2020-01-14, 21:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jovisst, så kan det ju vara. Någonting bara måste det finnas som fick det att tippa över till sannolika skäl. Men vad, och hur ”starkt” är det egentligen? (menar inte att du ska svara på det)

OM det finns hårda bevis så blir det svårt att se behovet av ett 14 k-fup.
Och om de flesta/många av dessa sidor i stället hamnat i slask, och då inte bedöms ha ngt egentligt värde, varför påtalar åkl då sidantalet som ngt som i sig talar för SD:s skuld?

Nja, blir hursomhelst skeptisk till vilka kort åkl har att spela med.

Finns hårda bevis så skulle väl inte åklagaren tala i ord om att ifall hen beslutar att väcka åtal. Finns hårda bevis så ska åtal väckas.
Citera
2020-01-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Inte fan tror jag det tar nästan 1,5 år att hitta ett mordvapen hos en misstänkt.. nä, säkert är det hemliga tvångsmedel som HRA som är största bevisningen här. Det har nog snackats en hel del i hushållet där om mordet.

Tja, är det klurigt gömt så. Och det kan ju handla om en oväntad/ovanlig form av ”vapen”.
Tror inte en teknikkunnig person som SD skulle missa att misstänka att han nog kan vara avlyssnad, tror inte att han dabbat sig genom att pladdra om dådet.
Men nu tror jag ju ej på något funnet mordvapen, det var bara ett ex på vad jag tror att åkl inte har i sin åtalsarsenal.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag förmodar att hon tog upp det med tanke på att försvaret behövde tid på sig?
Och kanske också för att allmänheten ska förstå vilken stor utredning det ändå har varit.

Före den senaste häktningen har man ändå verkligen försökt att få fast en mördare, och man har inte gett upp. Men NFCs extremt långa väntetider har nog ställt till det en hel del.

Ja fast normalt är det ju ”bara” själva fupet som försvaret tar del av, som jag förstått. Att försvaret även begrundar slask tror jag hör till ovanligheterna.
Men å andra sidan finns det kanske ett o annat som talar för att detta inte är ett vanligt fall.
Men hursomhelst har nog säkerligen polis/åkl idogt gnetat framåt för att kunna lagföra en gm, därom råder nog ingen tvekan.
Bara det nu inte handlar om ett fall av ”tidig låsning” mot SD, som den statistiskt rätte gm.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Dom tjejer som har bjudit in mig mitt i natten har inte gömt sig bakom kaffe och bullar utan har varit tämligen tydliga med att det önskas andra bullar och dopp om jag så säger

Jo säkert så, men det handlar väl å andra sidan inte om något antal som det går att dra några statistiska slutsatser ifrån?
Citera
2020-01-14, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag väger helst inte in några tråduppgifter, utan försöker gå endast på sådana uppgifter som de själva har lämnat i polisförhör och sinnesundersökningar.

Du vet att det endast är psykos vid gärningstillfället som sökes svar på vid dessa sinnesundersökningar? Att SD inte led av det är närmast solklart om än en misstanke om en lindrig sådan också lett till den större undersökningen.
Senast redigerad av Remark 2020-01-14 kl. 22:05.
Citera
2020-01-14, 21:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Finns hårda bevis så skulle väl inte åklagaren tala i ord om att ifall hen beslutar att väcka åtal. Finns hårda bevis så ska åtal väckas.

"– Jag har för avsikt att åtala honom. Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa Hiding."

[...]

"– Jag hade kontakt med försvaret i fredags. De vill ha ett par veckor till på sig för att läsa det omfattande materialet. När försvaret är klara med det kommer de behöva ta ställning till om de vill ha in kompletteringar. Vi får se hur lång tid det kan ta."

https://www.na.se/logga-in/utredningen-snart-klar-om-hjarstamordet-innehaller-14-000-sidor-jag-har-for-avsikt-att-atala-honom
Citera
2020-01-14, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Inlägget var inte riktat till mig, men kommenterar ändå.

Den som kan svara på frågorna om LW hade gått vidare eller inte är tystad för evigt. Jag tror att SD hade en förmåga att göra det besvärligt för LW om/när hon försökte gå vidare med andra, men att hon ändå ville försöka vara vän med honom. På tal om "Remarkare", så undrar jag varför du skriver det som att Eventet där SD blev kallad Tummetott ligger i nära anslutning till bildincidenten? Det skiljer ju 1 år och två månader - en ganska stor tidsskillnad (exempel på hur en "Indianare" föds?).
Innan eventet hade de knappt synts tillsammans sen mars/april året innan förutom vid några enstaka FTF-jakter. Sen kan de naturligtvis haft hemliga möten och det är väl sånt vi kommer kunna ta del av i FUP sen.

Tummetott-eventet
SD hade *förannonserat eventet "Planetarypursuit.space" som något extraordinärt, men att döma av SD:s och andra deltagares loggtexter kan det förstås att eventet blev som ett antiklimax och det var tur det fanns ett fikaställe i närheten eftersom den stressade EO/SD försvann blixtsnabbt. Jag tror att LW kallade både eventet och SD för "Tummetott" eftersom han stod med bandagerad tumme och orerade om något som inte blev något.

*Det här ska bli kul! Nu ska äntligen allt avslöjas!

Vi ses i ca 30 minuter från 13:00 och får lära oss mycket mer om något kul. För den nyfikne föreslås http://planetarypursuit.space/ eller #planetarypursuit.

Kom väl förberedd!

http://coord.info/GC7JN33

SD skrev efter eventet:
"Vilken grej! Under stort hemlighetsmakeri fick jag höra om planetpursuit i god tid. Detaljerna om vad det var skulle hållas hemliga till launch, så jag passade på att planera in ett event vid exakt rätt tid för nedräkningens avslut. Men ett par veckor senare offentliggjordes allt och syftet med eventet var som bortblåst. Eftersom det alltid är kul att träffas så fick planen ligga kvar och det blev en kort och trevlig stund. Tanken var från min sida att ses lite längre, men eftersom jobbet fick prioriteras om till förmån för ett längre besök hos handkirurgen på fm så blev det tight. Ledsen jag inte hann umgås med alla.

Min förväntning på nedräkningen var nog lite annan än vad som blev, men jag hoppas att de som inte redan snappat upp vad det handlade om förstod något av min korta genomgång. Annars är den superkorta genomgågen:
Det är en souvernirjakt.
Två saker är viktiga: Aktivera friendleauge före du loggar och nätlogga i tid.
All info finns på http://planetarypursuit.space/

Tack alla som kom, och ett extra "tack" till vännen Taurus som dök upp ur mörkret med en "fin" TB...

Ps. Glömde visst loggboken, så nu sitter jag och förfalskar allas inskrivningar i den ordning Attended-loggar inkommer.... Ds.
"

En deltagare skrev:
"Klart även jag blev nyfiken på vad som väntade oss idag. Men när eo skrev på fb gick jag in och kollade. Idag var det dax att möta EO här på torget denna kyliga dag. EO kom med sin Platta, skulle visst visa oss något. 😁 EO försvann fortare än blixten 😉. Jag stod och surrade en stund innan några av deltagarna tog en fika i närheten."

En annan skrev:
"Hade glömt bort det här eventet , men skulle ändå cykla upp på stan så varför inte? Trevligt att träffa lite folk i snålblåsten. Någon hade blivit av med sitt gips, nån annan hade fått ett sen sist. Vintersport....
Förvirrad innan och blev inte direkt klokare efter detta. Jag tar det nog lugnt..
TFTE
"

LW skrev bl a:
"Blev lite snopet när nedräkningen bara vändes till ny nedräkning! Och de där astronauterna, dem såg jag inte heller till, bara nån som flugit ganska kort och valt att landa på sin egen tumme. Konstigt val. Istället blev mötet med eventfolket som vanligt den största behållningen. Kul att kramas och klämmas och knuffas lite med vänner och ovänner (nä, det var inte så många av den senare sorten här) och byta några ord och några skratt. " http://coord.info/GLV8P824
---

SD var tydligen så stressad den där eventdagen att det noterades av deltagarna. Inte så konstigt eftersom HD precis hade flyttat ifrån honom och skilsmässan registrerats hos Tingsrätten 4 dagar tidigare.
SD publicerade det eventet 22/2 -18 och jag vill minnas att det var samma datum som paret Davidss*n signerade sina skilsmässopapper och det gjordes antagligen efter eventpubliceringen.
Kvällen innan den 22:a hade LW och HD träffats på "Cajj*o's första event" http://coord.info/GC7J32H
HD:s logg http://coord.info/GLVPHHRR har inte den introtext som hon har på andra loggar från den tidsperioden och jag vill minnas att loggen såg helt annorlunda ut tidigare. Den är antagligen raderad och inlagd på nytt. Kanske någon uppmärksam skribent har skärmdump från den första loggningen?

Jag kan tänka mig att eventplaneringar fick underordnad betydelse när skilsmässan blev ett faktum, men trots pressen ville nog SD hålla skenet uppe och genomföra det hela ändå. Jag spekulerar att tumskadan kan uppstått av ett frustrerande slag i en vägg istället för genom en skidolycka. Hela SD:s imaginerande värld höll ju på att rämna. Han kan ha varit i extrem obalans när han helt tappat kontrollen över kvinnorna han styrt och ställt med under åratal.

-----

Sammanfattning för läsning online: https://issuu.com/honan6/docs/mordet_i_hj_rsta

Sammanfattning för anonym nedladdning: www.filedropper.com/mordetplenawesstrm

Det eventet och Tummetott fotot var i alla fall, oavsett efter de båda anmälningarna, och efter att SD avföljde henne på Facebook då han fick rrda på andra anmälningen (den första visste han väl inget om) så Remarks uppgift omatt LW "gått vidare" efter första anmälan är nys. Tre månader efter den anmälan ville LW bjuda in honom på nattfika på tu man hand. Det gör inte någon som "gått vidare" från en destruktiv relation. Där har du en "Indianare".
Citera
2020-01-14, 21:45
Medlem
Citat:

Jo men även hårda klappar bör slås in. Finns graverande bevisning så ska den ändå inkorporeras och förpackas i ett sammanhang i harmoni med gärningsbeskrivningen osv. Och beroende på vad det handlar om så kan det nog ta sin tid, även om själva beviskvalitén är av högt oktan.
Och visst är det nu enl uppgift försvaret som begärt lite extra uppskov? Åkl är nog redo att gå till Tinget nu, som jag fattat.
Men åter igen: tror ej det är så överdrivet stabilt på bevisfronten. När det kommer till kritan.
Citera
2020-01-14, 21:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Ja fast normalt är det ju ”bara” själva fupet som försvaret tar del av, som jag förstått. Att försvaret även begrundar slask tror jag hör till ovanligheterna.
Men å andra sidan finns det kanske ett o annat som talar för att detta inte är ett vanligt fall.
Men hursomhelst har nog säkerligen polis/åkl idogt gnetat framåt för att kunna lagföra en gm, därom råder nog ingen tvekan.
Bara det nu inte handlar om ett fall av ”tidig låsning” mot SD, som den statistiskt rätte gm.

"– Den färdiga utredningen ligger på runt 14 000 sidor. Det ni kommer se när ni får ta del av den är att en stor del innehåller kommunikation på sociala medier mellan de inblandade."

[...]

"En annan stor del av förundersökningen består bland annat av mängder med förhör med olika personer som haft upplysningar att lämna om mordet.

– Det var för några månader sedan omkring 600 och 700 förhör. Det är inte jättemycket förhör som tillkommit efter det. Men jag har inte den exakta siffran framför mig.
"

https://www.na.se/logga-in/utredningen-snart-klar-om-hjarstamordet-innehaller-14-000-sidor-jag-har-for-avsikt-att-atala-honom

Så om jag förstår det rätt är det rätt stora delar av FUP som består av deras kommunikation på sociala medier och förhör med personer som har upplysningar.

Jag hoppas att vi får möjlighet att ta del av FUP.
Vore snopet om den stora mängden gör att det blir omöjligt att få ut den.
Citera
2020-01-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"– Jag har för avsikt att åtala honom. Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa Hiding."

[...]

"– Jag hade kontakt med försvaret i fredags. De vill ha ett par veckor till på sig för att läsa det omfattande materialet. När försvaret är klara med det kommer de behöva ta ställning till om de vill ha in kompletteringar. Vi får se hur lång tid det kan ta."

Ja, ska hon åtala så måste hon såklart tro att bevisningen räcker till fällande dom, eljest får hon ju inte åtala. Men det är inte länge sedan hon var betydligt vagare beträffande om hon skulle besluta att väcka åtal
Citera
2020-01-14, 22:26
Medlem
Citat:
Det eventet och Tummetott fotot var i alla fall, oavsett efter de båda anmälningarna, och efter att SD avföljde henne på Facebook då han fick rrda på andra anmälningen (den första visste han väl inget om) så Remarks uppgift omatt LW "gått vidare" efter första anmälan är nys. Tre månader efter den anmälan ville LW bjuda in honom på nattfika på tu man hand. Det gör inte någon som "gått vidare" från en destruktiv relation. Där har du en "Indianare".

Jag tror över huvud taget inte på existensen av någon dylik inbjudan av natt-fika, vems version var det? Eller var den en kompromiss av rädsla? Man kan konstatera att den mest troligt var väl befogad. Första anmälan drog hon tillbaka av fruktan för konsekvenserna. Hon började delge sina vänner delar av händelser, möjligen efter råd från polisen.

EDIT. Ev får vi se delar av den SMS-bunten hon inlämnade vid första anmälan (som hon drog tillbaka) i FUPen.
Senast redigerad av Remark 2020-01-14 kl. 22:33.
Citera
2020-01-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror över huvud taget inte på existensen av någon dylik inbjudan av natt-fika, vems version var det? Eller var den en kompromiss av rädsla? Man kan konstatera att den mest troligt var väl befogad. Första anmälan drog hon tillbaka av fruktan för konsekvenserna. Hon började delge sina vänner delar av händelser, möjligen efter råd från polisen.

EDIT. Ev får vi se delar av den SMS-bunten hon inlämnade vid första anmälan (som hon drog tillbaka) i FUPen.

Nu skrev ju Expressen den 7/6 -18
att LW hade bakat och ville bjuda in
SD på fika. Men det ville inte han
och de började tjafsa, enl artikeln.

Vad kvällstidningarna skriver stämmer
givetvis inte alltid överens med
sanningen.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/&ved=2ahUKEwivzpvbiITnAhVMK5oKHTQvBiwQFjAAegQIBBAB &usg=AOvVaw3qXzfgpMEfaEL689i1o7Jp
Citera
2020-01-14, 23:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Nu skrev ju Expressen den 7/6 -18
att LW hade bakat och ville bjuda in
SD på fika. Men det ville inte han
och de började tjafsa, enl artikeln.

Vad kvällstidningarna skriver stämmer
givetvis inte alltid överens med
sanningen.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/&ved=2ahUKEwivzpvbiITnAhVMK5oKHTQvBiwQFjAAegQIBBAB &usg=AOvVaw3qXzfgpMEfaEL689i1o7Jp

Lena fyllde år och SD brukade vanligtvis ta födelsefika med henne och troligtvis därför hon blev chockad och besviken när han plötsligt nekade den natten.

SD skulle säkert accepterat inbjudan men han ska ha haft bråttom hem. HD hade nattskift och SD ville inte barnen skulle lämnas ensamma hemma trots att de sov.

Edit
Vet ej sanningshalten men kommer fr flera källor.
Senast redigerad av Rosamund 2020-01-14 kl. 23:14.
Citera
2020-01-14, 23:15
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Om en tjej skulle fråga mej om jag vill bli med in på kaffe och bullar klockan 23:30 så skulle jag nog svara.... Nej tack jag dricker inte kaffe så här sent,jag får problem att sova då

Skämt åsido, att döma av deras umgänge tidigare verkar det snarare ha varit te än kaffe som de tu inmundigade hemma hos LW. Kallt sådant.

Så eventuella undanflykter att inte vilja dricka kaffe pga. risk för sömnproblem hade förmodligen inte funkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in