2020-01-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Så kom det en utmärkt recension av boken till slut ändå , med tillägget om den nära kopplingen till Flashbacks allra sämsta, mest konspiratoriska och hycklande sidor och personer. Och ja, jag tycker också att den kopplingen är särskilt allvarlig. Solglittret framstår alltmer som Elisabets ställföreträdare där faktaresistens blandas friskt med hyckleri och skamlösa grepp.

Alla vet att Flashback är en arena för lösa spekulationer och konspirationer, en lekplats för vuxna eller kanske ett terapirum där man utan konsekvenser kan dryfta sina mest galna tankar och idéer. Och just för att människor är så medvetna om Flashbacks kryddade associationer och fria spelregler, är det lätt för alla att lägga ett filter över tankarna som dryftas där.

Att reservationslöst tro på dessa tankar utanför "lekplatsen" eller "terapirummet", börja jaga och trakassera arbetskamrater, anhöriga, leta upp obskyra och verklighetsfrämmande "vittnen", att lyfta fram en okunnig och djupt kontroversiell läkares kamp mot en hel patientgrupp, att kränka hårt drabbade människor i sorg, att frånta barnen en av polisen utpekad mördare och sedan dessutom publicera skiten i en bok och ge vansinnigheterna legitimitet, är mycket riktigt — bortom ord.

Jag skulle att säga att det som Elisabet/Solglittret har gjort sig skyldiga till är att överträda den viktiga gränsen mellan fiktion och verklighet och att det är extra olyckligt att göra det i ett så känsligt fall med så många drabbade, döda som levande.
Ett mycket välformulerat inlägg, tack för det. Höglunds tandlöshet (numera i dubbel bemärkelse!) är så pass känd att de nära anhöriga inte ens ville prata med henne: "Jag har läst din blogg - nej, dig vill jag inte prata med". Det är inte konstigt att hon måste skriva en förljugen bok för att få lite uppmärksamhet idag. Heder och ära är inget hon sätter högt, vilket är känt för den stora massan. Hon anlitas helt enkelt inte längre och behöver sin blogg för att göra sin röst hörd.
Citera
2020-01-15, 15:51
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Det var en ok bok. Förstår dock inte uppståndelsen kring just detta fall. Måhända har dessa brott blivit mindre frekventa, men förr läste man regelbundet om fäder som utplånat sina familjer och därefter sig själva. Vidriga tilltag, liksom även detta fall.
Citera
2020-01-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det var en ok bok. Förstår dock inte uppståndelsen kring just detta fall. Måhända har dessa brott blivit mindre frekventa, men förr läste man regelbundet om fäder som utplånat sina familjer och därefter sig själva. Vidriga tilltag, liksom även detta fall.
Uppståndelsen beror säkert på att det inte var ett sånt fall. Det är inte lätt som ny i en tråd, bara genom att läsa en sagobok, känna till alla fakta. Men de finns för den som orkar läsa.
Citera
2020-01-15, 16:09
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Uppståndelsen beror säkert på att det inte var ett sånt fall. Det är inte lätt som ny i en tråd, bara genom att läsa en sagobok, känna till alla fakta. Men de finns för den som orkar läsa.
Du menar att familjens död inte var resultatet av ett "gemensamt beslut" av föräldrarna, såsom förundersökningsledaren uttryckte det?
Citera
2020-01-15, 16:28
Medlem
Citat:
Du menar att familjens död inte var resultatet av ett "gemensamt beslut" av föräldrarna, såsom förundersökningsledaren uttryckte det?
Nej det menar jag inte. Men att sånt hände regelbundet förr och att boken beskriver vad som hände. Det var dessutom mer än ett gemensamt beslut enligt förundersökningsledaren. Det var en gemensam gärning i samförstånd.
Citera
2020-01-15, 17:10
Bannlyst
Citat:

Citat:

Polisen har bevis för att föräldrarna gemensamt och i samförstånd dödat sina barn. Hur många fall där polisen finner att två föräldrar är lika skyldiga till morden på sina barn kan du rada upp?
Citera
2020-01-16, 04:40
Medlem
Citat:
. Bara man får känna sig viktig och sedd — få något litet innehåll i sitt patetiskt tomma liv.

Bra beskrivning på en grupp i denna tråden tycker jag.
En sammansvetsad grupp som återkommer om och om igen på ett nästan tvångsmässigt sätt.
Vi vet inte ett skit vad som egentligen hände i Bjärred.
Något som uppenbarligen upprör mer än mord är minsta antydan om incest.
Sexuella övergrepp på barn är något av det värsta vi kan tänka oss. Ändå finns det och det flörekommer hos både hög och lågutbildad.
Ja det är fruktansvärt. Jag har inte själv varit utsatt men har det i min absoluta närhet. Det skapar såklart ett fruktansvärt trauma men med stöd och terapi går det att överleva.
Döden går dock aldrig att överleva.
Agnes och Moa fick aldrig välja. Någon eller några bestämde att deras liv inte var värda att leva.
DET är det värsta övergreppet!
Att befinna sig i en psykos uppfylld av vanföreställningar kan få en förälder att i sitt galna tillstånd uppleva det som en kärleksakt att ta sitt barn med sig i döden. Men att i en djup depression göra det?
Varför kom jag in på incest? Jo jag tycker att det är intressant att incest väcker mer upprördhet än mord.Vi vet inte vad som hände. Således vet vi inte om det inte har hänt. Det ligger nära till hands att tro att upprördheten grundar sig i det skamlösa att ens antyda att något sådant kan hända i en högutbildad familj. Skamligt för vem? Ja inte hos offren. All skam ligger hos förövaren.
Någon gång så kommer vi få veta vad som egentligen hände. Det här glömmer man inte.
Agnes och Moa.
Jag är och förblir övertygad om att statustänk bidragit till tystnaden.
Agnes och Moa.
Jag vet inget om era sjukdomar. Men jag vet att ni inte VAR era sjukdomar. Inga viljelösa paket.
Ni fick aldrig växa upp till fria självständiga kvinnor med rätten att fatta egna beslut.
I framtiden hoppas jag på er upprättelse men det sorgliga är att inget av det kan väcka er till liv.
Citera
2020-01-16, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
En sammansvetsad grupp som återkommer om och om igen på ett nästan tvångsmässigt sätt.
Sexuella övergrepp på barn är något av det värsta vi kan tänka oss. Ändå finns det och det flörekommer hos både hög och lågutbildad.
Ja det är fruktansvärt. Jag har inte själv varit utsatt men har det i min absoluta närhet. Det skapar såklart ett fruktansvärt trauma men med stöd och terapi går det att överleva.
Agnes och Moa fick aldrig välja. Någon eller några bestämde att deras liv inte var värda att leva.
Att befinna sig i en psykos uppfylld av vanföreställningar kan få en förälder att i sitt galna tillstånd uppleva det som en kärleksakt att ta sitt barn med sig i döden. Men att i en djup depression göra det?
Varför kom jag in på incest? Jo jag tycker att det är intressant att incest väcker mer upprördhet än mord.Vi vet inte vad som hände. Således vet vi inte om det inte har hänt. Det ligger nära till hands att tro att upprördheten grundar sig i det skamlösa att ens antyda att något sådant kan hända i en högutbildad familj. Skamligt för vem? Ja inte hos offren. All skam ligger hos förövaren.
Någon gång så kommer vi få veta vad som egentligen hände. Det här glömmer man inte.
Agnes och Moa.
Agnes och Moa.
Jag vet inget om era sjukdomar. Men jag vet att ni inte VAR era sjukdomar. Inga viljelösa paket.
Ni fick aldrig växa upp till fria självständiga kvinnor med rätten att fatta egna beslut.
I framtiden hoppas jag på er upprättelse men det sorgliga är att inget av det kan väcka er till liv.
Varför kom du in på incest? Det är en befogad fråga. På vilket sätt tror du att incest skulle vara motivet till det som hände? Till undervisning i hemmet, läkarintyg, gemensamma testamenten och avskedsbrev?
Vem var förövare, båda eftersom det uppenbarligen skedde i samförstånd? Hur kom man på att man skulle blanda in elevhälsa och sjukvård i sitt utnyttjande?
Citera
2020-01-16, 06:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Varför kom du in på incest? Det är en befogad fråga. På vilket sätt tror du att incest skulle vara motivet till det som hände? Till undervisning i hemmet, läkarintyg, gemensamma testamenten och avskedsbrev?
Vem var förövare, båda eftersom det uppenbarligen skedde i samförstånd? Hur kom man på att man skulle blanda in elevhälsa och sjukvård i sitt utnyttjande?
Den där är ju lika skev som resten..
Citat:
Varför kom jag in på incest? Jo jag tycker att det är intressant att incest väcker mer upprördhet än mord
.
Vederbörande inbillar sig att skarpt ifrågasättande - då spekulationer skenar fullständigt och helt utan minsta belägg - är att tycka värre om incest än om att de mördats.

Problemet är att barnen redan har kränkts av sina föräldrar. Varit utsatt för ett ultimat svek då de sa god natt för kvällen.
Men;
Man kränker barnen en gång till efter döden via att använda dem som vapen och slagträ i kampen om förtal om Oskar som ska framstå som värre än Hanna som vanligt.
Baserat på nåt som det som sagt inte finns minsta fog för.

Antar att detta moraliska och etiska konsekvenstänk blir för avancerat för vissa som ideligen kör sina patetiska halmgubbar. Likt Solglittret.
Senast redigerad av develi 2020-01-16 kl. 06:30.
Citera
2020-01-16, 07:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Agnes och Moa.
Agnes och Moa.

Visst är det jobbigt att några nyktra, begåvade och pålästa människor vid sina sunda vätskor bestämt sig för att ge sig in i ett fall som somliga vill utnyttja för sin egna syften och fantasiorgier?

Vad skönt det hade varit om man oemotsagd hade kunnat fortsätta att som gamar slita bort köttstycken och picka ut ögonen på två döda flickor, under förevändningen att man ger dem upprättelse genom sin likskändning. Fantisera och skvallra ihop konspirationer för att sen dra på sig offerkoftan när någon skrapar lite på ytan och raserar korthuset. Inte svara på relevanta frågor på ens tagna-ur-luften-teorier, utan likt ett barn kasta ur sig lösa och obefogade rykten för att springa och gömma sig utan att ta ansvar för sina fantasifoster. Och ja, självfallet för Agnes och Moas skull!

Men nu är inte alltid livet som man hade önskat så därför -

På vilket sätt tjänar Agnes och Moa på vilda rykten?
Förutom att du har fått erfara incest i din närhet, vilka andra bevis har du på att flickorna blev utsatta för det?
Är du medveten om att flera barn mördats av sina föräldrar sedan morden i Bjärred och att i ett av fallen så handlade det om en mor som var mördaren? Polisen lämnade i princip ingen information om detta fall, skolan ingen och det finns varken bok eller rekordlång tråd på Flashback om det. Handlar det också om en klassfråga?
Det finns ingen som inte ser morden som övergrepp, men kan du förklara för mig hur övergreppen blir mindre bara för att de fortsätter efter barnens död?
Vad tror du det fyller för funktion för dig, vilket hål fyller det, att beskriva fallet som en klassfråga?
Hur kan du ha befunnit dig i denna tråd så länge och "veta ingenting" om flickornas sjukdomar?
Citera
2020-01-16, 11:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det finns ingen som inte ser morden som övergrepp, men kan du förklara för mig hur övergreppen blir mindre bara för att de fortsätter efter barnens död?
Jag måste bara spoila och highlighta just dessa meningar då jag ser dem som ett centralt problem.

Vad vinner barnen på alla spekulationer fritt tagna ur luften?
Risken är som sagt att de kränks ytterligare istället.
Hur kan man använda barn som redan lidit i sjukdom och sen mördats?
Det räcker inte. De måste nog ha blivit knullade av sin far också.

Fy fan. Måtte anhöriga slippa se den här galenskapen, en gränslös orgie.

Deras ledsna vän har attackerats. Deras sörjande anhöriga förtalats.
Det har krävts att barnen ska blottas för att få se om det är avvärjningsskador.

Om och om igen utnyttjas barnen under förevändningar att det är för deras skull.
Nyfikna jävla hyenor.
Senast redigerad av develi 2020-01-16 kl. 11:25.
Citera
2020-01-16, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag måste bara spoila och highlighta just dessa meningar då jag ser dem som ett centralt problem.

Vad vinner barnen på alla spekulationer fritt tagna ur luften?
Risken är som sagt att de kränks ytterligare istället.
Hur kan man använda barn som redan lidit i sjukdom och sen mördats?
Det räcker inte. De måste nog ha blivit knullade av sin far också.

Fy fan. Måtte anhöriga slippa se den här galenskapen, en gränslös orgie.

Deras ledsna vän har attackerats. Deras sörjande anhöriga förtalats.
Det har krävts att barnen ska blottas för att få se om det är avvärjningsskador.

Om och om igen utnyttjas barnen under förevändningar att det är för deras skull.
Nyfikna jävla hyenor.

Ja, man får trösta sig med att det numera är en mycket liten grupp som hänsynslöst exploaterar barnens öde. Idag går det många kloka, empatiska och kompetenta skribenter på varje parasit. Ett förhållande som var betydligt mer likställt för två år sedan. I så måtto har vi haft en positiv utveckling i tråden. Den lilla spillra med unken människosyn som fortfarande finns kvar, får vi helt enkelt lära oss leva med och vara nöjda över att de inte är fler.

Själv är jag både glad och stolt över att jag har tillhört den konstruktiva och sunda sidan som decimerat antalet blodsugare och konspirationsteoretiker i ett känsligt och svårt fall.
Det borde också du vara!
Senast redigerad av Krmkr 2020-01-16 kl. 17:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in