2019-11-15, 15:31
Medlem
Chaduss avatar
Jag är i 20 års åldern och totalt ny gällande investerande överhuvudtaget, och behöver råd över hur jag skall gå till väga vid ett långtids sparande.

Just nu gör jag en insättning på 3000 kr i månaden hos Avanza Auto 5, och 5000 kr i månaden på Avanza pensionssparande, där jag simpelt tryckte på ’portföljgeneratorn’ - ’pensionssparande’ där Avanza slumpvis valde ut 5 stjärniga fonder - 5000 kr och ’börja spara’.

Är detta tillräckligt, bör jag ändra hur jag sparar, hur mycket eller hur lite jag sparar? Har jag gjort helt fel, eller något rätt?

8000 kr (3000 kr auto 5, 5000 kr pension) är ca 25% av min månadslön. Jag kan lägga mer (50-60%) om jag så vill, då jag lever relativt minimalistiskt. Är det smart att lägga mer? Det är ju trots allt en risk med det?
Citera
2019-11-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chadus
Jag är i 20 års åldern och totalt ny gällande investerande överhuvudtaget, och behöver råd över hur jag skall gå till väga vid ett långtids sparande.

Just nu gör jag en insättning på 3000 kr i månaden hos Avanza Auto 5, och 5000 kr i månaden på Avanza pensionssparande, där jag simpelt tryckte på ’portföljgeneratorn’ - ’pensionssparande’ där Avanza slumpvis valde ut 5 stjärniga fonder - 5000 kr och ’börja spara’.

Är detta tillräckligt, bör jag ändra hur jag sparar, hur mycket eller hur lite jag sparar? Har jag gjort helt fel, eller något rätt?

8000 kr (3000 kr auto 5, 5000 kr pension) är ca 25% av min månadslön. Jag kan lägga mer (50-60%) om jag så vill, då jag lever relativt minimalistiskt. Är det smart att lägga mer? Det är ju trots allt en risk med det?

De fonder avanza väljer ut är enormt dyra i avgift, lista vilka du fått så får vi se.
Citera
2019-11-17, 00:11
Medlem
Chaduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindunken
De fonder avanza väljer ut är enormt dyra i avgift, lista vilka du fått så får vi se.

Öhman Etisk Index USA A
DNB Europa Indeks
SKAGEN Global A
SPP Global Plus A
AMF Aktiefond Europa
Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Schroder ISF Glb Em Mkt Opps A Acc USD
Öhman Etisk Emerging Markets A
Simplicity Sverige
Citera
2019-11-26, 12:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chadus
Öhman Etisk Index USA A
DNB Europa Indeks
SKAGEN Global A
SPP Global Plus A
AMF Aktiefond Europa
Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Schroder ISF Glb Em Mkt Opps A Acc USD
Öhman Etisk Emerging Markets A
Simplicity Sverige

Ett sladdrigt urval minst sagt.

USA-Sverige-Europa korrelerar rejält, dvs de drar oftare än sällan åt samma håll. När det går åt skogen i USA går det kortfattat inte direkt i motsatt riktning i Europa eller Sverige.

Oftast i sådana där urval får man även väldigt många fonder för samma marknader. Onödigt och krångligt, hela den där listan kan ganska enkelt göras om till något sådant här:

Öst
Avanza Emerging Markets
Swedbank Access Asien

Väst
PLUS Småbolag Sverige
Länsförsäkringar USA

Detta då förutsatt att man endast är intresserad av index av olika slag och inte bryr sig om att diversifiera mellan tillgångsklasser osv.
Citera
2020-01-15, 08:26
Medlem
Någon som kan förklara eller lära mig för och nackdelar med t.ex Avanza Global kontra LF Global?
Sitter och kollar lite på ett avsnitt av Avanzas webserie där ena sitter och talar om att hans favoritfond är LF Global och har varit i två år.
Men nästan uteslutande ser jag här folk som investerar i Avanza Global.

Jag är så pass ny på detta och försöker begripa mig på hur jag ska ta beslutet kring detta och inser att denna fråga är väldigt basic och dum - men vafan någonstans får man börja!
Så vad anser ni är för och nackdelar med dessa respektive fonder?

Det jag förstår är att t.ex Avanza Global är mindre "hållbar" vilket jag skiter blankt it, samt att den har hälften av avgiften från LF Global och därför är billigare.
Citera
2020-01-15, 08:46
Medlem
constants avatar
Är osäker kring en fråga om beskattning av ISK-konto, och jag tror frågan passar här.

Om jag tar ut pengar från ISK-kontot och sedan sätter in samma belopp igen, kommer då skatten jag ska betala skilja? Det handlar om samma kalenderår.
Citera
2020-01-15, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Är osäker kring en fråga om beskattning av ISK-konto, och jag tror frågan passar här.

Om jag tar ut pengar från ISK-kontot och sedan sätter in samma belopp igen, kommer då skatten jag ska betala skilja? Det handlar om samma kalenderår.

Ja, eftersom insättningar är underlag för beskattning. Detta för att skatteunderlaget grundas på summan du har i ISK vid varje kvartalsskifte. Om insättningar inte beskattas skulle alla kunna ta ut pengar den sista dagen på kvartalet och sedan stoppa in pengarna igen dagen efter och således slippa skatten.
Citera
2020-01-15, 10:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Ja, eftersom insättningar är underlag för beskattning. Detta för att skatteunderlaget grundas på summan du har i ISK vid varje kvartalsskifte. Om insättningar inte beskattas skulle alla kunna ta ut pengar den sista dagen på kvartalet och sedan stoppa in pengarna igen dagen efter och således slippa skatten.
Men skiljer sig vad jag ska skatta om jag under året plockar ut och plockar in?
Citera
2020-01-15, 10:57
Avslutad
Citat:
Men skiljer sig vad jag ska skatta om jag under året plockar ut och plockar in?

Yes. Årets totala insättningar är underlag för beskattning. Det görs inget avdrag för uttag som du gör. Alltså att stoppa in 50 000, ta ut 50 000, och stoppa in dessa 50 000 igen räknas som två insättningar på 50 000 och skatteunderlaget är då större.
Citera
2020-01-15, 10:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Yes. Årets totala insättningar är underlag för beskattning. Det görs inget avdrag för uttag som du gör. Alltså att stoppa in 50 000, ta ut 50 000, och stoppa in dessa 50 000 igen räknas som två insättningar på 50 000 och skatteunderlaget är då större.
Toppen, tack för ditt svar!
Citera
2020-01-15, 11:03
Avslutad
Citat:
Toppen, tack för ditt svar!

Dock kan det löna sig att flytta pengar från ett ISK till ett sparkonto om du ändå har tänkt att ha det som likvider. På Avanza finns det någon uträkning som säger att om du kan få 0,7% på ett sparkonto skulle det bli lönsamt om de får ligga på sparkontot i 57 dagar. Så att ha likvider liggandes ett år på ditt ISK är förstås inte att föredra.
Citera
2020-01-15, 11:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Dock kan det löna sig att flytta pengar från ett ISK till ett sparkonto om du ändå har tänkt att ha det som likvider. På Avanza finns det någon uträkning som säger att om du kan få 0,7% på ett sparkonto skulle det bli lönsamt om de får ligga på sparkontot i 57 dagar. Så att ha likvider liggandes ett år på ditt ISK är förstås inte att föredra.
Men om jag lägger pengar på ett sparkonto så är de ju inte längre kvar på mitt ISK...

Men jag tror jag förstår tanken, att räntan betalar skatten, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in