Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-16, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag kan bara dra slutsatsen att du inte kan tolka grafen. Det är ju precis i detta intervall den absorberar (som mest), vilket grafen bekräftar.

Inkommande solstrålning värmer upp jordens yta och den strålar som en svartkropp vid temperaturen Ts. Atmosfären består mestadels av diatomiska molekyler (N2, O2 Argon etc) och triatomiska molekyler (H20, CO2, O3). Endast triatomiska molekyler har vibrationsmängdkvantitationslägen i det infraröda. H2O har en ganska bred våglängdsspektra medan CO2 enbart har tre huvudband, men på jorden är endast 15 mikronbandet betydande.

Gravitet genererar en exponentiell nedgång av densitet med höjd. H2O, CO2 och O3 absorberar och återlämnar IR-fotoner i lokal termisk jämvikt i relevant höjd (Kirchoffs lag). Genom att hämma den direkta strålningsvärmeförlusten från ytan till rymden genererar atmosfären en fördröjningshastighet. Detta beror på att konvektionen börjar flytta värmen upp genom den lägre atmosfären mera effektivt än strålning. Växthuseffekten kan enbart fungera med en konvektiv atmosfär under tyngdkraft.

För varje våglängd i CO2-bandet finns en effektiv utsläppshöjd där den medelfria vägen för IR-fotoner är större än alla överliggande lager. IR-fotoner från denna nivå strålar direkt till rymden, på samma sätt för O3.

Jag beräknade en gång de effektiva utstrålningshöjderna för koldioxid med hjälp av HITRAN, förutsatt att jag har en standardatmosfär och fördröjningsprofil. Spektrumet för olika koncentrationer av CO2 visar att dessa blir utsmetade genom tryckbredning. Det centrala linjetvärsnittet är så högt att det för närvarande emitterar från stratosfären där temperaturen ökar med höjden. Detta betyder att denna våglängd faktiskt kyler planeten med ökande CO2-nivåer.

En enkel kalkylbladsmodell som beräknar växthuseffekten.

https://forumfiles.com/53V7ifN6n3/Radiative_Flux_Co2_Band_13-17_Micron_xlsx
Citera
2020-01-16, 16:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag är dock inte så säker på att bara den ena sidan sprider desinformation. Det här verkar ju ha utvecklat sig till lite av ett krig. Då finns det risk att man tänjer lite på sina vetenskapliga principer bara för att skaffa sig starkare argument. Jag har absolut inte något bevis för att något sådant sker. Men några av mina misstankar har jag presenterat i tråden. En misstänkt sak är ju det här med isutbredningen. Jag roade mig med att flytta fram startpunkten för min trendlinje från 1972 till 1978. Då fick trendlinjen en lutningskoefficient av -66.4 istället för -40.8. D.v.s att avsmältningstakten skulle vara 66% högre!
https://pasteboard.co/IQdZpEJ.png
Varför väljer man startdatumet just vid toppen av de senaste decenniernas observationer?

Även den som inte framstår som seriös kan dock ha rätt i sak, även om kanske inte allt personen säger är rätt. Hade Einstein rätt i allt? Och framstod han som seriös bland sina lärare i skolan?

Jag tycker inte heller att växthuseffekten är svår att förstå.

Inget som jag har gjort iaf.

Menar du per fördubbling av CO2?

För svenskar borde det vara enkelt. Förutsatt att projektionerna stämmer, att den stigande trenden bara fortsätter längre in i detta sekel, kan de uppleva olika typer av framtida klimat genom att resa till olika mer sydligt belägna länder. Varmare, och torrare eller fuktigare. Man skulle även kunna läsa litteratur som beskriver skandinavernas strapatser under vikingatiden, när det var varmare här. För de som redan bor i en halvöken, handlar det om att resa till helöken eller ett mer regnskogslikt klimat, för att känna på möjliga framtida förändringar.

Men den stora frågan är ju om vi kommer nå en jämvikt med flera graders höjning? eller om någon naturlig cykel snart svänger tillbaka och det visar sig bli en mycket mindre höjning än projicerat.

Det tror jag inte. De flesta vill göra gott. Sedan finns det några få som avviker, och som skaffar sig pengar och makt.

Universum är komplext. Varför tror du att man just i år, 2020, känner till all bakomliggande fysik? Varför sätter du inte istället året när man kände till all bakomliggande fysik till 1920? 1820? Eller varför inte framtiden?
Jag tycker att rapporten var intressant därför att den använder en ganska förutsättningslös och ödmjuk inställning i frågan. Låt säga att man inte känner till all bakomliggande fysik, och angriper detta som om det vore ett helt nytt problem. Då skulle ju en sån här analys kunna vara ett första steg för att få ett hum om vad man har att göra med. Vetenskapen gör ofta anspråk på att stå för den absoluta sanningen. Ganska arrogant. Och om det vore sant skulle det ju inte finnas anledning att fortsätta forska och försöka komma fram till hur allt hänger ihop.

Jag skulle också vilja veta vem personen är och i vilket sammanhang han presenterar. Jag tror inte att det är för att personen skäms som han inte finns i bild. Men skulle vi istället för att förlöjliga honom inte kunna försöka kvantifiera de komponenter han nämner som gör att modellerna avviker från naturen?
T.ex det här med solstormarna. Han nämner att instrålande UV minskar under dessa, vilket gör att modellerna räknar solstormarna som minskande instrålande energi. Men han säger att under solstormarna så ökar den instrålande energin i andra delar av spektrumet, och nämner några exempel. Dessa ökande komponenter skulle ju kunna vara helt insignifikanta. Eller så har de, precis som han säger, betydelse. Därför vore det intressant att få veta hur mycket det handlar om. Därför att med enkel intuition skulle väl ändå de flesta gissa att solen avger mer energi under en solstorm?

Precis, och det är där jag menar att man behöver förstå samtliga dessa naturliga variationer. Därför att annars kan man luras att tro att temperaturen just nu skjuter i höjden mycket snabbare än den verkligen gör sett över längre tid när diverse periodiska förlopp bara påverkar med sitt medelvärde och inte sina respektive toppar.

Jag ska försöka kommentera lite kort. Om jag kan...

Källkritik
Jag tycker att det oftast är enkelt att skilja värdefulla fakta från desinformation eller uppgifter som sprids och är baserade på bristfällig kunskap eller dåligt faktaunderlag.
Även om man måste kunna göra egna bedömningar så tycker jag man kommer långt genom att låta tyngdpunkten i sitt källmaterial finnas i välrenommerade referentgranskade vetenskapliga tidskrifter och i material som kommer från och är accepterade av välrennomerade högre lärosäten.

Det är t.ex. väldigt enkelt att underkänna en mäktig man som hävdar att han är världens bästa expert på vindkraft.
https://www.youtube.com/watch?v=ec9P3C1OXqE
Kan någon som är någorlunda mentalt frisk gå på detta? Man ska väl väga in att det är USAs president som talar inför publik och direktsänt i TV...

Jag märker att jag ganska ofta använder material som kommer från topprankade universitet i USA.

Klimatkänslighet, jämviks- och transient
Här finns begreppen TCR (transient-) och ECS (jämvikts-) känsligheterna beskrivna.
https://www.metoffice.gov.uk/research/climate/understanding-climate/climate-sensitivity-explained

Konsekvenser av global uppvärmning
Även om det är svårt att förutse i detalj så tror jag att torka och missväxt är dom stora effekter som kommer att slå hårt först. Mot stora grupper människor.

Den goda människan och det goda samhället?
Jag har en tendens att möta allt med utgångspunkten att välvilja genomsyrar allt. Så är det ändå inte. Av två orsaker.
1. Alla människor är inte goda.
2. Det moderna samhället och näringslivet är ett komplext system med inbyggda mekanismer som styr vad som händer, ofta utan mänskliga hänsyn.

Ett exempel på 1. är girighet, som kan drivas alldeles för långt.
Ett exempel på 2. är kvartalsmål som prioriteras över långsiktiga mål. Ett annat är politiker som är mer fokuserade på nästa val än på väljarnas väl.

Är det en konspiration som ofta sätter klimatfokus på de senaste 40-50 åren?
Självfallet inte! Vi har bra CO₂-data sedan 1959. Vi har temperaturdata kompletterade med satellitdata sedan 1979. Vi har mycket mer information om vad som händer och som har samband med mänsklig påverkan och klimat som vi fått tack vare satelliter.
Det ger oss totalt sett en betydligt bättre faktagrund att stå på för de senaste 40-50 åren än vad vi hade tidigare. Det blir dessutom löpande hela tiden bättre.

Ge mig ett enda skäl till varför vi inte ska utnyttja denna förbättrade kunskap?

Texas - Home of the US Oil Industry
Lite osäker, men det här är min bild. Geologifakulteten vid universitetet i Houston står nära oljeindustrin. Det finns bl.a. en svenskättling där (jag minns inte namnet) som tog grundexamen runt 1960 och disputerade för kanske 15 år sedan. Han har jobbar i hög grad med uppdrag som oljeindustrin betalt. Han har också gjort presentationer vars uppenbara syfte är att misstänkliggöra etablerad forskning och observationer om växthuseffekten och klimat eftersom fakta riskerar att störa oljebranschen.
Ungefär som bröderna Koch spelat en avgörande roll för hur Heartland agerat. Ungefär som kolindustrin i Europa i hör grad styr GWPF.

Jag är inte säker, men i videon som du länkade till kan det vara den här svenskättlingen som talar. Bilderna och upplägget ser bekant ut...
Intresset ljuger inte!
PDO och liknande "störningar"
I huvudsak tycker jag att det är enkelt.
Sammanställ t.ex. Copernicus, RSS, HadCRUT4 och GHCN v2.
Testa att medelvärdesbilda, t.ex. 1, 3, 5, 7, 9, och 11 år och jämför graferna.

IMO är det redan runt 9-11 års medelvärden uppenbart att dom "cykliska" eller "stokastiska" inslagen i stort sett är eliminerade.

Att resultatet sammanfaller med vad vi erhåller från fysiken är naturligtvis inte en slump...

Gör t.ex. en graf från Copernicus-data från 1979 tom 2019. Plotta 11-års medelvärden. Du får då perioden 1984-2014. Där är det lätt att se "klimattrenden", som är ca 0,20°C/årtionde.

Citera
2020-01-16, 16:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Du har kallat allt och alla icke vetenskapliga. Spännande vändning.

Vi vill ju inte att trådens läsare ska tro att du fabulerar.

För att eliminera den risken kan du väl länka till ett inlägg där jag "har kallat allt och alla icke vetenskapliga."

Nähä, jag tänkte väl att du inte kunde det. Det innebär ju tyvärr att du ljuger...

Citera
2020-01-16, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Gravitet genererar en exponentiell nedgång av densitet med höjd. H2O, CO2 och O3 absorberar och återlämnar IR-fotoner i lokal termisk jämvikt i relevant höjd (Kirchoffs lag). Genom att hämma den direkta strålningsvärmeförlusten från ytan till rymden genererar atmosfären en fördröjningshastighet. Detta beror på att konvektionen börjar flytta värmen upp genom den lägre atmosfären mera effektivt än strålning. Växthuseffekten kan enbart fungera med en konvektiv atmosfär under tyngdkraft.
Jag kan hålla med om mycket av det du skriver, men vad menar du med "fördröjningshastighet"? Vad absorptionen åstadkommer är en temperaturgradient, och växthuseffekten skulle fungera utmärkt utan konvektion, den skulle bara bli alldeles för stor. Räknar man på ren strålningsbalans får man en marktemperatur mycket högre än den verkliga eftersom atmosfären nära marken är så ogenomskinlig för strålning att man där får en extremt hög temperaturgradient, något som dock konvektion "kortsluter".

Tyngdkraften behövs egentligen bara för att hålla kvar atmosfären. Man skulle kunna ta en platta täckt av lager med plast som hade samma absorptionsförmåga som motsvarande luftlager vänd mot solen ute i rymden, och man skulle se motsvarande uppvärmning av denna.
Citera
2020-01-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Växthuseffekten
Den nettoeffekt som är väsentlig att förstå, om man vill förstå växthuseffekten, är sannolikheten för att ett IR-kvanta som lämnar Jordens yta kommer tillbaka till Jorden. Uttryckt i energi är det nu 84% som återvänder. När växthuseffekten förstärks ökar den andelen. Om andelen vore 0% vore Jorden drygt 30°C kallare än nu. Om den närmar sig 100% blir det varmt som i h-e (Det sägs att snöbollar smälter snabbt där. )

http://acmg.seas.harvard.edu/people/faculty/djj/book/bookchap7.html

Citat:
Another important point from the above discussion is that all greenhouse gases are not equally efficient at trapping terrestrial radiation. Consider a greenhouse gas absorbing at 11 mm, in the atmospheric window ( Figure 7-8 ). Injecting such a gas into the atmosphere would decrease the radiation emitted to space at 11 mm (since this radiation would now be emitted by the cold atmosphere rather than by the warm surface).

In order to maintain a constant terrestrial blackbody emission integrated over all wavelengths, it would be necessary to increase the emission flux in other regions of the spectrum and thus warm the Earth. Contrast this situation to a greenhouse gas absorbing solely at 15 mm, in the CO2 absorption band ( Figure 7-8 ). At that wavelength the atmospheric column is already opaque ( Figure 7-13 ), and injecting an additional atmospheric absorber has no significant greenhouse effect.

Case closed!
Citera
2020-01-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag kan hålla med om mycket av det du skriver, men vad menar du med "fördröjningshastighet"? Vad absorptionen åstadkommer är en temperaturgradient, och växthuseffekten skulle fungera utmärkt utan konvektion, den skulle bara bli alldeles för stor. Räknar man på ren strålningsbalans får man en marktemperatur mycket högre än den verkliga eftersom atmosfären nära marken är så ogenomskinlig för strålning att man där får en extremt hög temperaturgradient, något som dock konvektion "kortsluter".

Tyngdkraften behövs egentligen bara för att hålla kvar atmosfären. Man skulle kunna ta en platta täckt av lager med plast som hade samma absorptionsförmåga som motsvarande luftlager vänd mot solen ute i rymden, och man skulle se motsvarande uppvärmning av denna.

Svårt att förklara på ren svenska. Ordet förändringsgrad är kanske skulle fungera.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lapse_rate
Senast redigerad av Alibabbla 2020-01-16 kl. 17:49.
Citera
2020-01-16, 17:45
Medlem
Citat:
Svårt att förklara på ren svenska.
Lapse rate är vad jag skrev som temperaturgradient. Förstår fortfarande inte vad fördröjning har med saken att göra eller varför konvektionen skulle vara nödvändig.
Citera
2020-01-16, 17:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Inkommande solstrålning värmer upp jordens yta och den strålar som en svartkropp vid temperaturen Ts. Atmosfären består mestadels av diatomiska molekyler (N2, O2 Argon etc) och triatomiska molekyler (H20, CO2, O3). Endast triatomiska molekyler har vibrationsmängdkvantitationslägen i det infraröda. H2O har en ganska bred våglängdsspektra medan CO2 enbart har tre huvudband, men på jorden är endast 15 mikronbandet betydande.

För varje våglängd i CO2-bandet finns en effektiv utsläppshöjd där den medelfria vägen för IR-fotoner är större än alla överliggande lager. IR-fotoner från denna nivå strålar direkt till rymden, på samma sätt för O3.

Jag beräknade en gång de effektiva utstrålningshöjderna för koldioxid med hjälp av HITRAN, förutsatt att jag har en standardatmosfär och fördröjningsprofil. Spektrumet för olika koncentrationer av CO2 visar att dessa blir utsmetade genom tryckbredning. Det centrala linjetvärsnittet är så högt att det för närvarande emitterar från stratosfären där temperaturen ökar med höjden. Detta betyder att denna våglängd faktiskt kyler planeten med ökande CO2-nivåer.

En enkel kalkylbladsmodell som beräknar växthuseffekten.

https://forumfiles.com/53V7ifN6n3/Radiative_Flux_Co2_Band_13-17_Micron_xlsx

Finn fem fel...
Vid snabb genomläsning reagerade jag på fem, som jag tycker, viktiga fel i ditt resonemang. Jag kanske tittar mer och återkommer, men detta reagerade jag på direkt. Berätta om jag tolkat ditt resonemang fel.

– Du kan inte använda Kirchoffs lag som du gör på en atmosfär som också är inhomogen. Energiutbyte och förflyttning sker med absorbtion/emmision, kollision och konvektion.
– Konvektion har inte den betydelse som du ger den. Växthuseffekt "tränger igenom" utan konvektion. Strålningen är ju "huvudbäraren" av växthuseffekt.
– Ditt användning av begreppet "utsläppshöjd" är vilseledande.
– Du kan inte räkna på att 15µ-bandet har fast bredd. Bredden varierar med främst tryck och temperatur. Bredare längre ner, smalare högre upp.
– Värme förflyttas mycket snabbare med strålning (c) än med ledning (ca 300m/s) och konvektion (ca 10 m/s). c är ganska exakt, men övriga hastigheter är ungefärliga.

Här några faktorer som gör att, medelsträckan som en foton rör sig minskar och sannolikheten för att en IR-foton tas upp av en molekyl ökar, när höjden minskar.
– Densiteten
– Temperaturen
– Dopplerbreddning
– Tryckbreddning

Jag ska titta lite om jag hittar ett lättförståeligt underlag till en bättre och mer korrekt kalkyl. Om jag hittar ska jag posta.

Eftersom det mesta händer på låg höjd är det vanligt att ha hög upplösning i höjdled på låg höjd och lägre upplösning på högre höjd, om man vill räkna på växthuseffekten med hygglig noggrannhet.

Citera
2020-01-16, 17:58
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vi vill ju inte att trådens läsare ska tro att du fabulerar.

För att eliminera den risken kan du väl länka till ett inlägg där jag "har kallat allt och alla icke vetenskapliga."

Nähä, jag tänkte väl att du inte kunde det. Det innebär ju tyvärr att du ljuger...

Va bra, även fast du enkelt kan titta bakåt i tråden.

Är du då överens om att träd är bra och att om våra träd framåt kan absorbera dubbla mängden CO2 så finns en lösning att enkelt minska CO2 förutsatt att vi önskar detta ?
Citera
2020-01-16, 18:03
Medlem
Nixters avatar
Arktis - Dagsrapport 15:e Januari

Sträng kyla på Arktis gör att den ständigt smältande isen på Arktis ökar för var dag och är nu nära median 1981-2010.

Dagsaktuella satellitbilder på isutbredning:
http://nsidc.org/arcticseaicenews/

Summit station rapporterar -36grader
https://www.accuweather.com/en/gl/summit-station/3379315/weather-forecast/3379315

Summit station
https://www.geosummit.org/
Citera
2020-01-16, 18:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
http://acmg.seas.harvard.edu/people/faculty/djj/book/bookchap7.html

Case closed!

1. Det är ett hypotetiskt fall med en hypotetisk gas som bara absorberar vid en diskret våglängd.
2. Du måste läsa hela texten om du vill förstå.

Avsnittet före förtydligar en del.
«Consider now the 20 mm wavelength where H2O absorbs but not CO2. The opacity of the atmosphere at that wavelength depends on the H2O concentration. Unlike CO2, H2O has a short atmospheric lifetime and its scale height in the atmosphere is only a few kilometers ( See Turbulent diffusion coefficient ). The radiation flux measured at 20 mm corresponds therefore to the temperature of the atmosphere at about 5 kilometers altitude, above which the H2O abundance is too low for efficient absorption ( Figure 7-13 ). This temperature is about 260 K for the example in Figure 7-8 . The same emission temperature is found at 7-8 mm where again H2O is a major absorber.

We see from the above discussion how terrestrial emission spectra measured from space can be used to retrieve information on the temperature of the Earth's surface as well as on the thermal structure and composition of the atmosphere. Additional information on the vertical distribution of a gas can be obtained from the width of the absorption lines, which increase linearly with air density in the troposphere and lower stratosphere. Research instruments aboard satellites use wavelength resolutions of the order of a nanometer to retrieve concentrations and vertical profiles of atmospheric gases, and intricate algorithms are needed for the retrieval.»
Artikeln är bra, men går inte i detalj in på tryck- och doppler-breddningens betydelse.

Här finns lite mer om breddning.
https://www.sciencedirect.com/topics/earth-and-planetary-sciences/pressure-broadening

Citera
2020-01-16, 18:17
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
CO2 is so beneficial...it would be crazy to try to reduce it. Freeman Dyson

Men kompis, du har ju redan avfärdat denna ide då Freeman Dyson förklarat att CO2 är ett icke problem då genmanipulerade träd kan absorbera dubbla mängden i framtiden. Du har kallat allt och alla icke vetenskapliga. Spännande vändning.

Dyson förklarar ju i detalj att vi inom en viss framtid kan göra så att alla nyplanterade träd har en absorptionsförmåga om dubbla dagens. Detta betyder att vi inte heller behöver plantera fler träd, bara "bättre". Då frågeställningen inte är aktuell idag och ökningstakten på CO2 nu måste dubbleras för att få samma effekt så har vi ca 150-år innan detta är aktuellt.

Det är ju Freeman Dyson som var på Princeton i 6 decennier som diskuterade klimatmodeller med Syukuro Manabe (uppfinnaren av klimatmodellen). Syukuro Manabe och Freeman Dyson har ju presenterat att dessa modeller inte kan förutspå klimatet, notera detta specifikt i intervjun från: 10:30

Världen blir allt grönare Freeman Dyson:
https://youtu.be/BiKfWdXXfIs

Det blir grönare tack vare att stora stater har förstått hur viktigt det är. Det är vi människor som gör det grönt, inte din halleluja co2.

Samtidigt finns det andra människor som gör det brunare. De förstör skog för att de kan plantera saker som folk köper.

Ingen är din kompis. Du är en lögnare helt utan värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in