skadestånd på mångmiljonbelopp i DOLLAR! samt att alal kedjor som Mc Donalds var tvungen att skriva ut en text på muggarna att kaffet kan vara varmt och man får passa sig för att inte bränna sig. Visst, det låter idiotiskt, men hade det varit i Sverige så hade personen fått en utskrattning för att han eller hon var så dum att han eller hon inte fattade att kaffe kan vara hett och sen inte en krona i skadestånd. Möjligen kuponger från McDonalds meed gratis mat några gånger.

I min mening har Sverige på tok, ja sjukt för låga skadestånd, medan USA många gånger går allt för långt och har på tok för höga skadestånd. En person eller företag i USA kan försättas i konkurs för resten av livet av ett litet misstag som i Sverige hade gjort att du fick låna lite pengar av kompisen en månad och sen var det ur världen.
Citera
2020-01-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superisak

Har svårt att se hur det är möjligt. Som sagt, TFF tar ut vansinniga avgifter om man råkar missa försäkringen, men hur många som missar att betala sin försäkring eller teckna försäkring krockar och gör det dessutom med antingen annan bil eller människa eller hus eller något annat av värde eller liv?

Känner många som i sin ungdom gjort samma sak som jag gjorde när jag var ung, man missuppfattade vad som gällde kring försäkring och fick TFF på sig.

Dock har inte en enda som jag känner krockat, så inte heller jag. De få så har oturen att hinna krocka innan TFF skickar ut brev så lär de flesta inte orsaka någon större skada av värde än på sig igen bil.

De som höjer kostnaden är säkert invandrare och kriminella eller en kombination av både och som inte fattar bättre eller inte bryr sig. Om jag har rätt, varför är det då rimligt att Mats 19 år som gjorde ett en liten miss för att han var oerfaren, ska straffas hårt för att det finns kriminella och anvandrare som kanske kör oförsäkrat i månader eller år och bara kastar TFF's brev när de får det på lådan eller inte ens kollar brevlådan?

Det är som någon skrev. Varför ska denna kostnad läggas på försäkringsbolagen, då får ju lagliga personer högre premie. Ja jag säger samma sak, varför ska Mats 19 år som gjorde en liten miss betala dyrt för att vissa inte bryr sig och kör oförsäkrat i månader eller år? Och varför ska Mats betala för 14 dagar oförsäkrat för att TFF är så slösa och inte bryr sig om andra att de väntar närmare 2 veckor innan de skickar ut brev? Hade de skickat det på dag 2 så hade vissa haft brevet på dag 3 och det hade blivit mycket mindre kostnad för de flesta.
Citera
2020-01-17, 20:52
Medlem
Eller ännu bättre... vi kan lägga ner TFF och spara massa pengar. Varför? Jo för att ta ett företag som Klarna t.ex som är nordens största företag för fakturor. Om någon har en faktura att betala som börjar löpa ut så får man ett meddelande från klarna om att man måste betala för att slippa avgifter.

Varför inte göra samma sak med försäkringen?

Man har ett automatiskt system som håller koll på alla bilar och om de är påställda eller avställda (vilket redan finns(transportstyrelsen). Sedan kompletterar man det med ett system som har kontakt med alla försäkringsbolag och kollar om bilen är försäkrad eller inte.
Om, inte så går direkt ett meddelande ut via digital väg och om det inte är möjligt så skickas ett brev ut dagen senare. Ju längre personen sedan väntar med att betala ju dyrare blir det, men personen har då i alla fall möjlighet att betala redan dagen efter eller ett par dagar efter.

Känns ju som en solklar lösning för alla. Blir färre oförsäkrade bilar på vägarna och mycket mindre avgifter till Svenssons som gjort ett misstag... OCH vi kan lägga ner TFF som inte längre behövs.
Citera
2020-01-17, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ähh, skadestånd i Sverige är så pinsamt lågt att man skäms över Sverige. Gör man man en grov miss och orsakar skada på andra i Sverige så får man betala några tusenlappar, kanske högst tiotusenlappar i skadestånd.

Minns en granne som gick på stadsbussen. Chauffören började köra iväg innan han hann sätta sig (gammal man) vilket gjorde att han ramlade och bröt benet. Han fick 25 000 kr i skadestånd.
Hade det varit USA så hade det kanske varit några hundratusen minst.

Ett känt fall i USA, någon som köpt kaffe på McDonalds fick brännskador av kaffet då han eller hon råkade spilla på hakan. Det resulterade i ett skadestånd på mångmiljonbelopp i DOLLAR! samt att alal kedjor som Mc Donalds var tvungen att skriva ut en text på muggarna att kaffet kan vara varmt och man får passa sig för att inte bränna sig. Visst, det låter idiotiskt, men hade det varit i Sverige så hade personen fått en utskrattning för att han eller hon var så dum att han eller hon inte fattade att kaffe kan vara hett och sen inte en krona i skadestånd. Möjligen kuponger från McDonalds meed gratis mat några gånger.

I min mening har Sverige på tok, ja sjukt för låga skadestånd, medan USA många gånger går allt för långt och har på tok för höga skadestånd. En person eller företag i USA kan försättas i konkurs för resten av livet av ett litet misstag som i Sverige hade gjort att du fick låna lite pengar av kompisen en månad och sen var det ur världen.

Och vad sjutton menar du att det du nu tjoade om har det minsta med TFF att göra....?

Menar du att den som skadar någon med oförsäkrad bil ska dömas att betala stora skadestånd till den skadade...? Hur ska det gå till menar du? I synnerhet om den vållande inte har mer pengar än en vanlig Svensson. Kan du spotta fram t ex 5 mille på ett bräde till ett offer...? Om inte, var ska pengarna tas ifrån....?

Med TFF så finns det en skaplig buffert med pengar som kan betalas ut till drabbade.

Jag undrar stilla om du tänkte över huvud taget innan du skrev inlägget...

Dessutom stämmer inte din McD-jämförelse heller, det blev inte så stora belopp, och varning fanns redan innan på kopparna. Men det är en annan historia än TFF
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-01-17 kl. 21:13.
Citera
2020-01-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Har svårt att se hur det är möjligt. Som sagt, TFF tar ut vansinniga avgifter om man råkar missa försäkringen, men hur många som missar att betala sin försäkring eller teckna försäkring krockar och gör det dessutom med antingen annan bil eller människa eller hus eller något annat av värde eller liv?

Känner många som i sin ungdom gjort samma sak som jag gjorde när jag var ung, man missuppfattade vad som gällde kring försäkring och fick TFF på sig.

Dock har inte en enda som jag känner krockat, så inte heller jag. De få så har oturen att hinna krocka innan TFF skickar ut brev så lär de flesta inte orsaka någon större skada av värde än på sig igen bil.

De som höjer kostnaden är säkert invandrare och kriminella eller en kombination av både och som inte fattar bättre eller inte bryr sig. Om jag har rätt, varför är det då rimligt att Mats 19 år som gjorde ett en liten miss för att han var oerfaren, ska straffas hårt för att det finns kriminella och anvandrare som kanske kör oförsäkrat i månader eller år och bara kastar TFF's brev när de får det på lådan eller inte ens kollar brevlådan?

Det är som någon skrev. Varför ska denna kostnad läggas på försäkringsbolagen, då får ju lagliga personer högre premie. Ja jag säger samma sak, varför ska Mats 19 år som gjorde en liten miss betala dyrt för att vissa inte bryr sig och kör oförsäkrat i månader eller år? Och varför ska Mats betala för 14 dagar oförsäkrat för att TFF är så slösa och inte bryr sig om andra att de väntar närmare 2 veckor innan de skickar ut brev? Hade de skickat det på dag 2 så hade vissa haft brevet på dag 3 och det hade blivit mycket mindre kostnad för de flesta.

Har du läst inlägget nedan.....?

Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Syftet med TFF förstår nog de flesta.

Att det är en oskälig dagdebitering kan man tycka, men i och med att det är skitdyrt passar sig de flesta för att hamna där. Har man bränt sig en gång ser man fan till att betala sin försäkring.

Att man i vissa fall blir debiterad för vad man kan tycka onödigt många dagar beror på att man får ett par veckors kredit från försäkringsbolaget när man tecknat försäkringen. Om man inte betalar den går det ut en påminnelse med en veckas kredit till.
Betalar man inte påminnelsen annuleras försäkringen från dag ett. Då är man torsk 3-4 veckor redan då TFF får ärendet.

Tips!
Betala försäkringen eller ställ av fordonet!!

Man får faktiskt lära sig i körskolan att man måste ha trafikförsäkring för att få köra i trafik med fordonet.

Dessutom så är det väl som beskrivs i inlägget ovan, att man får påminnelser från försäkringsbolaget. Hur mycket ska man få missa menar du för att ändå kunna skylla allt på andra och inte ta ansvar för sina egna missar med saker man är skyldig att ha koll på....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in