2019-12-25, 15:29
Medlem
Om jag inte mins fel kan du komplettera med en 1 årskurs på högskolor edl.
Citera
2019-12-25, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Om jag inte mins fel kan du komplettera med en 1 årskurs på högskolor edl.

Vad menar du?
Citera
2019-12-25, 20:02
Medlem
mschiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blastyblasty0
Vad menar du?
Tror att hen pratar om ett tekniskt basår men detta tar ju som det låter ett helt år och passar inte dig om du ska börja plugga datateknik HT20. Eller så kanske det gör? Du pratar ju om att du inte kan få csn längre men hur har du tänkt finansiera högskolestudierna?
Senast redigerad av mschief 2019-12-25 kl. 20:09.
Citera
2019-12-25, 20:19
Medlem
Citat:
Hur ska jag veta vad exakt jag ska plugga på i kemin?? Bara veta allt genom en lärobok? Jag börjar i mars med studeringen. Alltså jag söker för startperioden mars..

https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=1530314731%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.h tm%3FsubjectCode%3DKEM%26tos%3Dgy%26p%3Dp&sv.url=1 2.5dfee44715d35a5cdfa92a3

Btw, särskild behörighet för datateknik KTH är:
Högskoleingenjör: Ma 3c, Fysik 2, Kemi 1
Civilingenjör: Ma 4, Fysik 2, Kemi 1
Senast redigerad av pompans 2019-12-25 kl. 20:23.
Citera
2019-12-25, 22:15
Medlem
Citat:
Låter som en bra plan. Ska titta igenom detta. Men hur pluggade du? Alltså hur ska jag plugga för att få så bra kunskap på prövningarna? Och vad exakt ska jag plugga på? Bara göra hela fysik 1 boken? Och kemi 1 boken?

Gör hela fysikboken. Det vill säga, lär dig varje kapitel på rimlig nivå. Du lär inte vilja göra alla uppgifter men omkring hälften kanske.

Kemi är lite lurigare där får man ta och lära sig i princip allt. Det är mycket att memorera men det är lättare än fysik. Det är mest att memorera reaktioner som är jobbigt. Det du ska räkna på i kemin är enkelt.

Du hinner kötta igenom i princip allt innehåll i fysik 1 och kemi 1 tills i mars om du pluggar 40 timmar / vecka.
Det är fortfarande gymnasiet så tempot är ganska slött även om det du ska läsa är dom jobbigaste gymnasiekurserna.

Det här är din plan;

-Kolla hur många kapitel det är i kemin och fysiken totalt
-kolla hur många du behöver lära dig per vecka för att ha lärt dig allt innehåll till i Mars.
-Börja igår.
Senast redigerad av Aaabree 2019-12-25 kl. 22:20.
Citera
2019-12-25, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mschief
Tror att hen pratar om ett tekniskt basår men detta tar ju som det låter ett helt år och passar inte dig om du ska börja plugga datateknik HT20. Eller så kanske det gör? Du pratar ju om att du inte kan få csn längre men hur har du tänkt finansiera högskolestudierna?

Jag kan få csn ifall jag startar ett tre-årigt eller 5årigt program. Tidigare gått tekniskt basår men gick aldrig (omotiverad) samt fick pengar.
Citera
2019-12-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pompans
https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=1530314731%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.h tm%3FsubjectCode%3DKEM%26tos%3Dgy%26p%3Dp&sv.url=1 2.5dfee44715d35a5cdfa92a3

Btw, särskild behörighet för datateknik KTH är:
Högskoleingenjör: Ma 3c, Fysik 2, Kemi 1
Civilingenjör: Ma 4, Fysik 2, Kemi 1
Bor i göteborg. Men ska titta ifall de behörigheterna gäller även här. Tack för länken. Ska titta igenom de. Antar att de andra kurserna även finns på sidan?
Citera
2019-12-25, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Gör hela fysikboken. Det vill säga, lär dig varje kapitel på rimlig nivå. Du lär inte vilja göra alla uppgifter men omkring hälften kanske.

Kemi är lite lurigare där får man ta och lära sig i princip allt. Det är mycket att memorera men det är lättare än fysik. Det är mest att memorera reaktioner som är jobbigt. Det du ska räkna på i kemin är enkelt.

Du hinner kötta igenom i princip allt innehåll i fysik 1 och kemi 1 tills i mars om du pluggar 40 timmar / vecka.
Det är fortfarande gymnasiet så tempot är ganska slött även om det du ska läsa är dom jobbigaste gymnasiekurserna.

Det här är din plan;

-Kolla hur många kapitel det är i kemin och fysiken totalt
-kolla hur många du behöver lära dig per vecka för att ha lärt dig allt innehåll till i Mars.
-Börja igår.

Tack för informationen och planen. Detta är något jag ska göra. Det enda jag är orolig över är att memorisera allting är det ens möjligt? Har någon gjort detta tidigare? Som sagt är min intellekt under medel, helt ärligt. Givetvis i detta fall måste jag ha mer självförtroende men känns som att enligt mig just nu denna situation jämförs med att tex bli professionell spelare i shack på 2 månader. Är jag för negativ?
Citera
2019-12-26, 09:04
Medlem
Citat:
Tack för informationen och planen. Detta är något jag ska göra. Det enda jag är orolig över är att memorisera allting är det ens möjligt? Har någon gjort detta tidigare? Som sagt är min intellekt under medel, helt ärligt. Givetvis i detta fall måste jag ha mer självförtroende men känns som att enligt mig just nu denna situation jämförs med att tex bli professionell spelare i shack på 2 månader. Är jag för negativ?

Lägger du 40timmar / vecka gånger 5 veckor på kemi 1 så får du A, jag ber dig lägga 40 timmar per vecka i 4 veckor och få E. Det är inte omöjligt.

Det spelar egentligen inte så stor roll hur smart du är, men du måste lägga ner mycket tid. Det gäller om du ska greja detta och det gäller om du ska greja dina ingenjörsstudier.
Citera
2019-12-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Lägger du 40timmar / vecka gånger 5 veckor på kemi 1 så får du A, jag ber dig lägga 40 timmar per vecka i 4 veckor och få E. Det är inte omöjligt.

Det spelar egentligen inte så stor roll hur smart du är, men du måste lägga ner mycket tid. Det gäller om du ska greja detta och det gäller om du ska greja dina ingenjörsstudier.

Antar att du även menar fysik då? Jag ska testa göra detta, men tänker även jobba heltid får se ifall schemat passar då. Annars inte jobba och bara studera.
Citera
2019-12-26, 23:21
Medlem
Citat:
Antar att du även menar fysik då? Jag ska testa göra detta, men tänker även jobba heltid får se ifall schemat passar då. Annars inte jobba och bara studera.

Du kommer märka om det funkar eller inte. Som sagt, satsa på att vara helt klar med fysik 1 och kemi 1 i början av Mars. Du kommer behöva lära dig åtminstone typ 2-3 kapitel i veckan. Du lär ju märka rätt fort om du hinner göra det samtidigt som du jobbar, jag gissar att du inte klarar det men man vet aldrig.
Citera
2019-12-27, 06:32
Medlem
Citat:
Bor i göteborg. Men ska titta ifall de behörigheterna gäller även här. Tack för länken. Ska titta igenom de. Antar att de andra kurserna även finns på sidan?
Tog knappt en minut att kolla på Chalmers hemsida.
Ma 4, Fy 2, Ke 1, En 6.

Citat:

Du behöver skaffa dig bra studieteknik. Gå igenom vad du behöver lära dig och skaffa dig en översikt, sedan utformar du en plan utifrån vad du ska lära dig och hur mycket tid du har.

Schemalägg studierna, och då gärna specifikt - vilket kapitel du ska plugga, var du ska sitta, och hur länge. Gör en tidsrapportering så du kan utvärdera och se om du följer planen eller om du måste revidera.

Rekommenderar att du tar en titt på SQ3R-metoden, pomodoro-metoden, samt spaced repetition (med studiedagbok och möjligen en flashcards-app som Anki)

Rekommenderar också Björn Liljeqvists bok om studieteknik.

Och sätt igång så fort som möjligt - vissa tentor kan man panikplugga till och klara, men då glömmer man snabbt efter tentan och det är en usel idé, speciellt när man sedan ska läsa kurser som bygger vidare på den kunskapen man då ska besitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in