2020-01-15, 16:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Nej, Koranen säger att Jesus inte är Guds son. Jag postade alldeles nyss en vers där detta tydligt förnekas, men det spelar visst ingen roll hur många gånger man påpekar det.

Koranen är inte en bekräftelse av Bibeln, utan en motsägelse som står i kontrast till Bibeln. Det går inte att tro att både Bibeln och Koranen har rätt som du gör. Antingen har Bibeln fel och Koranen rätt eller så har Bibeln rätt och Koranen fel. Alternativt har båda böckerna fel. Vad som är säkert är att båda inte kan vara lika sanna.

Till och med i Matteus 5 som muslimer accepterar som äkta skrift omnämner Jesus Gud som Fader.

Koranen (5:18) invänder mot att kristna kallar sig för Guds barn som det står i Bibeln:

Judarna säger liksom de kristna: "Vi är Guds barn som Han älskar." Säg: "Varför straffar Han er då för era synder? Nej, ni är människor liksom [alla andra] som Han har skapat. Han förlåter vem Han vill och Han straffar vem Han vill. Guds är herraväldet över himlarna och jorden och allt som finns däremellan och Han är målet för [allas] färd."

Matt. 5:45

Då är ni er himmelske Faders barn. Han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.
Det "spelar ju ingen roll" eftersom jag visat vad Bibeln säger om att vara Guds barn.

Håller du med om att inte alla judar är Guds barn? Det säger ju Herren själv:
"om ni hade Gud till fader så älskade ni ju mig, för från Honom har jag kommit" (fritt citerat). Vad är skillnaden på detta och Sura 5 vers 18? Skulle folk som kallar sig kristna vara undantaget? Nej:
antikrister utgick från kyrkan redan under apostlarnas tid.
Citera
2020-01-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
I dag tycks det vara tvärtom... det kan vara så att de kristna förr var råare och mer intoleranta än muslimerna. Men frågan är om inte islam idag har lyckats både komma ikapp och förbi vad gäller bestialitet?

Är det allt du kan komma med Zigge när du diskuterar med islamister? Inte konstigt att liberalerna ligger under riksdagsspärren
Senast redigerad av Afrikanos 2020-01-15 kl. 16:47.
Citera
2020-01-15, 16:55
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det "spelar ju ingen roll" eftersom jag visat vad Bibeln säger om att vara Guds barn.

Håller du med om att inte alla judar är Guds barn? Det säger ju Herren själv:
"om ni hade Gud till fader så älskade ni ju mig, för från Honom har jag kommit" (fritt citerat). Vad är skillnaden på detta och Sura 5 vers 18? Skulle folk som kallar sig kristna vara undantaget? Nej:
antikrister utgick från kyrkan redan under apostlarnas tid.

Nej, men poängen är att islam och Koranen är väldigt emot att bruka ordet son i relation till Gud. Du verkar hävda å andra sidan att Koranen bekräftar att Jesus är Guds son. Det är inte synonymt med att vara Messias för Koranen.
Citera
2020-01-15, 18:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Nej, men poängen är att islam och Koranen är väldigt emot att bruka ordet son i relation till Gud. Du verkar hävda å andra sidan att Koranen bekräftar att Jesus är Guds son. Det är inte synonymt med att vara Messias för Koranen.
Det är så att Koranen förbjuder det ja, trots att den säger samma sak som Bibeln i frågan. Varför?

Koranen ger själv svaret:
Gud kunde visst det gjort oss till ett enda folk, men detta är ett test!
Petrus säger samma sak angående partier.

Edit:
Paulus nämner det också, 1 Kor 11:18-19.
Senast redigerad av LadySweden 2020-01-15 kl. 18:28.
Citera
2020-01-15, 19:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Per definition säger du då att Jesus är Fadern, men Jesus säger att Fadern är större än Han.

Jesus är ETT med Fadern. Det är teenigheten. Jesus är Sonen. Sonen är Gud. Fadern är Gud. Men Fadern är inte Sonen.

Citat:
Anledningen är, att endast en kan vara alltings ursprung. Ingenstans säger Skriften att Jesus är Skaparen- Fadern.

Johannes första kapitel tillskriver skapelsen till Jesus.

Citat:
Själva valet av ord, Fader, visar detta.
Många kan vara "gud" (Skriften förklarar hur) men endast Fadern kan vara Gud.
Sonen kommer från Fadern.

Sonen är Gud. Slå t ex upp alla bibelställen om Alfa och Omega:

https://www.openbible.info/topics/alpha_and_omega

Visst är det Gud?

Och i Uppenbarelsebokens 22a kapitel är Jesus Alfa och Omega.

Citat:
Åtminstone kan kanske skismen gällande son/ inte son nu läggas på tippen?

Lägg ditt gudsförnekande på tippen och bli frälst. Jesus är Gud.
Citera
2020-01-15, 20:25
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Jag menar så här:
Muslimer tycker inte att jag är muslim, eftersom jag är kristen och tror på Guds ord Bibeln.

Samtidigt är jag ju muslim enligt Koranen.

Skulle du säga att jag är muslim?
Om svaret är "nej" så frågar jag "varför inte då?".

Ja, jag förstår vad du menar. Muslimer tror på alla budbärare och himmelska böcker. Men som ni vet har Bibeln förändrats. För den nya eran. Och du vet att Guds ord inte får förändra eller förändra någonting. För det är ett mirakel från Gud. Innehållet går förlorat så snart ändringen.
Vi tror på Jesus, Guds profet och alla hans berättelser i Koranen. Och hans mors berättelser. Jungfru Maria. Och historien om hans farfar. Imran familj. Hon födde jungfru Maria. Gud älskade denna familj så mycket. Och gör det speciellt.
Vi tror på profeten Ibrahim. Han är vår farfar. Araber och judar har samma förfader. De är kusiner. Trots de nuvarande skillnaderna och krig. Historien om profeten Ibrahim är mycket underbar. Hur han gick till gudar gjorda av trä och sten. Han slog den och bröt den. Han sa hur dyrkar du en annan gud än Gud? Gud den Allsmäktige är skaparen av allt. Detta är en stor orättvisa. Hans folk kastade honom med stor eld. Gud beordrade elden att vara kall och fridfull för Abraham. Det gjorde inte ont. Det kom från ett mirakel från Gud, och alla var förvånade över vad som hade hänt. En muslim måste erkänna verkliga religioner. Men det borde aldrig. Att erkänna att Kristus är Gud. Eller att Kristus är tre. För det är en orättvisa för den sanna Guden. Och lämna lagen och religionen. Och Gud kastar honom till helvetet på uppståndelsedagen. Detta är en stor röd strimma. Från Gud förlåter Gud alla synder, men de vantroens skuld förlåtes aldrig, och detta är tillbedjan av en annan gud än Gud. Det kommer till helvetet och kommer inte att komma ut lätt. Miljarder år av evig plåga. Vem har råd! Tyvärr tror personen att han är stark. Han kunde faktiskt inte bära mycket liten tortyr. Å andra sidan finns det paradissliv och evigt liv där allt en människa vill ha. Han kommer aldrig att dö. Han kommer att leva i miljarder år. Om han tror på en Gud .. gör Gud bara en tydlig lag om universum. Och det finns helvete. Och evig lycka. Var och en bär det yttersta ansvaret för sina handlingar.
Citera
2020-01-15, 20:37
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Jag menar så här:
Muslimer tycker inte att jag är muslim, eftersom jag är kristen och tror på Guds ord Bibeln.

Samtidigt är jag ju muslim enligt Koranen.

Skulle du säga att jag är muslim?
Om svaret är "nej" så frågar jag "varför inte då?".

Om du tror att det inte finns någon gud utom Gud, så är Kristus inte Gud, utan en profet som alla profeter (Adam, Muhammad, Ibrahim, Moses och Joseph) och att Muhammad är den sista profeten. För mänskligheten.
Du är naturligtvis muslim. Ja. Islam vittnar om att det inte finns någon gud utom Gud.
Men tills din islam är klar måste du tillämpa de fem pelarna i islam som jag nämnde för dig i den föregående kommentaren
Citera
2020-01-15, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Vad ser du som orimligt i Islam?

Bacon
Citera
2020-01-15, 20:50
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trindskalle
Bacon

Eller avsaknaden av den då?
Rent ut sagt svinaktigt.
(troende Muslimer får förlåta mig, men det är influenser som jag inte kan stå emot, humor).
Citera
2020-01-15, 20:57
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
När får en muslim ljuga? När denne tycker det passar.
För ett rikt liv. Vi är i det tillsammans.
Nyttigt med konkurrens till avmattad kristendom.
Tack.

Jag förstod din fråga. När ljuger en muslim? Är det inte?
Du vet att många ljuger. Och alla människor gör misstag. Vi är mänskliga, inte änglar. Inte ens alla muslimer ljuger. Dessutom ljuger inte alla kristna. Du vet att någon är ärlig. Och någon är en lögnare. Men sann islam rekommenderade att människor är ärliga, inte lögner. Att ljuga inkluderar naturligtvis allt relaterat till lögn. Och oärlighet. Och tala inte ärligt
Citera
2020-01-15, 21:06
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Är du medveten om att koranen enligt muhammed uppenbarades för honom och att det bara är muhammeds egna ord som bekräftar detta?

Är du medveten om att islams mänskliga centralgestalt muhammed dödade andra människor?

Jag förstod inte vad du menar
Hur dödades Muhammad?
Menar du en person som heter Muhammad idag och dödas?
Kan du förklara vad du menar? Så att jag kan svara tydligt
Citera
2020-01-15, 22:25
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
Jag förstod din fråga. När ljuger en muslim? Är det inte?
Du vet att många ljuger. Och alla människor gör misstag. Vi är mänskliga, inte änglar. Inte ens alla muslimer ljuger. Dessutom ljuger inte alla kristna. Du vet att någon är ärlig. Och någon är en lögnare. Men sann islam rekommenderade att människor är ärliga, inte lögner. Att ljuga inkluderar naturligtvis allt relaterat till lögn. Och oärlighet. Och tala inte ärligt
Naturligtvis är det så. Jag dummar mig.
Vi kan inte få allt för då förlorar vi allt.
Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in