2019-12-17, 18:32
Medlem
Gubbelisas avatar
Har suttit på rättpsyk sedan 2017 pga en incident med alkohol då jag gick bärsärk mot polis och så.
Ja, jag förtjänade att hamna där jag hamnade. Hade mycket komplicerad problematik med alkoholen, och kunde verkligen inte sluta dricka. Begäret var för stort. Så efter händelsen hamnade jag på rättpsyk och det räddade mitt liv. Har varit nykter i över 2 år nu och mår bra trots att jag fortfarande har sug ibland. Men jag kan hantera det på ett helt annat sätt, och nej, jag kommer inte dricka mer.
Visst, det sög att vara på rättpsyk, men det behövdes för min del, för att jag skulle kunnat fått hjälp med alkoholen. Vill bara tacka alla snälla människor som verkligen engagerat sig i mitt liv och min vård fram till att jag nu bor på ett boende på öppenvården sen väldigt nyligen. Går jättebra. Jag är en helt ny människa, och jag ser allt mycket mer positivt. Har en helt annan syn och insikt på livet och på människor idag. Är väldigt lycklig. Tycker det är viktigt att vi har mer poliser i samhället som kan hjälpa människor. Polisen är ju till för oss, medborgarna. Polisen tog bort mig från samhället för att jag var en fara för andra och mig själv för jag var sjuk. Det är deras jobb. Annars hade jag inte fått hjälp.

Fråga mig gärna om ni undrar om något eller om ni vill dela med er av era erfarenheter!

Jag är kille 30+, om det är intressant att veta
Citera
2019-12-17, 18:38
Medlem
Peyzs avatar
Va beredd på att det kommer vara en tung och seg period framöver.. Inbilla dig inget annat än att återfall risken är fortfarande hög.
Du står inför nya utmaningar som man inte löser på några månader.

Lös bara ett problem i taget.
Fixa verktyg att hantera din vardag
Citera
2019-12-17, 18:43
Medlem
IpswichEdinburghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Har suttit på rättpsyk sedan 2017 pga en incident med alkohol då jag gick bärsärk mot polis och så.
Ja, jag förtjänade att hamna där jag hamnade. Hade mycket komplicerad problematik med alkoholen, och kunde verkligen inte sluta dricka. Begäret var för stort. Så efter händelsen hamnade jag på rättpsyk och det räddade mitt liv. Har varit nykter i över 2 år nu och mår bra trots att jag fortfarande har sug ibland. Men jag kan hantera det på ett helt annat sätt, och nej, jag kommer inte dricka mer.
Visst, det sög att vara på rättpsyk, men det behövdes för min del, för att jag skulle kunnat fått hjälp med alkoholen. Vill bara tacka alla snälla människor som verkligen engagerat sig i mitt liv och min vård fram till att jag nu bor på ett boende på öppenvården sen väldigt nyligen. Går jättebra. Jag är en helt ny människa, och jag ser allt mycket mer positivt. Har en helt annan syn och insikt på livet och på människor idag. Är väldigt lycklig. Tycker det är viktigt att vi har mer poliser i samhället som kan hjälpa människor. Polisen är ju till för oss, medborgarna. Polisen tog bort mig från samhället för att jag var en fara för andra och mig själv för jag var sjuk. Det är deras jobb. Annars hade jag inte fått hjälp.

Fråga mig gärna om ni undrar om något eller om ni vill dela med er av era erfarenheter!

Jag är kille 30+, om det är intressant att veta

Du låter hjärntvättad, blev du det?
Citera
2019-12-17, 18:49
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Va beredd på att det kommer vara en tung och seg period framöver.. Inbilla dig inget annat än att återfall risken är fortfarande hög.
Du står inför nya utmaningar som man inte löser på några månader.

Lös bara ett problem i taget.
Fixa verktyg att hantera din vardag

Ja så är det definitivt! Klart det kan vara tufft ibland fortfarande men jag mår mycket bättre nu än tidigare. Jag försöker ändå ta utmaningarna en i taget och försöka se det positiva med allt.

Citat:
Ursprungligen postat av IpswichEdinburgh
Du låter hjärntvättad, blev du det?

Nej, det blev jag inte. Jag har blivit hjälpt och även hjälpt mig själv att övervinna alkoholbegäret. Säger inte att rättpsyk är perfekt, det finns såklart brister men jag menar bara att utifrån det som hänt så har jag klarat mig bra och det känns bra.
Citera
2019-12-17, 18:58
Medlem
IpswichEdinburghs avatar
Vilket satt du på?
Citera
2019-12-17, 19:12
Medlem
Man hamnar inte på rättspsyk i två år utan anledning. Är man till fara för sig själv får man 6 mån på LVM-hem
Senast redigerad av PatricHbg 2019-12-17 kl. 19:16.
Citera
2019-12-17, 19:22
Medlem
Peyzs avatar
Man är så jäklia motiverad i början och allt känns så jäkla bra. Men den motivation kommer lägga sig efter ett tag och sen kommer vardag.
Jag var inte beredd på att det skulle vara så tråkigt. Alltså jag menar verkligen helt stilla..
Var i princip ensam dom 2 första åren.
Träffa öppenpsykiatrin och kommun kuratorn var i princip det roligaste jag hade i vardagen.

Tog väl 4-5 återfall under den tiden men bröt de direkt efter helgen.

Städat liv är inte helt lätt alltså
Citera
2019-12-17, 19:27
Medlem
Vad är du dömd för ?
Citera
2019-12-17, 19:28
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IpswichEdinburgh
Vilket satt du på?

Vill helst hålla det för mig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man hamnar inte på rättspsyk i två år utan anledning. Är man till fara för sig själv får man 6 mån på LVM-hem

Man hamnar där av en anledning, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Man är så jäklia motiverad i början och allt känns så jäkla bra. Men den motivation kommer lägga sig efter ett tag och sen kommer vardag.
Jag var inte beredd på att det skulle vara så tråkigt. Alltså jag menar verkligen helt stilla..
Var i princip ensam dom 2 första åren.
Träffa öppenpsykiatrin och kommun kuratorn var i princip det roligaste jag hade i vardagen.

Tog väl 4-5 återfall under den tiden men bröt de direkt efter helgen.

Städat liv är inte helt lätt alltså

Det är väldigt tråkigt att bo på rättpsyk. Det var ingen lätt resa, men det var ju tvunget att bli så. Det som är bra med att det är tråkigt gör ju att man helst inte vill komma tillbaka dit.
I mitt fall bestämde jag mig för att sköta mig hela tiden utan att göra snedsteg.

Citat:
Vad är du dömd för ?

Våld mot tjänsteman, skadegörelse, brott mot knivlagen
Citera
2019-12-17, 19:34
Medlem
Du blev dömd med andra ord. Du får det som att låta som du frivilligt valde rättspsyk
Citera
2019-12-17, 19:37
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Du blev dömd med andra ord. Du får det som att låta som du frivilligt valde rättspsyk

Jag blev dömd. Men jag ser det som att jag fick hjälp och det är jag tacksam för. För jag mådde inte bra alls innan och det är inget konstigt med att jag dömdes till rättpsykiatri. Det behövdes. Känns så skönt att slippa alkoholsuget(till 90% iaf). Innan hade jag konstant alkoholsug timme ut och timme in. Nu när jag varit nykter så pass länge så är det mycket lättare att hantera.
Citera
2019-12-17, 19:38
Medlem
Är du tacksam för att du ''bara'' fick två år? Jag menar, det finns vissa som t.e.x aldrig kommer ut, trots att om de skulle fått fängelsestraff skulle de sitta en kort tid.
Vad är det för hem du hamnat på? LSS-boende?
Vad händer om man vägrar rättspsykiatrisk undersökning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in