2019-12-18, 15:41
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Kommer från pedofilen

Har inte åkt dit ännu
Citera
2019-12-18, 15:48
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamerror
Fanns det några liknelser med Gökboet?

Haha, den filmen är bra Nej det är inte som gökboet
Citera
2019-12-19, 01:02
Medlem
Tyvärr tror många att psykiatrin är så. Önskar det skulle gå ner informativa filmer som visar hur det ser ut. Mycket stigmatiserat och folk blir då rädda.
Tack för svaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Haha, den filmen är bra Nej det är inte som gökboet
Citera
2019-12-20, 12:51
Medlem
Citat:
Har suttit på rättpsyk sedan 2017 pga en incident med alkohol då jag gick bärsärk mot polis och så.
Ja, jag förtjänade att hamna där jag hamnade. Hade mycket komplicerad problematik med alkoholen, och kunde verkligen inte sluta dricka. Begäret var för stort. Så efter händelsen hamnade jag på rättpsyk och det räddade mitt liv. Har varit nykter i över 2 år nu och mår bra trots att jag fortfarande har sug ibland. Men jag kan hantera det på ett helt annat sätt, och nej, jag kommer inte dricka mer.
Visst, det sög att vara på rättpsyk, men det behövdes för min del, för att jag skulle kunnat fått hjälp med alkoholen. Vill bara tacka alla snälla människor som verkligen engagerat sig i mitt liv och min vård fram till att jag nu bor på ett boende på öppenvården sen väldigt nyligen. Går jättebra. Jag är en helt ny människa, och jag ser allt mycket mer positivt. Har en helt annan syn och insikt på livet och på människor idag. Är väldigt lycklig. Tycker det är viktigt att vi har mer poliser i samhället som kan hjälpa människor. Polisen är ju till för oss, medborgarna. Polisen tog bort mig från samhället för att jag var en fara för andra och mig själv för jag var sjuk. Det är deras jobb. Annars hade jag inte fått hjälp.

Fråga mig gärna om ni undrar om något eller om ni vill dela med er av era erfarenheter!

Jag är kille 30+, om det är intressant att veta
Tar du någon form av medicin, i så fall vilken/vilka?
Citera
2019-12-20, 19:57
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Har suttit på rättpsyk sedan 2017 pga en incident med alkohol då jag gick bärsärk mot polis och så.
Ja, jag förtjänade att hamna där jag hamnade. Hade mycket komplicerad problematik med alkoholen, och kunde verkligen inte sluta dricka. Begäret var för stort. Så efter händelsen hamnade jag på rättpsyk och det räddade mitt liv. Har varit nykter i över 2 år nu och mår bra trots att jag fortfarande har sug ibland. Men jag kan hantera det på ett helt annat sätt, och nej, jag kommer inte dricka mer.
Visst, det sög att vara på rättspsyk, men det behövdes för min del, för att jag skulle kunnat fått hjälp med alkoholen. Vill bara tacka alla snälla människor som verkligen engagerat sig i mitt liv och min vård fram till att jag nu bor på ett boende på öppenvården sen väldigt nyligen. Går jättebra. Jag är en helt ny människa, och jag ser allt mycket mer positivt. Har en helt annan syn och insikt på livet och på människor idag. Är väldigt lycklig. Tycker det är viktigt att vi har mer poliser i samhället som kan hjälpa människor. Polisen är ju till för oss, medborgarna. Polisen tog bort mig från samhället för att jag var en fara för andra och mig själv för jag var sjuk. Det är deras jobb. Annars hade jag inte fått hjälp.

Fråga mig gärna om ni undrar om något eller om ni vill dela med er av era erfarenheter!

Tack för att du berättar, intressant.
Det måste kännas så himla skönt att få skriva av sig?
Bry dig inte om idioterna som försöker trycka ner dig i tråden eller de som är pessimister. Sköt ditt så kommer det att gå bra!
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Va beredd på att det kommer vara en tung och seg period framöver.. Inbilla dig inget annat än att återfall risken är fortfarande hög.
Du står inför nya utmaningar som man inte löser på några månader.

Lös bara ett problem i taget.
Fixa verktyg att hantera din vardag
Så skönt att du blev avstängd!

Citat:
Om du frågar mig så vet jag inte, då jag inte suttit i fängelse.

På rättpsyk är det ganska lugnt, iaf där jag satt. Kan ju bli lite långtråkigt men jag satt mest och pratade med personal och spelade poker. Eller nåt i den stilen. Kunde även gå ut och promenera på innergården eller på sjukhusområdet(inhängnat) när jag fick det beviljat.

Ibland kunde det bli bråk på avdelningen och då höll jag mig undan. Personal trycker på larmet när det blir nåt allvarligt bråk och då kommer det personal springandes från alla avdelningar. Som tur var hände det väldigt sällan.
Va? Får ni spela poker? Det känns inte som en bra aktivitet när man sitter inne på rättspsyk?
Citera
2019-12-20, 22:31
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Tyvärr tror många att psykiatrin är så. Önskar det skulle gå ner informativa filmer som visar hur det ser ut. Mycket stigmatiserat och folk blir då rädda.
Tack för svaren.

Det finns eventuellt problem med rättpsyk, huruvida man egentligen får nån vård eller om det bara är att man väntar ut tiden. Jag kan inte säga att det är nån direkt vård egentligen, mer än nåt annat. Det är väl det att man får prata med psykolog/alkoholterapeut och diverse program man går tex ART för aggressioner. Fast det kan man ju göra ute också, fast när man är inlåst är det ju mer som att man inte har nåt val. Lika bra att göra som dom säger så att man kommer ut. Och då blir det ju att man hjälper sig själv på nåt sätt ändå. Sen om det fungerar, att man blir bättre, det vet jag faktiskt inte. För min del var det nog att jag lixom hjälpte mig själv, genom att lyssna på vad dom hade att säga och att jag gick med på det, eftersom det handlade om mitt liv. Det är ju bara jag som kan förändra mig själv, och det har jag gjort med eller utan deras hjälp. Nån läkare har jag iaf inte fått prata så mycket med. Är skeptisk till läkarens roll. En del läkare tar väldigt konstiga beslut och gör bedömningar som inte verkar logiska på nåt sätt. Det håller även personal med om, när man pratar om det.
Med detta sagt, så tror jag inte att rättpsyk gör en frisk bara för att man hamnar där. Vissa människor har blivit sjukare pga rättpsyk, det har jag själv sett.
I mitt fall, kunde jag hjälpa mig själv pga att jag hamnade där, men så är det nog tyvärr inte för många andra.
Jag tror det skulle vara bra om rättpsyk ändrades så att det blev så bra som möjligt för patienterna, för det är ju tänkt att folk ska få vård där. Värt att nämna är ju att dom flesta som jobbar där är verkligen människor som bryr sig och har hjärtat på "rätt plats". Ett fåtal rötägg finns det också som endast är där för sin lön, och inget annat. Dom visar ingen medmänsklighet över huvud taget och bryr sig inte. Det är sorgligt.

Nu kanske det låter som jag bashar rättpsyk när jag precis tackat dom i TS. Finns ju både bra och dåliga saker med rättpsyk och dom bra sakerna gjorde ju så att jag blev bättre och kunde få ett liv igen. Men de dåliga sakerna kan förbättras och jag hoppas det förbättras för andras skull.

Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Tar du någon form av medicin, i så fall vilken/vilka?

Sertralin och kampral.

Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Tack för att du berättar, intressant.
Det måste kännas så himla skönt att få skriva av sig?
Bry dig inte om idioterna som försöker trycka ner dig i tråden eller de som är pessimister. Sköt ditt så kommer det att gå bra!
Så skönt att du blev avstängd!

Va? Får ni spela poker? Det känns inte som en bra aktivitet när man sitter inne på rättspsyk?

Ingen orsak! det är skönt att skriva och dela med sig! bryr mig inte om nån skriver nåt elakt, om dom vill göra det så får dom göra det då, men jag bryr mig inte :P

Varför skulle vi inte få spela poker? Vi spelar inte för pengar om det var det du tänkte på.
Senast redigerad av Gubbelisa 2019-12-20 kl. 22:39.
Citera
2019-12-20, 22:47
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ingen orsak! det är skönt att skriva och dela med sig! bryr mig inte om nån skriver nåt elakt, om dom vill göra det så får dom göra det då, men jag bryr mig inte :P

Varför skulle vi inte få spela poker? Vi spelar inte för pengar om det var det du tänkte på.
De blev ju avstängda så, skit i dom. Jag tycker att det är bra att det finns idioter också, det får en att känna att man är på den goda sidan.

Jag visste att det där om poker skulle komma. Jag spelar själv poker och har spelat väldigt mycket de senaste 17 åren. Jag har spelat utomlands i ca 10 länder, så jag vet vad poker är. Jag förstod att ni inte spelade om pengar. Men, jag misstänker att det inte alltid görs det och att de som sitter där lätt kan lockas till att spela om något. Även om ni inte gjorde det och även om det inte görs så tror jag att det är onödigt att riskera att det kan bli spel om pengar. Det finns så mycket annat man kan göra.
Citera
2020-01-12, 22:50
Medlem
spyder123s avatar
Finns avsett tråd i brottsforumet för berättelse av upplevda fängelsevistelser.

Psykologi: allmänt --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2020-01-12, 23:16
Bannlyst
Citat:
Visst, det sög att vara på rättpsyk, men det behövdes för min del, för att jag skulle kunnat fått hjälp med alkoholen. Vill bara tacka alla snälla människor som verkligen engagerat sig i mitt liv och min vård fram till att jag nu bor på ett boende på öppenvården sen väldigt nyligen. Går jättebra. Jag är en helt ny människa, och jag ser allt mycket mer positivt. Har en helt annan syn och insikt på livet och på människor idag. Är väldigt lycklig. Tycker det är viktigt att vi har mer poliser i samhället som kan hjälpa människor. Polisen är ju till för oss, medborgarna. Polisen tog bort mig från samhället för att jag var en fara för andra och mig själv för jag var sjuk. Det är deras jobb. Annars hade jag inte fått hjälp.

Ta hand om dig nu ..och ta hjälpen när samhället erbjuder den . Önskar dig all lycka till . Välkommen ut i samhället igen 🙂
Citera
2020-01-13, 12:54
Medlem
Charliework86s avatar
Jag är inom rättpysk sen 1år tillbaka. Finns ingen bättre hjälp att få
Citera
2020-01-15, 01:53
Medlem
Hur länge sitter man som 'minst' på rättpsyk?
Citera
2020-01-15, 14:11
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogonblick1
Hur länge sitter man som 'minst' på rättpsyk?

På obestämd tid..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in