Citat:
Ursprungligen postat av
Hofftitoffti
Jag fyller 46 år till sommaren och har blivit uppsagd pga arbetsbrist och funderar på att plugga in mina gymnasietbetyg. Tyvärr måste jag läsa om allt eftersom de betyg jag hade är för gamla för att räknas in.
Vet inte jag har orken att studera mer än 50% möjligtvis 75%.
Är det någon av er som gjort detta och vilka ämnen var ni tvungna att ta med?
Hur lång tid tog det för er att bli klara?
Min studievägledare nämner Svenska, Engelska, Matte, Samhäll, Naturkunsk, Historia, Religion.
Tanken är att leta jobb undertiden och hittar jag något så tar jag det. Men vill plugga medans jag letar istället för att gå passiv på A-kassa. Men 199% känns för min del för mkt just nu.
Just nu känns det som att det är meningslöst att plugga. Tankarna går upp och ner hela tiden!
Fan vad jobbigt, jag beklagar! Riktigt surt att bli av med jobbet sådär, speciellt när arbetsmarknaden ser ut som den gör utan gymnasiebetyg.
En sak jag skulle kunna rekommendera att du kollar upp är folkhögskolor. Jag har känt en hel del folk som gått folkhögskola och de ska vara bra mycket slappare än komvux. En kille jämförde 100% på folkhögskola med 50% på komvux.
Går man ut folkhögskola så får man ett studieomdöme som ger samma behörighet som en gymnasie- eller komvuxexamen. Dessutom är omdömessättningen sjystare: omdöme sätts som helhet från 1-4 om jag minns rätt, och det ska vara mycket lättare att få bra omdöme än i gymnasiet.
Folkhögskolor är dessutom inte bundna vid plats eftersom de är oberoende med statligt stöd till skillnad från komvux, så man kan söka sig var man vill, på distans, etc utan några hinder för att kommunen surar om distans som de gjort i ditt fall.