2019-12-17, 19:42
Medlem
Det är tacksamt. Men normalt får fängelse. Så är du psykiskt störd ?
Citera
2019-12-17, 19:50
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candyboot
Är du tacksam för att du ''bara'' fick två år? Jag menar, det finns vissa som t.e.x aldrig kommer ut, trots att om de skulle fått fängelsestraff skulle de sitta en kort tid.
Vad är det för hem du hamnat på? LSS-boende?
Vad händer om man vägrar rättspsykiatrisk undersökning?

Men jag behövde vård för mitt alkoholberoende. Det fick ta sin tid. Det finns vissa som sitter inlåst 10-tals år utan förändring(då det är olika vilken sorts problematik man har). Det kan handla om att personen är väldigt aggressiv och tex slår personal eller medpatienter och får indraget, eller att personen missköter sig på andra sätt. Många rymmer när de är på permission och tex tar återfall. Då får man komma tillbaka och i princip börja om. En del patienter åker ut och in i flertalet år för att de missköter sig med jämna mellanrum.
Om man sitter för tex mord, så har jag för mig att man också sitter längre tid eftersom det råder en osäkerhet i återfallsrisk i allvarlig brottslighet.

Jag hamnade på LSS-boende. Trivs bra.
Jag vet inte vad som händer om man vägrar undersökningen. Hörde av en annan patient som gjort precis det, och den personen blev dömd ändå med en psykiatrisk störning. Alltså utan nån utredning.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Så är du psykiskt störd ?

Jag var psykiskt störd när jag begick brottet. På papperet är jag det fortfarande men det är juridiskt. Har autism diagnos kombinerat med alkoholbrukssyndrom, det är väl det jag lider av.
Senast redigerad av Gubbelisa 2019-12-17 kl. 19:52.
Citera
2019-12-17, 19:53
Medlem
Hur är livet på rättspsyk jämfört med fängelse?
Citera
2019-12-17, 19:59
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:

Om du frågar mig så vet jag inte, då jag inte suttit i fängelse.

På rättpsyk är det ganska lugnt, iaf där jag satt. Kan ju bli lite långtråkigt men jag satt mest och pratade med personal och spelade poker. Eller nåt i den stilen. Kunde även gå ut och promenera på innergården eller på sjukhusområdet(inhängnat) när jag fick det beviljat.

Ibland kunde det bli bråk på avdelningen och då höll jag mig undan. Personal trycker på larmet när det blir nåt allvarligt bråk och då kommer det personal springandes från alla avdelningar. Som tur var hände det väldigt sällan.
Citera
2019-12-17, 20:39
Medlem
Var det med eller utan särskild utskrivningsprövning?
Citera
2019-12-17, 20:47
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurf96
Var det med eller utan särskild utskrivningsprövning?

Det var med sup
Citera
2019-12-17, 20:47
Medlem
Citat:
Lyx
Citera
2019-12-17, 20:48
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Jag hamnade på LSS-boende. Trivs bra.
Jag vet inte vad som händer om man vägrar undersökningen. Hörde av en annan patient som gjort precis det, och den personen blev dömd ändå med en psykiatrisk störning. Alltså utan nån utredning.

Jag var psykiskt störd när jag begick brottet. På papperet är jag det fortfarande men det är juridiskt. Har autism diagnos kombinerat med alkoholbrukssyndrom, det är väl det jag lider av.
Sitter du på ett LSS hem nu? Kommer du att bli arbetsför någon gång? Eller blir det att leva på bidrag livet ut?
Citera
2019-12-17, 20:51
Medlem
Citat:
... Har autism diagnos kombinerat med alkoholbrukssyndrom, det är väl det jag lider av.
Fick du diagnosen vid rpu:n?
Citera
2019-12-17, 20:57
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Sitter du på ett LSS hem nu? Kommer du att bli arbetsför någon gång? Eller blir det att leva på bidrag livet ut?

Har inte kommit så långt ännu. Men det kommer bli nån form av arbetsträning i framtiden. Vill inte leva på bidrag, vill jobba som "alla" andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Luffisch
Fick du diagnosen vid rpu:n?

Fick diagnosen första gången när jag var ett barn. Sen gjorde jag frivilligt en ny utredning(2016 tror jag) då fick jag diagnosen lindrig autism och alkoholbrukssyndrom.
Citera
2019-12-17, 21:01
Medlem
Citat:
...lindrig autism och alkoholbrukssyndrom.
"lindrig" autism finns ej som diagnos. Menar du nivå 1?
Senast redigerad av Luffisch 2019-12-17 kl. 21:08.
Citera
2019-12-17, 21:17
Medlem
Lycka till.

Men bered dig på att du inte alltid kommer vara på topp.

Hoppas det går väl för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in