Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Fast du är ju inte ett dugg intresserad av att göra någonting själv, däremot vill du sitta och diktera villkor och tala om för andra vad de ska göra åt dig.
Kvinnor är halva befolkningen, inte nån liten bi-sida. Så du/ ni får nog vara så goda och acceptera deras existens som mer än ett "hinder".
Tvärtom! Jag kommer både med goda idéer och är beredd att i en bortre framtid själv arbeta som lärare. Men, jag kan inte ta ansvaret i sin helhet för de många problem som svensk skola lider av, och till dels också åsamkat sig själv.
Citat:
Att kvinnor inte löneförhandlar särskilt hungrigt borde inte nödvändigtvis ha påverkat mäns löner med tanke på att i samtliga yrken så har det från början varit en majoritet av män.
Man kan då undra var dessa mäns handlingskraft varit? Eller har de måhända varit veka?
Män har till stor del lämnat yrket, för andra näringsfång där man får bättre arbetsförhållanden.
Citat:
"Kan inte ha det så att föräldrarna kan få böter". Tror du att någon tycker det är kul att arbeta under de förutsättningarna?
Sen är det också så att du i viss mån kan påverka detta själv om du inte är en fegis. Tror du att man nånsin tänker tanken att hamna i en tvist med föräldrar när man är förbannad på en elev? Svaret blir NEJ , iallafall härifrån. Jag bestämmer i mitt klassrum, punkt slut. De föräldrar som motsätter sig detta får höra precis samma sak. Och skulle jag nånsin hamna i en anmälningskonflikt skulle jag aldrig ge med mig, hellre får jag sparken.
Och ett sätt att ändra skolan är genom att många är på det sättet. Och det sker inte av sig själv, men om du och andra män är intresserade av förändring är ni välkomna att hjälpa till! Inte enbart tala om för andra vad de ska göra åt er.
Detta är inte den generella bilden, utan skolorna - inte minst rektorerna - har blivit alldeles för undfallande. Jag är förälder och engagerar mig i vår skola på olika sätt, bl a genom att uppmuntra klassläraren att upprätthålla god ordning och ställa ordentliga krav på elevernas kunskaper och uppförande. Och söker dämpa min frus glädje i att lägga sig i det hon skall hålla sig borta ifrån...