2020-01-13, 23:50
Medlem
Bestialisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Låter som att Lexbase sysslar med förtal. Någon som stämt dem?.

Ja, och förlorat i tingsrätten.
Citera
2020-01-14, 00:03
Avslutad
Citat:
Låter som att Lexbase sysslar med förtal. Någon som stämt dem?.
Citat:
Ursprungligen postat av Bestialisk
Ja, och förlorat i tingsrätten.
Förtal är det väl knappast eftersom det är sanningar. Vad man skulle kunna trycka på är snarare huruvida en arbetsgivare får sortera in en person som kört för fort tillsammans med någon som begått ett mord. Dvs är det egentligen helt riktigt att använda såna här system? Är bättre om arbetsgivaren i så fall tvingas kolla upp domen helt. Antar dock i så fall att lagändring krävs.
Citera
2020-01-14, 09:11
Medlem
Bestialisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Förtal är det väl knappast eftersom det är sanningar. Vad man skulle kunna trycka på är snarare huruvida en arbetsgivare får sortera in en person som kört för fort tillsammans med någon som begått ett mord. Dvs är det egentligen helt riktigt att använda såna här system? Är bättre om arbetsgivaren i så fall tvingas kolla upp domen helt. Antar dock i så fall att lagändring krävs.

Även sanna påståenden kan utgöra förtal.
Citera
2020-01-14, 10:11
Medlem
sonicyouthzs avatar
Jag ser det som såhär, antingen kommer intresset från arbetsgivarens sida avta, pga urvattnat intresse. Eller så kommer man på sitt cv behöva motivera ens brott
Citera
2020-01-14, 13:49
Medlem
JaffarByn163s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 65547063
Allt, hälsojournaler, försäkringsärenden, ekonomi, umgänge, politiska och kriminella kopplingar osvosv.

Hur går det med tanke på GDPR?
Citera
2020-01-14, 13:50
Medlem
Kruxet är ju att många jobb idag går genom dessa äckliga rekryteringsföretag som finns och de kan man ju är de första som köper in ett sånt här system.

Däremot bara vetskapen om att man, om man förekommer i domstol, kan sorteras bort är bra att ha med sig. Nu hatar jag verkligen rekryteringsfirmor så jag skulle aldrig få för mig att söka där det inte är företaget jag pratar med.

Undra om skilsmässa syns också? Går ju också via domstol.

Själv har man ju torskat på en plåtpolis och nån vanlig snut för typ 10 knyck för fort så man är nog rostad i registren då.

Kul ändå hur lite som krävs för att totalt bli utstraffad i Sverige om man inte är snyltarblatte då såklart då får man vara med i tv istället.

Finns ingen på nån HR avdelning här som kan bekräfta?
Citera
2020-01-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaffarByn163
Hur går det med tanke på GDPR?

Citat:
Personuppgifter får bara behandlas om det har ett tydligt redovisat syfte enligt någon av sex rättsliga grunder: samtycke, avtal, rättslig förpliktelse, intresseavvägning, uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning samt grundläggande intresse.[5] I de fall individens samtycke behövs ska samtycket dokumenteras, specificera ett tydligt ändamål, vara frivilligt, tidsbegränsat, lätt att förstå och kunna tas tillbaka.

Gissar på någon förklarlig liknande att uppgifterna sammanställs mot kunds begäran. Alltså en intresseavvägning.
Citera
2020-01-14, 18:01
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Fast du kan hamna i Lexbase även för framförande av obesiktigat fordon, vilket ger en böter om någon tusenlapp.

Jahåå så om du kikar på ngn gammal bil som du funderar på att köpa som råkar vara obesiktigad o du vill provköra den så måste du dra den för hand upp på ett släp.
Dra iväg släpet hitta ett instängslat område hyra det o sedan provköra bilen om du inte vill riskera hamna i lexbase.

Det är lika bra vi rapporterar in hela Sveriges befolkning så blir vi alla lika lexbasade
Senast redigerad av eromaster 2020-01-14 kl. 18:03.
Citera
2020-01-14, 18:57
Medlem
MexicanTacoLords avatar
Flesta verkar dock dra papper direkt från polisens register och använder inte dessa skittjänster.
Citera
2020-01-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Fast du kan hamna i Lexbase även för framförande av obesiktigat fordon, vilket ger en böter om någon tusenlapp.

Ja, om du blir rapporterad till åklagare.

Jag hävdar fortsatt att trafikbrott som inte rapporteras till åklagare och därmed inte går till rättegång, inte ger nåt i registret hos Lexbase.
Citera
2020-01-14, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MexicanTacoLord
Flesta verkar dock dra papper direkt från polisens register och använder inte dessa skittjänster.

Hur menar du nu ?

Såvitt jag vet kan du själv begära utdrag från BR på dig själv, men inte på andra.

BR är inte detsamma som offentliga handlingar, tex dom från tingsrätt.
Citera
2020-01-14, 21:41
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MexicanTacoLord

De flesta större företag gör båda.

Citat:
Ursprungligen postat av sweetman
Hur menar du nu ?

Såvitt jag vet kan du själv begära utdrag från BR på dig själv, men inte på andra.

BR är inte detsamma som offentliga handlingar, tex dom från tingsrätt.

Företag ber den sökande att ta ett utdrag på BR och lämna in till dem. Är man clean där sedan så går man vidare ifall man fortfarande är tilltänkt för tjänsten. Sedan görs en betald undersökning från något privat företag på de flesta större företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in