2023-01-24, 12:25
Medlem
furrys avatar
Det beror på vilken utbildning och vart du tänkt läsa efteråt då vissa universitets basår ger garantiplats på vissa utbildningar.
Citera
2023-01-25, 12:35
Medlem
Fråga till er som som Studerat komvux på 50-75%

Jag fyller 46 år till sommaren och har blivit uppsagd pga arbetsbrist och funderar på att plugga in mina gymnasietbetyg. Tyvärr måste jag läsa om allt eftersom de betyg jag hade är för gamla för att räknas in.
Vet inte jag har orken att studera mer än 50% möjligtvis 75%.

Är det någon av er som gjort detta och vilka ämnen var ni tvungna att ta med?
Hur lång tid tog det för er att bli klara?
Min studievägledare nämner Svenska, Engelska, Matte, Samhäll, Naturkunsk, Historia, Religion.

Tanken är att leta jobb undertiden och hittar jag något så tar jag det. Men vill plugga medans jag letar istället för att gå passiv på A-kassa. Men 199% känns för min del för mkt just nu.

Just nu känns det som att det är meningslöst att plugga. Tankarna går upp och ner hela tiden!
Citera
2023-01-25, 12:53
Medlem
Mindbreaths avatar
Jag hade inget betyg alls från gymnasiet men läste upp så jag fick slutbetyg som vuxen. Sedan gick jag på en yrkeshögskola och ångrar mig inte en sekund. Bästa jag gjort. Jag var dock runt 30 när jag gjorde det men det kan aldrig vara för sent! Jag tycker du skall plugga.
Citera
2023-01-25, 12:58
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofftitoffti
Jag fyller 46 år till sommaren och har blivit uppsagd pga arbetsbrist och funderar på att plugga in mina gymnasietbetyg. Tyvärr måste jag läsa om allt eftersom de betyg jag hade är för gamla för att räknas in.

Min studievägledare nämner Svenska, Engelska, Matte, Samhäll, Naturkunsk, Historia, Religion.

Tanken är att leta jobb undertiden och hittar jag något så tar jag det. Men vill plugga medans jag letar istället för att gå passiv på A-kassa. Men 199% känns för min del för mkt just nu.

Just nu känns det som att det är meningslöst att plugga. Tankarna går upp och ner hela tiden!
Om du väljer distansutbildning skulle jag rekommendera att du gör religion och samhällskunskap, när som, då de knappt innehåller något behöver man inte plugga mer än 5 h totalt. De klarar du nog på 10 veckor. Historia och svenska är de drygaste kurserna då du måste läsa en massa. Lägg dem på 33% eller 25% om du kan. Skulle säga att de tar mellan 2 och 4 år att bli klar. Det är bara göra och inte tänka så mycket.
Citera
2023-01-25, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Om du väljer distansutbildning.
Jag hade hoppats på distans 2 kursen och sitta på komvux 2 kurser. Men tydligen får man inte läsa distans om kurserna finns på komvux där man bor.
Citera
2023-01-25, 13:24
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Jag hade hoppats på distans 2 kursen och sitta på komvux 2 kurser. Men tydligen får man inte läsa distans om kurserna finns på komvux där man bor.
De tror jag inte på. Kontakta en syv på en distansskola och se om de kan hjälpa dig. Sopkommun du bor i om det stämmer att du inte får.
Citera
2023-01-25, 13:26
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Fan vad jobbigt, jag beklagar! Riktigt surt att bli av med jobbet sådär, speciellt när arbetsmarknaden ser ut som den gör utan gymnasiebetyg.

En sak jag skulle kunna rekommendera att du kollar upp är folkhögskolor. Jag har känt en hel del folk som gått folkhögskola och de ska vara bra mycket slappare än komvux. En kille jämförde 100% på folkhögskola med 50% på komvux.

Går man ut folkhögskola så får man ett studieomdöme som ger samma behörighet som en gymnasie- eller komvuxexamen. Dessutom är omdömessättningen sjystare: omdöme sätts som helhet från 1-4 om jag minns rätt, och det ska vara mycket lättare att få bra omdöme än i gymnasiet.

Folkhögskolor är dessutom inte bundna vid plats eftersom de är oberoende med statligt stöd till skillnad från komvux, så man kan söka sig var man vill, på distans, etc utan några hinder för att kommunen surar om distans som de gjort i ditt fall.
Citera
2023-01-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
De tror jag inte på. Kontakta en syv på en distansskola och se om de kan hjälpa dig. Sopkommun du bor i om det stämmer att du inte får.
Hon svarar såhär:

Vilka ämnen som ingår i en gymnasieexamen beror på vilket program du ska läsa mot, men du kommer alltid behöva läsa Svenska, Engelska, Matematik, Samhällskunskap, Historia, Naturkunskap och religion.

De ämnen som vi har på skolan kommer du inte få beviljat att studera på distans så länge du inte har något jobb, utan det gäller i så fall programkurser.
Citera
2023-01-25, 13:39
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Hon svarar såhär:

Vilka ämnen som ingår i en gymnasieexamen beror på vilket program du ska läsa mot, men du kommer alltid behöva läsa Svenska, Engelska, Matematik, Samhällskunskap, Historia, Naturkunskap och religion.

De ämnen som vi har på skolan kommer du inte få beviljat att studera på distans så länge du inte har något jobb, utan det gäller i så fall programkurser.
Byråkrati i full effekt ser jag. Vad är kraven på jobb? Räcker 1 timma i månaden. Se om du kan praktisera eller komma förbi spärren på annat sätt. Skriv dig på en adress i Stockholm på något sätt kanske.
Citera
2023-01-25, 13:44
Medlem
mensverkets avatar
Bara Stockholm som sluppit undan Jan Björklunds åtgärd mot "flumskolan".
Antar du inte ansökt om CSN då du går på a-kassa men om du har det så är där numera ett inkomsttak.
Citera
2023-01-25, 13:46
Medlem
Jag har nu under dagen här även varit i kontakt med folkhögskolan på orten.
Kanske börjar jag helt enkelt med Komvux nu på våren och går över till folkhögskolan till hösten om jag känner att Komvux inte var min typ av modell.

Suck säger jag bara!
Stress är det sista jag behöver just nu.
Citera
2023-01-25, 13:59
Medlem
Bonnatorps avatar
Matten kan vara tragglig tycker jag, beroende på fallenhet man har för det. Behövde knappt plugga upp till matte 3, kunde mest sitta och plottra ner svaren på proven efter rätt lite övning. Men vid matte 4 tog det tvärstopp, och det klarade jag inte för att jag inte hade någon studieteknik.

Men om du har självsäkerheten att kunna ordbajsa på ett övertygande sätt är rätt många ämnen lätta att plocka poäng i, t.ex. svenska, engelska, psykologi, psykiatri, omvårdnad, historia, religion, samhällskunskap.

Bästa metoden är att bara kötta så mycket du kan så fort som möjligt i varje kurs direkt när de börjar. Då hinner du täcka alla de lätta momenten i varje kurs och får lättare att överskåda hur mycket tid som kan behövas till de svårare momenten.

En del ämnen bör du dock kunna tenta av istället för att göra hela kurserna, då sparar du tid.
Tänker t.ex. svenska 1 och engelska 1 iallafall.

Folkhögskolan är inte värt det.
Det kan vara så att folkhögskolan jag gick på ett litet tag var en samlingsplats för förståndshandikappade, men det var verkligen dagisnivå där. Många andra verkar dock ha en bra bild av folkis, men jag tycker att det är blaha.

Tur nog så har du iallafall jobbat länge, så det är inte så många kurser du behöver läsa för att kombinera med arbetslivserfarenheten för att ha högskolebehörighet.
Så fort du fått den så gör du högskoleprovet, söker till vilken högskolekurs som helst och plockar den, och när du har den att visa så är det uppenbart att du åtminstone gått gymnasiet.
Senast redigerad av Bonnatorp 2023-01-25 kl. 14:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in