Citat:
Ursprungligen postat av
candyboot
Är du tacksam för att du ''bara'' fick två år? Jag menar, det finns vissa som t.e.x aldrig kommer ut, trots att om de skulle fått fängelsestraff skulle de sitta en kort tid.
Vad är det för hem du hamnat på? LSS-boende?
Vad händer om man vägrar rättspsykiatrisk undersökning?
Men jag behövde vård för mitt alkoholberoende. Det fick ta sin tid. Det finns vissa som sitter inlåst 10-tals år utan förändring(då det är olika vilken sorts problematik man har). Det kan handla om att personen är väldigt aggressiv och tex slår personal eller medpatienter och får indraget, eller att personen missköter sig på andra sätt. Många rymmer när de är på permission och tex tar återfall. Då får man komma tillbaka och i princip börja om. En del patienter åker ut och in i flertalet år för att de missköter sig med jämna mellanrum.
Om man sitter för tex mord, så har jag för mig att man också sitter längre tid eftersom det råder en osäkerhet i återfallsrisk i allvarlig brottslighet.
Jag hamnade på LSS-boende. Trivs bra.
Jag vet inte vad som händer om man vägrar undersökningen. Hörde av en annan patient som gjort precis det, och den personen blev dömd ändå med en psykiatrisk störning. Alltså utan nån utredning.
Citat:
Ursprungligen postat av
PatricHbg
Så är du psykiskt störd ?
Jag var psykiskt störd när jag begick brottet. På papperet är jag det fortfarande men det är juridiskt. Har autism diagnos kombinerat med alkoholbrukssyndrom, det är väl det jag lider av.