Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Det låter vettigt. För ett bötesstraff är inget som hon kommer att känna av personligen, då hon företräder en ideologi & en rörelse som kommer att betala böterna åt henne.
Det är dock inte aspekter som skall påverka straffvärdet.
En rik person får inte fängelse bara för att böter är helt menlöst för dem, de får inte heller fler antal dagsböter(vilket avgörs av brottets straffvärde).
Eventuellt försvårande omständigheter är att det var en väl planerad handling.
Borde dock tas ut av att brottet föranletts av stark mänsklig medkänsla som enligt lag är en förmildrande omständighet.
Tingsrätten valde att inte se det som varken förmildrande eller försvårande.
Förstår inte riktigt varför hovrätten beviljat prövning, domen är helt enligt gällande praxis.
Det enda jag kan tänka mig är som Methos nämnde i tidigare inlägg att det handlar om att pröva deligeringsordningen.
Även den anser jag är helt självklar, lagen stipulerar att order från kaptenen som går via annan besättning har samma verkan som om den kom från kaptenen personligen.
Kan dock handla om att man vill klargöra hur tydligt det måste framgå att befallningarna kommer från kaptenen. Kanske blir det så att det i framtiden krävs att besättningen klargör att det är order från befälhavaren.