2020-01-17, 05:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Tyvärr lär du bli tvungen att betala Fy fan vad dyrt det blivit.När jag råkade ut för detta så kostade det runt en hundring.Saftigt, men detta

Sjukt mycket. För mig var det 80 kr per dag.
Citera
2020-01-17, 05:58
Medlem
Hur kan detta rent kriminella agerande från försäkringsbolagen få fortsätta ?

200+ per dsg skulle innebära en premie på över 70000 per år !!! Det är ju helt orimligt !

Hur kan något sådant här accepteras rent juridiskt ? Ocker eller vad ska man kalla det för ?

Kan jag som företagare kräva vilka straffavgifter som helst om kundér betalar en faktura för sent ?
Citera
2020-01-17, 06:08
Medlem
Här håller jag helt med Nordiad och de på den sida av diskussionen, och man kan bara skaka på huvudet åt gnällspikar som JohnBlund....

Jag fick några turer med TFF i min ungdom, och DÅ var jag lika sur som JB i tråden. Men, det var varje gång helt mitt eget fel som inte haft den koll jag ska ha på om mitt fordon var korrekt försäkrat eller inte. Jag förstod inte helt reglerna och gjorde en del missar, vilket i första hand var mitt eget fel.

I några tillfällen lyckades jag få mitt försäkringsbolag, efter min förklaring till mitt misstag att ändra datumen, och låta mig betala min premie till dem i visst efterskott, så jag slapp hela eller delar av det skyhöga räkningen från TFF. Det gick vid några tillfällen även att vid kontakt med TFF få dem att gå med på sänkningar eller helt avskriva deras räkning. Men jag upplevde att det blev svårare med åren. De stramade nog till det betydligt.

Men, nu som vuxen så förstår jag absolut varför det är, och måste vara, så hög premie till TFF.
Om det bara skulle sådana småpengar som JB föreslog så skulle det definitivt inte vara avskräckande för de som är kapabla att fatta sina missar, och inte heller dra in nog med pengar för att att täcka de skador som folk som avsiktligt skiter i att försäkra sina fordon orsakar, eller till de som blir drabbade av smitningsskador etc.

Betänk att det finns flertalet fall där folk blivit lemlästade eller t o m dött för att nån smitare kört på dem, och man aldrig funnit smitaren. Det kan handla om miljontals kronor i kostnader för sådana händelser. Och hur skulle man täcka det med en smäll på fingrarna på säg dubbla månadskostnaden i trafikförsäkring på en vanlig vardagsbil..... Därför är det inte säg 500kr/mån som straffavgift, utan hundralappar om dagen.

Mitt förslag är att de som gnäller på detta ska fundera på vad konsekvenserna kan kosta, och sen lära sig hur man har koll på sin egen försäkring, så man slipper sitta och grina som en skolpojke för att man fått en fet räkning från TFF.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-01-17 kl. 06:24.
Citera
2020-01-17, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Hur kan detta rent kriminella agerande från försäkringsbolagen få fortsätta ?

200+ per dsg skulle innebära en premie på över 70000 per år !!! Det är ju helt orimligt !

Hur kan något sådant här accepteras rent juridiskt ? Ocker eller vad ska man kalla det för ?

Kan jag som företagare kräva vilka straffavgifter som helst om kundér betalar en faktura för sent ?

Och om det fordonet du har med i din jämförelse skulle orsaka en olycka och någon skulle bli svårt skadad av det, en annan bil bli skrot. Skulle 70-100 000kr täcka det tror du...?

Låt säga att skadan kostar 5 miljoner totalt, var ska dessa pengar tas ifrån om det inte finns några andra försäkringar som täcker?

Därför är TFF så hög som den är, för att skapa en buffert av medel just för att man ska kunna täcka sådana kostnader.
Citera
2020-01-17, 06:21
Medlem
Har förövrigt inte sett att nån lagt in nån info om TFF i tråden, eller så har jag missat det. Men är kommer lite ni som gnäller kan suga på...

Mina fetningar i texten, och det finns i källan blå länkar till mer info

Citat:
Det här är Trafikförsäkringsföreningen

Trafikförsäkringsföreningen (TFF) är ett samarbetsorgan för trafikförsäkringsbolag i Sverige. Vi har en central roll i det svenska trafikförsäkringssystemet.

Det här är våra huvuduppgifter:

Vi tar ut en lagstadgad avgift (trafikförsäkringsavgift) av de personer som inte har trafikförsäkrat sitt eller sina motorfordon.

Den som äger ett motorfordon måste enligt lag teckna trafikförsäkring från första dagen man äger det. Försäkringen ersätter de eventuella skador som fordonet orsakar i trafiken. Den som inte försäkrar sitt fordon är tvungen att betala en trafikförsäkringsavgift till TFF. Avgiften är mycket högre än en vanlig försäkringspremie och tas ut för varje dag som fordonet är oförsäkrat. Är fordonet avställt eller avregistrerat behövs ingen trafikförsäkring.

Vi ger ersättning till de personer som blivit skadade eller fått något förstört av ett okänt, oförsäkrat eller utländskt fordon.

Om ett oförsäkrat fordon orsakar en skada finns det inget försäkringsbolag som kan betala ut ersättning. Det är då TFF hjälper till. De pengar som vi får in på trafikförsäkringsavgiften bidrar till att ersätta de personer som blivit skadade eller fått någonting förstört av ett oförsäkrat fordon.

Trots att det är lag på att ha trafikförsäkring så finns det cirka 60 000 oförsäkrade fordon i Sverige. De orsakar skador på personer och egendom för flera hundra miljoner kronor om året. Ett av våra uppdrag är att minska andelen oförsäkrade fordon i landet.

Vi tillvaratar svenska intressen i det internationella trafikförsäkringssamarbetet inom Gröna Kort-systemet och andra organisationer.

Vi arbetar även på en europeisk nivå. Här handlar det om att underlätta för människor som är på resa utomlands och råkar ut för en olycka i trafiken. Det europeiska samarbetet innebär exempelvis att trafikförsäkringen gäller över landsgränserna och att den som drabbas av skada av ett utländskt fordon garanteras ersättning.

Ytterligare ett av våra uppdrag handlar om att minska andelen oförsäkrade fordon i Sverige och så här arbetar vi med detta område.

TFF bildades 1929 när obligatorisk trafikförsäkring infördes i Sverige. Alla trafikförsäkringsbolag i Sverige är enligt lag medlemmar. Verksamheten grundas i huvudsak på bestämmelser i trafikskadelagen. Stadgarna är fastställda av regeringen och vi står under tillsyn av Finansinspektionen.

Källa: https://www.tff.se/sv/Om-oss/

Och här finns redovisningar för TFF från 2005-2018

https://www.tff.se/sv/Om-oss/Arsredovisning/

Inte för att jag tror att gnällspikarna i tråden kommer att förstå eller ändra uppfattning, men vi andra kan nog se att det finns fog för att avgiften är så hög som den är.
Citera
2020-01-17, 06:35
Medlem
Syftet med TFF förstår nog de flesta.

Att det är en oskälig dagdebitering kan man tycka, men i och med att det är skitdyrt passar sig de flesta för att hamna där. Har man bränt sig en gång ser man fan till att betala sin försäkring.

Att man i vissa fall blir debiterad för vad man kan tycka onödigt många dagar beror på att man får ett par veckors kredit från försäkringsbolaget när man tecknat försäkringen. Om man inte betalar den går det ut en påminnelse med en veckas kredit till.
Betalar man inte påminnelsen annuleras försäkringen från dag ett. Då är man torsk 3-4 veckor redan då TFF får ärendet.

Tips!
Betala försäkringen eller ställ av fordonet!!
Citera
2020-01-17, 09:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vad skulle hända om ingen vanlig Svensson missade att försäkra sitt fordon utan de enda som är oförsäkrade är kriminella, alkisar och knarkare som ändå skiter i att betala? Hur skulle då skador på tredje person ersättas? TFF skulle givetvis inte få in några pengar eller endast en bråkdel av idag.

Eftersom tff är ett samarbete mellan försäkringsbolagen så hade bolagen fått skjuta till pengar får man förmoda? Den siste idioten är dock inte född så risken för det scenariot verkar extremt liten.
Citera
2020-01-17, 09:18
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofyy
Jo men jag tänkte vad det är som avgör hur länge det tar innan dom skickar ut brevet?
Har nämligen varit med om detta förut ( ) då dröjde det dock bara 5 dagar innan jag fick kravet.
Spelar ingen roll när du får ett brev
du är SKYLDIG att ha bilen min trafikförsäkrad, det är ditt ansvar
Citera
2020-01-17, 11:03
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Eftersom tff är ett samarbete mellan försäkringsbolagen så hade bolagen fått skjuta till pengar får man förmoda? Den siste idioten är dock inte född så risken för det scenariot verkar extremt liten.
Exakt, och då skulle - precis som i samhället i övrigt - den stora massan få betala för de som missköter grovt. Men med TFF vänder vi på steken, där ska en liten andel vanliga Svenssons via skyhöga premier betala för alla de skador socialgrupp 4 orsakar. Kan du tänka dig en situation där exempelvis parkeringsböter skulle betala för hela fångvården och vi försvarar det med "strulpellar som inte betalar sin p-bot får skylla sig själv".
Citera
2020-01-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Exakt, och då skulle - precis som i samhället i övrigt - den stora massan få betala för de som missköter grovt. Men med TFF vänder vi på steken, där ska en liten andel vanliga Svenssons via skyhöga premier betala för alla de skador socialgrupp 4 orsakar. Kan du tänka dig en situation där exempelvis parkeringsböter skulle betala för hela fångvården och vi försvarar det med "strulpellar som inte betalar sin p-bot får skylla sig själv".

Din jämförelse ter sig väldigt märklig....

TFF må vara svindyrt ja, men den ser då till att de som uppenbarligen inte har den koll på sin trafikförsäkring som de är skyldiga att ha, vare sig det är oavsiktligt, av okunnighet, av slarv, eller helt jävla avsiktligt, kollektivt får bidra till att det finns pengar att ersätta de stackare som blir drabbade av oförsäkrade eller okända fordons framfart som slutat i skador, olyckor, död och elände.

Varför du jämför det med om P-böter skulle betala fångvård är synnerligen märkligt. Vad fan har P-böter med fångvård att göra...?

Men avgiften till TFF har ju en direkt koppling till avsaknad av lagstadgad trafikförsäkring, och pengarna går ju till ersättning till de som blivit drabbade av oförsäkrade fordons framfart etc.
Citera
2020-01-17, 12:10
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Hur många vet hur det fungerar att få ersättning av TFF vid skada? Jag har uppfattat det som väldigt svårt, har dock ingen egen erfarenhet.
Citera
2020-01-17, 12:28
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Din jämförelse ter sig väldigt märklig....

TFF må vara svindyrt ja, men den ser då till att de som uppenbarligen inte har den koll på sin trafikförsäkring som de är skyldiga att ha, vare sig det är oavsiktligt, av okunnighet, av slarv, eller helt jävla avsiktligt, kollektivt får bidra till att det finns pengar att ersätta de stackare som blir drabbade av oförsäkrade eller okända fordons framfart som slutat i skador, olyckor, död och elände.

Varför du jämför det med om P-böter skulle betala fångvård är synnerligen märkligt. Vad fan har P-böter med fångvård att göra...?

Men avgiften till TFF har ju en direkt koppling till avsaknad av lagstadgad trafikförsäkring, och pengarna går ju till ersättning till de som blivit drabbade av oförsäkrade fordons framfart etc.

Liknelsen är relevant därför att både i fallet med TFF och P-böter kommer majoriteten att betala boten och en liten andel kommer skita fullständigt i allt vad regler heter. Men när det kommer till b-böter ligger de på en sådan nivå att man försöker hindra vanliga Svenssons från att missköta sig utan att slå undan benen på dem fullständigt. Boten är en sanktion riktad mot individen.

När det kommer till TFF är istället sanktionen så hög inte bara för att hindra människor från att av ren lättja inte teckna någon försäkring utan även för att ersätta skador orsakade av de som inte betalar någon försäkring, skador utan någon tydlig gärningsman etc.

Frågan är ju varför Svensson A som kör på ett väldigt säkert sätt ska behöva betala skyhöga premier för att betala för de som orsakar massor med kostsamma skador. Borde inte samhället/försäkringsbolagen som helhet täcka upp dessa kostnader? Därav min liknelse med fångvården, storleken på sanktionen överstiger vida kostnaden "för brottet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in