2020-01-15, 13:00
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Prat i kvadrat här om Trinitarer, trini hit och dit.
Jag sitter här i kylan och knappar på en Iphone och skulle behöva en tia till en kopp fika så att jag kan hålla mig varm i kylan här.
Nån som kan avvara en? Nån snäll själ som kan tänka sig att swisha ett par kronor till mig?
Tack

DET är vad Kristendom handlar om, inte nåt fikonspråk och teologiska termer.
Utgår här själv vid det här laget, orka sitta här och ordbajsa. Manöver.
Väl talat hahaha.. kram på dig.
Citera
2020-01-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Är du medveten om att koranen enligt muhammed uppenbarades för honom och att det bara är muhammeds egna ord som bekräftar detta?

Är du medveten om att islams mänskliga centralgestalt muhammed dödade andra människor?

Tyske Ulrich Haarman sa "det som fångade mitt intresse när jag studerade den där perioden (medeltiden) är toleransen som muslimerna hade - och här menar jag bl.a Saladin- mot kristna.. Han var mycket tolerant... Kristna behandlade inte muslimerna på samma sätt."

Franske Henry De Castries sa "jag studerade historia och kom fram till att muslimernas behandling av kristna inkluderade mycket fred, tålamod, tolerans och vidsynthet.. och det är något som bara muslimerna hade på den tiden"

Och hur många andra västerländska tänkare och filosofer som helst har sagt liknande saker..

Genom islamisk historia har kristna, judar och andra alltid fått behålla sina kyrkor, synagogor och traditioner.. Bor man dock i ett område som kontrolleras av muslimer så ska man, om man inte konverterar, betala en viss skatt.. man får tycka att det är fel men det är så Gud vill att det ska vara och muslimerna skall inte säga emot Gud för det är Han som är den all-vetande. Men att sprids lögner att man tvingar dem konvertera eller så dödas dem är så löjligt så det finns inte.
Citera
2020-01-15, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
När du pratar om IS så blandar du in politik med religion. Du borde prata om terroristen i NZ istället. Islam förbjuder mord av barn, våldtäkt och andra grymheter. Du har inte förstått Islam. Du har bara hört om Islam från högerextrimister.

Det är ingen här - som deltar i diskussionen - som blandar in politik i, det är inte minst du själv som gör det. Det är också en allmän uppfattning att företrädare och uttolkare av den islamitiska våldsreligionen, använder religionen som ett politiskt styrmedel. Det hjälper ju inte hur mycket jag "förstår" islam - det övergrymma mördandet av barn och vuxna samt sexuellt övervåld mot kvinnor pågår hela tiden i hemländerna för t ex IS - vi har alla sett filmerna. Om detta är en misstag av islamisterna eller inte tror jag ingen i Sverige vill utreda - bäst är att islam aldrig kommer hit.
Citera
2020-01-15, 13:58
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Ni är allt ena skumpåsar.
HAHAHA! "Skumpåsar"....
Kram på dig
Citera
2020-01-15, 14:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Votramos
Tyske Ulrich Haarman sa "det som fångade mitt intresse när jag studerade den där perioden (medeltiden) är toleransen som muslimerna hade - och här menar jag bl.a Saladin- mot kristna.. Han var mycket tolerant... Kristna behandlade inte muslimerna på samma sätt."

Franske Henry De Castries sa "jag studerade historia och kom fram till att muslimernas behandling av kristna inkluderade mycket fred, tålamod, tolerans och vidsynthet.. och det är något som bara muslimerna hade på den tiden"

Och hur många andra västerländska tänkare och filosofer som helst har sagt liknande saker..

Genom islamisk historia har kristna, judar och andra alltid fått behålla sina kyrkor, synagogor och traditioner.. Bor man dock i ett område som kontrolleras av muslimer så ska man, om man inte konverterar, betala en viss skatt.. man får tycka att det är fel men det är så Gud vill att det ska vara och muslimerna skall inte säga emot Gud för det är Han som är den all-vetande. Men att sprids lögner att man tvingar dem konvertera eller så dödas dem är så löjligt så det finns inte.
Ofta är det dock så det sker idag i praktiken, tex i Afghanistan.
Det räcker inte med att säga att "det är inte islam".
När helst människor börjar utse egna ledare angående gudomliga ting går det åt pipsvängen, och muslimerna är inget undantag. Det blev ju en skism direkt efter Muhammeds död.

Jag anser tex inte att RKK har en korrekt kristen doktrin, men kristna är de per definition.
Citera
2020-01-15, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Votramos

I dag tycks det vara tvärtom... det kan vara så att de kristna förr var råare och mer intoleranta än muslimerna. Men frågan är om inte islam idag har lyckats både komma ikapp och förbi vad gäller bestialitet?
Citera
2020-01-15, 14:13
Medlem
Citat:
Prat i kvadrat här om Trinitarer, trini hit och dit.
Jag sitter här i kylan och knappar på en Iphone och skulle behöva en tia till en kopp fika så att jag kan hålla mig varm i kylan här.
Nån som kan avvara en? Nån snäll själ som kan tänka sig att swisha ett par kronor till mig?
Tack

DET är vad Kristendom handlar om, inte nåt fikonspråk och teologiska termer.
Utgår här själv vid det här laget, orka sitta här och ordbajsa. Manöver.
Rom 14:17
Ty Guds rike är inte mat och dryck utan rättfärdighet och frid och glädje i den heliga anden.
Citera
2020-01-15, 14:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Om treenigheten är fel så har Gud misslyckats stort med sin kyrka.

2 Pet. 1:20-21 (Reformationsbibeln)

Detta ska ni först och främst veta, att ingen profetia i Skriften kommer till av någon egen utläggning.

För ingen profetia har någonsin kommit till genom mänsklig vilja, utan heliga människor från Gud har talat drivna av den Helige Ande
.
Ja, det kan ha skett ett stort avfall. Inte detsamma som att Gud misslyckats med sin kyrka dock.

Versen du citerar läser jag som att Petrus inte klurat ut saker genom Skriften, utan menar att vi ska hålla oss till den enkla tron att Jesus är Messias och att Petrus sett detta själv:
Jesus fick pris och ära av Gud, som Själv pekade ut Jesus som Sonen.

Läser vi vidare i kapitel 2 så... Tja, klarnar det iaf för mig vad det Petrus profeterar om handlar om. Vilka beredde sig vinning av troende?
Citera
2020-01-15, 15:01
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, det kan ha skett ett stort avfall. Inte detsamma som att Gud misslyckats med sin kyrka dock.

Versen du citerar läser jag som att Petrus inte klurat ut saker genom Skriften, utan menar att vi ska hålla oss till den enkla tron att Jesus är Messias och att Petrus sett detta själv:

Läser vi vidare i kapitel 2 så... Tja, klarnar det iaf för mig vad det Petrus profeterar om handlar om. Vilka beredde sig vinning av troende?

Versen handlar om att Bibeln är ofelbar.

Sedan hädar du grovt enligt islam om du anser att Jesus är Guds son, men inte är trinitarian. Om Jesus är en frånskild son till Fadern så är han en familjemedlem och därför en till gud, liksom Parvati är fru till Shiva. Din syn är den värsta polyteismen enligt Koranen.

Yusuf Ali:

2:116 They say: "(Allah) hath begotten a son" :Glory be to Him.-Nay, to Him belongs all that is in the heavens and on earth: everything renders worship to Him(119).

119 It is a derogation from the glory of Allah-in fact it is blasphemy — to say that Allah begets sons, like a man or an animal. The Christian doctrine is here emphatically repudiated. If words have any meaning, it would mean an attribution to Allah of a material nature, and of the lower animal functions of sex. (R). (Cf.39:4).
Citera
2020-01-15, 15:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Versen handlar om att Bibeln är ofelbar.

Sedan hädar du grovt enligt islam om du anser att Jesus är Guds son, men inte är trinitarian. Om Jesus är en frånskild son till Fadern så är han en familjemedlem och därför en till gud, liksom Parvati är fru till Shiva. Din syn är den värsta polyteismen enligt Koranen.

Yusuf Ali:

2:116 They say: "(Allah) hath begotten a son" :Glory be to Him.-Nay, to Him belongs all that is in the heavens and on earth: everything renders worship to Him(119).

119 It is a derogation from the glory of Allah-in fact it is blasphemy — to say that Allah begets sons, like a man or an animal. The Christian doctrine is here emphatically repudiated. If words have any meaning, it would mean an attribution to Allah of a material nature, and of the lower animal functions of sex. (R). (Cf.39:4).
Det håller jag med om:
Att Skriften är ofelbar. Borde väl dock vara Torah som åsyftas, men det spelar mindre roll.

Jag hävdar ju inte att Gud fött en son så som människor gör.
Edit: Istället säger jag att Jesus är Guds Son eftersom Han är en direkt skapelse av Gud, och Sonen eftersom Han är Messias. Det är också vad Koranen säger.
Senast redigerad av LadySweden 2020-01-15 kl. 15:31.
Citera
2020-01-15, 16:08
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Det håller jag med om:
Att Skriften är ofelbar. Borde väl dock vara Torah som åsyftas, men det spelar mindre roll.

Jag hävdar ju inte att Gud fött en son så som människor gör.
Edit: Istället säger jag att Jesus är Guds Son eftersom Han är en direkt skapelse av Gud, och Sonen eftersom Han är Messias. Det är också vad Koranen säger.

Nej, Koranen säger att Jesus inte är Guds son. Jag postade alldeles nyss en vers där detta tydligt förnekas, men det spelar visst ingen roll hur många gånger man påpekar det.

Koranen är inte en bekräftelse av Bibeln, utan en motsägelse som står i kontrast till Bibeln. Det går inte att tro att både Bibeln och Koranen har rätt som du gör. Antingen har Bibeln fel och Koranen rätt eller så har Bibeln rätt och Koranen fel. Alternativt har båda böckerna fel. Vad som är säkert är att båda inte kan vara lika sanna.

Till och med i Matteus 5 som muslimer accepterar som äkta skrift omnämner Jesus Gud som Fader.

Koranen (5:18) invänder mot att kristna kallar sig för Guds barn som det står i Bibeln:

Judarna säger liksom de kristna: "Vi är Guds barn som Han älskar." Säg: "Varför straffar Han er då för era synder? Nej, ni är människor liksom [alla andra] som Han har skapat. Han förlåter vem Han vill och Han straffar vem Han vill. Guds är herraväldet över himlarna och jorden och allt som finns däremellan och Han är målet för [allas] färd."

Matt. 5:45

Då är ni er himmelske Faders barn. Han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.
Citera
2020-01-15, 16:15
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Spekulativt RamsundAktaRingen men kan ju vara sant. Så länge det inte går att bevisa så kommer det att förbli endast en kvalificerad gissning.

....och tio spänn? Är du då fattig eller snål, tror kanske inte tillräckligt starkt på det du säger så att det bara blir en tia.
Tusen spänn? Jag sätter emot, på riktigt alltså. Vågar du?
Jag snackar inte, jag satsar och står för det jag säger och har sagt, jämt.
Ärligheten själv jag. Annars blir Gud arg på mig och jag kan få cancer. Inte skämt, jag är troende.
Det var journeyman2k jag svarade om tio spänn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in