Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-16, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jaha, du är sån där "expert" som hittar på dina fakta helt själv.

Lustigt, jag skrev exakt detsamma i mitt föregående svar, men raderade det eftersom jag inte ville bli sedd som dryg.
Citera
2020-01-16, 08:38
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Koldioxid verkar vara en dålig växthusgas. Kolla våglängderna 13µm och 17µm där koldioxid inte har någon effekt.

http://climatemodels.uchicago.edu/modtran/modtran.doc.html
Jag kan bara dra slutsatsen att du inte kan tolka grafen. Det är ju precis i detta intervall den absorberar (som mest), vilket grafen bekräftar.
Citera
2020-01-16, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag kan bara dra slutsatsen att du inte kan tolka grafen. Det är ju precis i detta intervall den absorberar (som mest), vilket grafen bekräftar.

Nu är jag på resande fot med mobilen, men tycker att det ser ut som utstrålningen i den övre stratosfären. Samma sak med O2 i grafen.
Citera
2020-01-16, 12:17
Medlem
fuck-postmodernisms avatar
Klimatforskaren Jennifer Marohasy påstår i en intervju med Sky News att Australiens Bureau of Meteorology manipulerar temperaturstatistiken:

Citat:
Bureau of Meteorology is making 'the present seem warmer' by 'cooling the past'

Changes in technology and adjustments of historical temperatures by the Bureau of meteorology has made "the present seem warmer" says climate scientist and author Jennifer Marohasy.

Video - https://youtu.be/wsf9JVHmISY
Senast redigerad av fuck-postmodernism 2020-01-16 kl. 12:20.
Citera
2020-01-16, 12:20
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Nu är jag på resande fot med mobilen, men tycker att det ser ut som utstrålningen i den övre stratosfären. Samma sak med O2 i grafen.
Precis. Jag misstänker att det är där alibabblas missförstånd ligger. Grafen visar utgående strålning och inte nedåtgående som växthuseffekten tillför.

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-5bba52ad07f1051843722030092f3f8b

Vilket följaktligen borde ge att Alibabbla vänder på sin slutsats.
Citera
2020-01-16, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuck-postmodernism
Klimatforskaren Jennifer Marohasy påstår i en intervju med Sky News att Australiens Bureau of Meteorology manipulerar temperaturstatistiken:
Marohasy är biolog, inte klimatforskare, och starkt knuten till diverse liberala, företagsvänliga think-tanks. Så ta hennes påståenden med en rejäl nypa salt. När data inte stämmer med vad man vill tro kan man alltid hävda att de är förfalskade.
Citera
2020-01-16, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Precis. Jag misstänker att det är där alibabblas missförstånd ligger. Grafen visar utgående strålning och inte nedåtgående som växthuseffekten tillför.
Vad man ser i grafen är temperaturen på atmosfären där strålningen sänds ut, dvs i praktiken höjden. Där atmosfären absorberar starkt kommer strålningen från hög höjd, dvs den är svag och i atmosfärsfönster där den kan passera direkt från marken ut mot rymden är den stark.
Citera
2020-01-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Helhetsbilden är ju något som inte alla behöver räkna fram sina egna resultat för att få. Det finns massor med information tillgänglig för alla. Både gällande kunskap och fakta. Dom som är okunniga och sprider sin okunnighet är tillsammans med dom som avsiktligt sprider desinformation kan orsaka problem.

Jag är dock inte så säker på att bara den ena sidan sprider desinformation. Det här verkar ju ha utvecklat sig till lite av ett krig. Då finns det risk att man tänjer lite på sina vetenskapliga principer bara för att skaffa sig starkare argument. Jag har absolut inte något bevis för att något sådant sker. Men några av mina misstankar har jag presenterat i tråden. En misstänkt sak är ju det här med isutbredningen. Jag roade mig med att flytta fram startpunkten för min trendlinje från 1972 till 1978. Då fick trendlinjen en lutningskoefficient av -66.4 istället för -40.8. D.v.s att avsmältningstakten skulle vara 66% högre!
https://pasteboard.co/IQdZpEJ.png
Varför väljer man startdatumet just vid toppen av de senaste decenniernas observationer?

Citat:
Det är IMO inte så värst svårt att skilja mellan seriösa och oseriösa informationskällor

Även den som inte framstår som seriös kan dock ha rätt i sak, även om kanske inte allt personen säger är rätt. Hade Einstein rätt i allt? Och framstod han som seriös bland sina lärare i skolan?

Citat:
För mig är växthuseffekten enkel att förstå. Det beror åtminstone delvis bero på att jag dom kunskaper som krävs för förståelsen.

Jag tycker inte heller att växthuseffekten är svår att förstå.

Citat:
Att försöka avfärda den antropogena uppvärmningen med motiveringen att Milankovitch-cykler triggar igång cykler med en period på ungefär 100000 år, är IMO antingen okunnigt eller ett försök att avsiktligt vilseleda. Båda förekommer. Dom har olika orsaker och olika förlopp.
Inget som jag har gjort iaf.

Citat:
Det är beklagligt att klimatkänsligheten, främst jämviktsdito, inte kan bestämmas med stor noggrannhet. Jag nöjer mig med att den sannolikt är ca 2,5-4,5° och mest troligt ungefär mitt i det intervallet.
Menar du per fördubbling av CO2?

Citat:
Jag kan förstå att många tycker att det är svårt att se hur några graders högre temperatur kan ha någon större betydelse. Variationen mellan dag och natt eller mellan vinter och sommar är ju mycket större. En del av sanningen är att det är svårt att förutsäga konsekvenser säkert. En annan del är att det är svårt att intuitivt se konsekvenserna av en ökning med, säg 3°C. Kanske det motsvarar 4-5°C över land i Sverige?

För svenskar borde det vara enkelt. Förutsatt att projektionerna stämmer, att den stigande trenden bara fortsätter längre in i detta sekel, kan de uppleva olika typer av framtida klimat genom att resa till olika mer sydligt belägna länder. Varmare, och torrare eller fuktigare. Man skulle även kunna läsa litteratur som beskriver skandinavernas strapatser under vikingatiden, när det var varmare här. För de som redan bor i en halvöken, handlar det om att resa till helöken eller ett mer regnskogslikt klimat, för att känna på möjliga framtida förändringar.

Men den stora frågan är ju om vi kommer nå en jämvikt med flera graders höjning? eller om någon naturlig cykel snart svänger tillbaka och det visar sig bli en mycket mindre höjning än projicerat.

Citat:
Jag tror iofs att det finns delar av världen som kan drabbas betydligt mer än vårt land, om det skulle bli 3-4°C varmare. Det finns säkert dom som tycker att det är ointressant. Jag har en tendens att se till mänsklighetens och planetens väl. Det kanske är ovanligt, för att inte säg onormalt?
Det tror jag inte. De flesta vill göra gott. Sedan finns det några få som avviker, och som skaffar sig pengar och makt.

Citat:
Du överraskar mig med länkarna!

Den första visar på ett försök att med en matematisk/statistisk analys se som det kan finnas ett betydande slumpinslag i den pågående globala uppvärmningen. Analysen förutsätter att det inte är fysik som styr klimatsystemet, vilket det självklart är.

Universum är komplext. Varför tror du att man just i år, 2020, känner till all bakomliggande fysik? Varför sätter du inte istället året när man kände till all bakomliggande fysik till 1920? 1820? Eller varför inte framtiden?
Jag tycker att rapporten var intressant därför att den använder en ganska förutsättningslös och ödmjuk inställning i frågan. Låt säga att man inte känner till all bakomliggande fysik, och angriper detta som om det vore ett helt nytt problem. Då skulle ju en sån här analys kunna vara ett första steg för att få ett hum om vad man har att göra med. Vetenskapen gör ofta anspråk på att stå för den absoluta sanningen. Ganska arrogant. Och om det vore sant skulle det ju inte finnas anledning att fortsätta forska och försöka komma fram till hur allt hänger ihop.

Citat:
Videon du länkar till är helt anonym. Kanske skulle vem som helst skämmas för att presentera sig om man inleder med att säga att vetenskapen har fel, men snubben som presenterar vet bättre och har rätt. Genomgående prov på narcissism, men inga prov på kunskap om fakta eller sakkunskap. Tvärt emot är föreläsaren uppenbart okunnig om klimat och olika faktorer som påverkar klimatet. Rymdväder och Jordbävningar? När jag började känna mig som om jag var på ett bönemöte bland plattjordingar, chemtrailare eller fanatiska kreationister så stängde jag av.
Det blir max antal "misstänkt vilseledar-flaggor" på den.
Jag skulle också vilja veta vem personen är och i vilket sammanhang han presenterar. Jag tror inte att det är för att personen skäms som han inte finns i bild. Men skulle vi istället för att förlöjliga honom inte kunna försöka kvantifiera de komponenter han nämner som gör att modellerna avviker från naturen?
T.ex det här med solstormarna. Han nämner att instrålande UV minskar under dessa, vilket gör att modellerna räknar solstormarna som minskande instrålande energi. Men han säger att under solstormarna så ökar den instrålande energin i andra delar av spektrumet, och nämner några exempel. Dessa ökande komponenter skulle ju kunna vara helt insignifikanta. Eller så har de, precis som han säger, betydelse. Därför vore det intressant att få veta hur mycket det handlar om. Därför att med enkel intuition skulle väl ändå de flesta gissa att solen avger mer energi under en solstorm?

Citat:
Alla dessa stokastiska och "semi-periodical" variationer har ju en sak gemensam och som skiljer dom från den antropogena globala uppvärmningen. Dom är cykliska med lika mycket plus och minus, medan AGW går åt ett håll. Jag ser dom inte som ett stort problem när det gäller att följa AGW.

Precis, och det är där jag menar att man behöver förstå samtliga dessa naturliga variationer. Därför att annars kan man luras att tro att temperaturen just nu skjuter i höjden mycket snabbare än den verkligen gör sett över längre tid när diverse periodiska förlopp bara påverkar med sitt medelvärde och inte sina respektive toppar.
Senast redigerad av suppose 2020-01-16 kl. 13:10.
Citera
2020-01-16, 13:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuck-postmodernism
Klimatforskaren Jennifer Marohasy påstår i en intervju med Sky News att Australiens Bureau of Meteorology manipulerar temperaturstatistiken.

Hon är en känd klimatförnekare som har bekämpat BoM under en lång tid. Naturligtvis är det hon säger rent nonsens.

https://www.desmogblog.com/2017/09/25/how-australia-fever-swamp-climate-science-denial-pushing-non-scandal-temperatures
https://www.theguardian.com/environment/planet-oz/2014/aug/27/climate-sceptics-see-a-conspiracy-in-australias-record-breaking-heat
Citera
2020-01-16, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Menar du per fördubbling av CO2?
Det är så klimatkänsligheten är definierad: temperaturökning när man dubblar CO2-halten.
Citat:
Men den stora frågan är ju om vi kommer nå en jämvikt med flera graders höjning? eller om någon naturlig cykel snart svänger tillbaka och det visar sig bli en mycket mindre höjning än projicerat.
Varför inte tvärtom? Att vi haft en naturlig cykel mot avkylning som maskerat delar av den antropogena uppvärmningen men att denna cykel snart vänder så att uppvärmningen accelererar. När du väl börjar spekulera om okända fenomen får du acceptera att de kan slå åt båda håll.
Citat:
Det tror jag inte. De flesta vill göra gott. Sedan finns det några få som avviker, och som skaffar sig pengar och makt.
Eller bara bekvämlighet. De vill kunna fortsätta sina långa semesterresor och i övrigt energislukande livsstil med gott samvete.
Citat:
Universum är komplext. Varför tror du att man just i år, 2020, känner till all bakomliggande fysik?
Vanligen fungerar fysik så att man löser problem i mer och mer detalj. I princip vet vi idag att Newtons gravitationslag är fel, men den är tillräckligt rätt för att vara användbar i nästan alla sammanhang. "Ny fysik" måste vara av sådan subtil art att vi ännu inte upptäckt den, och det gör det osannolikt att den har någon avgörande betydelse. Nya korrektionstermer kommer säkert till allteftersom vi förstår mer och mer av klimatet, men precis som ovan kan sådana okända faktorer slå åt båda håll.
Citera
2020-01-16, 15:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Koldioxid verkar vara en dålig växthusgas. Kolla våglängderna 13µm och 17µm där koldioxid inte har någon effekt.

http://climatemodels.uchicago.edu/modtran/modtran.doc.html

Beräknade spektra och spektra som tagits fram med spektrometrar
Bilden som du länkar till är beräknad. Det finns liknande bilder som skapats med satellitburna spektrometrar. I den här texten finns ett exempel på en sådan.

https://www.acs.org/content/acs/en/climatescience/atmosphericwarming.html

Överensstämmelsen är god, så även om verkligheten är mer komplex än vad dom här bilderna antyder så tycker jag att vi tills vidare utgår från att MODTRANs modell är bra nog för att vara användbar.

Tolkar du bilden fel?
Jag tror att du tolkar bilden fel. Bilden visar, som jag uppfattar den, vad som kommer ut från atmosfären, observerat utanför atmosfären.

Att spektrat visar att det är en mindre del av energin som kommer ut i områden där CO₂, H₂O, O₃ eller metan tar upp (och avger) energi är tätt kopplat till och en illustration av växthuseffekten, men ingen fullständig beskrivning av den.
«The total energy flux from all IR light is labeled as Upward IR Heat Flux, in units of Watts / meter2. The model demonstrates the effect of wavelength-selective greenhouse gases on Earth's outgoing IR energy flux.»
Är växthuseffekten svår att förstå?
Jag utgår här från att vi i det här resonemanget struntar i kortvågig strålning, förenklar och bara ser till vad som händer med långvågig strålning, med våglängd större än, säg 1-2µm. Synligt ljus finns i intervallet ≈0,38 – 0,78 µm. Denna långvågiga strålning kallar vi ofta IR eller värmestrålning i dagligt tal.

Hur mycket man kan och vill förstå av växthuseffekten, i detalj, relaterar i hög grad till hur mycket man kan och förstår av fysik. Vill man ha en nära fullständig förståelse av växthuseffekten så är det inte möjligt utan att man har goda kunskaper i matematik, matematisk statistik, termodynamik, strålfysik och dom delar av kvantmekaniken som rör utbytet av energi mellan molekyler och fotoner.

Jag ser strålningsläran som en viktig del i detta. Förståelse för det flöde av energi som sker mellan Jorden och rymden, mellan jordytan och atmosfären och i atmosfären krävs också om man vill förstå växthuseffekten.

Den nettoeffekt som är väsentlig att förstå, om man vill förstå växthuseffekten, är sannolikheten för att IR-kvanta som lämnar Jordens yta som energi kommer tillbaka till Jorden.

Vi vet, från beräkningar och mätningar, att som medelvärden över Jorden så är detta en bra beskrivning av energiflödet, när det gäller IR:
– Ut från Jordens yta: 396 W/m².
– Tillbaka till Jordens yta som en följd av växthuseffekten: 333 W/m² (84%, ökande).

Man kan beskriva detta som ett 16%-igt värmeläckage, som minskar och därmed gör Jorden varmare. Utan växthuseffekt vore Jordens medeltemperatur ca -18°C. På Venus, med mer CO₂ och mer växthuseffekt är temperaturen ca 460°C, mest som en följd av växthuseffekten och lite som en följd av närheten till Solen.

Bilden på den här sidan bör vara lätt att förstå.
https://scied.ucar.edu/radiation-budget-diagram-earth-atmosphere
Det finns också en hel del om detta i min signatur.

Dom begrepp som jag skulle rekommendera dig att se på om du vill öka dina kunskaper om detta är:
1. Spektralinnehållet i strålningen som lämnar Jorden.
2. Hur spektralinnehållet i IR som lämnar Jorden varierar, t.ex. med T.
3. Hur molekyler rör sig snabbt och kolliderar i hela atmosfären, men främst nära Jorden.
4. Hur IR-fotoner rör sig och "kolliderar"/omvandlas i hela atmosfären, men främst nära Jorden.
4. Hur ofta IR-kvanta stöter ihop med t.ex. CO₂, H₂O eller metan och vad som då händer.
5. Hur tryckbreddning och dopplerbreddning fungerar.

Jag tycker att spektrometri kan vara ett bra hjälpmedel om man vill förstå växthuseffekten. Till att börja med kan man då titta på:
(1) Uppåtgående IR nära Jordens yta.
(2) Nedåtgående IR nära Jordens yta.
(3) Uppåtgående IR utanför atmosfären, eller i övre atmosfären.
(4) Nedåtgående IR utanför atmosfären, eller i övre atmosfären.

Vill man få en mer fullständig bild av vad som händer i atmosfären, på olika höjder, så måste man ha flygburna spektrometrar också.

Alla dessa typer av observationer har gjorts och görs.

Dag och natt, varmt och kallt, torrt och fuktigt, molnigt och klart, jordytans egenskaper som strålkälla är exempel på omständigheter som varierar.

Med detta i bakhuvudet tycker jag ändå att vi ska försöka fokusera på det som är det mest väsentliga. Om man vill förstå och kunna kvantifiera växthuseffekten.
Växthuseffekten
Den nettoeffekt som är väsentlig att förstå, om man vill förstå växthuseffekten, är sannolikheten för att ett IR-kvanta som lämnar Jordens yta kommer tillbaka till Jorden. Uttryckt i energi är det nu 84% som återvänder. När växthuseffekten förstärks ökar den andelen. Om andelen vore 0% vore Jorden drygt 30°C kallare än nu. Om den närmar sig 100% blir det varmt som i h-e (Det sägs att snöbollar smälter snabbt där. )
Citera
2020-01-16, 16:15
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
En bättre värld?
Jag gissar att dom mer vill inspirera till en inriktning än att påstå att alla problem automatiskt är lösta om alla i morgon slutar använda fossila bränslen och planterar träd i stället.

Hela bilden är väl lite mer komplex än så, men självklart ska vi försöka eliminera fossilberoendet. I vilken takt och vad ska vi ha istället är bra frågor.

Vårt fossilberoende är så stort att det är svårt att minska användningen snabbt, även om alla vill.

Vi vill ju helst bevara alla fördelar som vi har fått av ett samhälle där energi från fossila bränslen är billiga.

Även om förnybara energikällor redan nu har fördelar som gör att dom oftast är att föredra framför fossila bränslen så är långt från alla problem lösta.

Det är fortfarande bara en liten andel av energin som används som kommer från förnybara energikällor.

När det gäller landsvägstransporter ska energin också vara transportabel, vikteffektiv och volymeffektiv. Dagens batterier är inte bra nog för att lösa alla transportproblem på vägar, till sjöss eller i luften. Det krävs antingen bättre batterier eller en ny typ av infrastruktur. Kanske båda?

CO2 is so beneficial...it would be crazy to try to reduce it. Freeman Dyson

Men kompis, du har ju redan avfärdat denna ide då Freeman Dyson förklarat att CO2 är ett icke problem då genmanipulerade träd kan absorbera dubbla mängden i framtiden. Du har kallat allt och alla icke vetenskapliga. Spännande vändning.

Dyson förklarar ju i detalj att vi inom en viss framtid kan göra så att alla nyplanterade träd har en absorptionsförmåga om dubbla dagens. Detta betyder att vi inte heller behöver plantera fler träd, bara "bättre". Då frågeställningen inte är aktuell idag och ökningstakten på CO2 nu måste dubbleras för att få samma effekt så har vi ca 150-år innan detta är aktuellt.

Det är ju Freeman Dyson som var på Princeton i 6 decennier som diskuterade klimatmodeller med Syukuro Manabe (uppfinnaren av klimatmodellen). Syukuro Manabe och Freeman Dyson har ju presenterat att dessa modeller inte kan förutspå klimatet, notera detta specifikt i intervjun från: 10:30

Världen blir allt grönare Freeman Dyson:
https://youtu.be/BiKfWdXXfIs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in