2019-12-27, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blastyblasty0
Vad menar du?

Fanns åtminstone tidigare ett snabbspår (1år ?)där du kunde komplettera in ämnen du behövde t ex matte,fysik,kemi osv

Inte så dum tanke egentligen, jag själv fick en "klasskompis i matteklassen" på LTH som kompletterat sitt gymnasium bygg så han efter många arbetsår kunde avansera och bli riktig ingenjör(formellt oxå).
Citera
2019-12-27, 09:24
Medlem
Du kan läsa in den behörighet som krävs på ett sk Tekniskt basår. Det är en utbildning som ges på de högskolor och universitet som har ingenjörsutbildning. Ett genomfört tekniskt basår brukar också innebära en platsgaranti när du sedan väljer din utbildning.
https://www.chalmers.se/sv/utbildning/tekniskt-basar/Sidor/default.aspx
Citera
2019-12-27, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miss414
Du kan läsa in den behörighet som krävs på ett sk Tekniskt basår. Det är en utbildning som ges på de högskolor och universitet som har ingenjörsutbildning. Ett genomfört tekniskt basår brukar också innebära en platsgaranti när du sedan väljer din utbildning.
https://www.chalmers.se/sv/utbildning/tekniskt-basar/Sidor/default.aspx

Jo, det vet jag om, dock kan jag inte få csn på dessa utbildningar det är därför jag ej vill gå på denna utbildning och komvux är mitt enda alternativ just nu.
Citera
2019-12-27, 21:58
Medlem
enobservators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blastyblasty0
Jo, det vet jag om, dock kan jag inte få csn på dessa utbildningar det är därför jag ej vill gå på denna utbildning och komvux är mitt enda alternativ just nu.

Går tekniskt basår just nu, har flertal klasskompisar som ej får CSN och som jobbar vid sidan om plugget. Dock så är det deltid det handlar om..
Citera
2020-01-02, 23:12
Medlem
Gavins-Friends avatar
Vill plugga ämnen jag inte hade i gymnasiet. Vi säger 4 ämnen till att börja med men antar att jag tar ett i taget?

Hur går det till? Får jag hem övningar osv.? Hur lång tid tar matte c (eller vad man kallar det nu) som exempel?

Tänkte plugga 50% får man "bara typ 1000kr i veckan då? Hur mycket kan man låna?
Citera
2020-01-03, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Vill plugga ämnen jag inte hade i gymnasiet. Vi säger 4 ämnen till att börja med men antar att jag tar ett i taget?

Hur går det till? Får jag hem övningar osv.? Hur lång tid tar matte c (eller vad man kallar det nu) som exempel?

Tänkte plugga 50% får man "bara typ 1000kr i veckan då? Hur mycket kan man låna?

Bidrag och lån är samma som för 50% på universitetet, oavsett om du pluggar lokalt eller distans.
Citera
2020-01-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend

Beror på vilken nivå du är på.
Matte 3 tar 50-150 timmar kanske. Räkna med den övre gränsen om du inte pluggat matte nyligen.
Matte, fysik och kemi tar längre tid än övriga gymnasiekurser. Svenska 1 kan man klara på 20 timmar.

Hur du examinaras är nog olika men de flesta mattekurser brukar ha ett nationellt prov. Du kan leta upp ett gammalt nationelt prov för Matte 3 för att se ungefär vad du förväntas kunna.

För humaniora / samkurser ska du skriva grejer varje vecka.
Citera
2020-01-09, 22:05
Medlem
Någon som har erfarenhet av att komma in på matte 3b på Komvux som prio 2 i Malmö? En omöjlighet?
Citera
2020-01-15, 18:00
Medlem
Kommer inte in i Komvux!!

Jag har F i 5 ämnen och jag skulle vilja läsa om dom i komvux, grejen är att jag är låg prioriterad eftersom jag läste kurserna förr men jag klarade dom inte.

Nu varje gång jag söker blir jag nekad. Vad ska jag göra? Är tacksam till all hjälp!
Senast redigerad av SpiritualShift6 2020-01-15 kl. 18:07.
Citera
2020-01-15, 18:14
Medlem
Man får inte hur många chanser som helst hos Komvux. Hur skulle du klara dom nu ?
Citera
2020-01-15, 18:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Kanske folkhögskola vore något?

https://www.folkhogskola.nu/?gclid=Cj0KCQiAjfvwBRCkARIsAIqSWlOxvaf9sBAfR8DI2Co prns2LlzUj2q7lrvEHwN3w8vdly5MyF5wo0saAvQsEALw_wcB
Citera
2020-01-15, 18:27
Medlem
mschiefs avatar
Går inte att göra så mycket mer än att flytta till en annan kommun med mindre söktryck. Om du verkligen är studiemotiverad kan du ju istället läsa kursen på egen hand och begära att få göra en prövning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in