Citat:
Det finns inget anmärkningsvärt med att det är betydande stokastiska inslag i data
Berätta om du tycker att det är svårt att förstå så ska jag försöka förklara på en enklare nivå.
1. Volym är en bättre markör än utbredning eftersom volymen är ett mått på energimängden som behöver tillföras för att smälta isen.
2. Ytan kan påverkas av flera faktorer, t.ex. vind.
3. Isen, varken yta eller volym, är bra mått på den globala medeltemperaturen, i synnerhet inte för enstaka år. Flerårstrender, helst 10 år eller mer, är intressanta.
Den långsiktiga trenden är uppenbar om du tittar på bilden och texten som jag länkat till tidigare och här påminner om igen.
Här är bilden.
http://psc.apl.uw.edu/wordpress/wp-content/uploads/schweiger/ice_volume/BPIOMASIceVolumeAprSepCurrent.png
Här är sidan.
http://psc.apl.uw.edu/research/projects/arctic-sea-ice-volume-anomaly/
Säg till om du, trots att du fått det förklarat för dig tidigare, tycker att det är svårt att isolera det stokastiska inslaget från den långsiktiga trenden. I så fall kan jag göra en graf där det är så uppenbart att det inte finns utrymme för missuppfattning eller feltolkning. Kanske förstår du inte vad matematisk statistik är i sammanhanget? Det kan ju i så fall förklara varför du upprepar samma missförstånd flera gånger.
Trenden, som jag utgår från att alla här känner till (eller borde jag på ditt maner skriva, "som vi är överens om"
), är att den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C per årtionde.
Även data som är sammanvägda från observationer från hela Jorden och dessutom medelvärdesbildade över ett åt har betydande stokastiska inslag. Man måste, även här, se till en rad av år, minst ca 10, helst ca 30, för att se den långsiktiga trenden utan stokastiska störningar av betydelse.
Kan "sjuka" vetenskapsförnekare komma ut ur GWPF-garderoben?
Jodå. Vi har sett några exempel. Ett som uppmärksammades en hel del var Jim Bridenstine, som var en välkänd vetenskapsförnekande kongressledamot. Han utnämndes för sin kvalitet som vetenskapsförnekare, av Trump, till chef för NASA. Från att vara inlåst i garderoben tog det bara några månader för Bridenstine att komma ut ur garderoben. Så här berättar han själv.
«I heard a lot of experts, and I read a lot. I came to the conclusion myself that carbon dioxide is a greenhouse gas, that we've put a lot of it into the atmosphere, and therefore we have contributed to the global warming that we've seen.»
https://www.space.com/40857-trumps-nasa-chief-changed-his-mind-on-climate-change-he-is-a-scientific-hero.html
Han kunde! Kan du?
–
Berätta om du tycker att det är svårt att förstå så ska jag försöka förklara på en enklare nivå.
1. Volym är en bättre markör än utbredning eftersom volymen är ett mått på energimängden som behöver tillföras för att smälta isen.
2. Ytan kan påverkas av flera faktorer, t.ex. vind.
3. Isen, varken yta eller volym, är bra mått på den globala medeltemperaturen, i synnerhet inte för enstaka år. Flerårstrender, helst 10 år eller mer, är intressanta.
Den långsiktiga trenden är uppenbar om du tittar på bilden och texten som jag länkat till tidigare och här påminner om igen.
Här är bilden.
http://psc.apl.uw.edu/wordpress/wp-content/uploads/schweiger/ice_volume/BPIOMASIceVolumeAprSepCurrent.png
Här är sidan.
http://psc.apl.uw.edu/research/projects/arctic-sea-ice-volume-anomaly/
Säg till om du, trots att du fått det förklarat för dig tidigare, tycker att det är svårt att isolera det stokastiska inslaget från den långsiktiga trenden. I så fall kan jag göra en graf där det är så uppenbart att det inte finns utrymme för missuppfattning eller feltolkning. Kanske förstår du inte vad matematisk statistik är i sammanhanget? Det kan ju i så fall förklara varför du upprepar samma missförstånd flera gånger.
Trenden, som jag utgår från att alla här känner till (eller borde jag på ditt maner skriva, "som vi är överens om"
), är att den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C per årtionde.Även data som är sammanvägda från observationer från hela Jorden och dessutom medelvärdesbildade över ett åt har betydande stokastiska inslag. Man måste, även här, se till en rad av år, minst ca 10, helst ca 30, för att se den långsiktiga trenden utan stokastiska störningar av betydelse.
Kan "sjuka" vetenskapsförnekare komma ut ur GWPF-garderoben?
Jodå. Vi har sett några exempel. Ett som uppmärksammades en hel del var Jim Bridenstine, som var en välkänd vetenskapsförnekande kongressledamot. Han utnämndes för sin kvalitet som vetenskapsförnekare, av Trump, till chef för NASA. Från att vara inlåst i garderoben tog det bara några månader för Bridenstine att komma ut ur garderoben. Så här berättar han själv.
«I heard a lot of experts, and I read a lot. I came to the conclusion myself that carbon dioxide is a greenhouse gas, that we've put a lot of it into the atmosphere, and therefore we have contributed to the global warming that we've seen.»
https://www.space.com/40857-trumps-nasa-chief-changed-his-mind-on-climate-change-he-is-a-scientific-hero.html
Han kunde! Kan du?
–
Det är givetvis anmärkningsvärt att de flest går i tron om att Arktis snart är isfritt när den de senaste åren vuxit. Det skall vi givetvis berätta för folk. Eller hur ?
Det låter väl utmärkt att Trump tillsatt en man av sans och balans i toppen av NASA.
Vad gäller CO2 svarade jag redan igår på denna fråga. Tar det igen då.
"Att CO2 ökar är vi överens om. Att det är människan kan vi också vara överens om, skillnaden är att du tror det är huvudsak, jag tror människan är en delorsak.
Du tycker CO2 är dåligt och tror att världen kommer gå under om 7-år. Jag tycker CO2 är något bra och tror att världen behöver mer CO2.
Vad avser temperaturhöjning om 0.8-1grad så vet säkert du lite om inom vilket spektra CO2 verkar. I händelse av att CO2 är en mer kraftig drivkraft av ökad temperatur än vad ex Freeman Dyson tror så är spektrat idag fyllt och vi behöver se en kraftig ökning av CO2 (800ppm) vilket har en tidsaspekt om uppemot 150år innan en dubblering sker. Då idéerna om vad någon kan göra idag återspeglas i tråden ovan anser jag att mellanlandning på Island är ointressant och att vi istället vid behov om 150år ser till att växtligheten tar upp ev överskott av CO2 vi då önskar. Mao sluta självplågeriet det leder ju ingenstans och det har ingen som helst effekt. Detta på något som ej bevisats."