Citat:
Ursprungligen postat av
Votramos
Tyske Ulrich Haarman sa "det som fångade mitt intresse när jag studerade den där perioden (medeltiden) är toleransen som muslimerna hade - och här menar jag bl.a Saladin- mot kristna.. Han var mycket tolerant... Kristna behandlade inte muslimerna på samma sätt."
Franske Henry De Castries sa "jag studerade historia och kom fram till att muslimernas behandling av kristna inkluderade mycket fred, tålamod, tolerans och vidsynthet.. och det är något som bara muslimerna hade på den tiden"
Och hur många andra västerländska tänkare och filosofer som helst har sagt liknande saker..
Genom islamisk historia har kristna, judar och andra alltid fått behålla sina kyrkor, synagogor och traditioner..
"The majority of churches were destroyed or converted over time by the Ottoman Empire. Some others - notably the Hagia Sophia, Chora Church, Rotonda, and Hagios Demetrios - were converted into mosques (this was the majority). Indeed, Chora Church is the only church left with most of its mosaics still intact."
Varför ljuger du?
Citat:
Bor man dock i ett område som kontrolleras av muslimer så ska man, om man inte konverterar, betala en viss skatt.. man får tycka att det är fel men det är så Gud vill att det ska vara och muslimerna skall inte säga emot Gud för det är Han som är den all-vetande.
Gud hit och dit, men visst, är det lagen i landet att man ska betala Jizya så är det faktiskt inte något jag kommer invända mot för tekniskt sett handlar det om att slippa militärtjänst mot att man betalar en avgift. Däremot har det ofta tagits längre där man måste betala med underkastelse och kanske piskas medans man betalar, för att etablera status. Där kan man ha invändningar.
Citat:
Men att sprids lögner att man tvingar dem konvertera eller så dödas dem är så löjligt så det finns inte.
Nu ljuger du igen. Det finns gott om belägg för att det skett och sker än idag.
Besök Otranto i södra Italien där 813 personer blev erbjudna valet att konvertera eller bli halshuggna av en invaderande Ottmansk styrka. Deras kvarlevor finns att beskåda där än idag.