2020-01-12, 14:18
Medlem
Machiavellys avatar
Gäller detta även om man varit misstänkt för ett brott men inte dömts? Jag var misstänkt för smuggling av ett föremål av Tullverket, men det visade sig att det var ett missförstånd och åklagaren la ner fallet ganska direkt.

Kommer jag nu synas i olika register?
Citera
2020-01-12, 14:27
Medlem
scaredguys avatar
ingen rök utan eld. Om någon bryter mot trafikreglerna så kanske han spöar på sin fru eller något annat med. Varför anställa kriminella när det finns hederliga?
Citera
2020-01-12, 15:52
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Lexbase gallras ju efter en tid.

Själv är jag dömd till fängelsestraff 3 gånger men jag finns inte på Lexbase.

Det var över 10år sedan jag satt sist.

Brott och tvistemål som gallrades bort innan Lexbase startade finns ju naturligtvis inte med.
Citera
2020-01-12, 15:54
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetman
Sen när är trafikbrott sökbara på Lexbase ?

Du finns som förekommande gällande alla brott och tvistemål. Även trafikbrott.
Citera
2020-01-12, 15:57
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Brott och tvistemål som gallrades bort innan Lexbase startade finns ju naturligtvis inte med.
Fast jag har en bekant som är dömd för ringa narkotikabrott som tidigare fanns där men inte längre..

Och om jag inte minns helt fel så fanns även jag tidigare.
Citera
2020-01-12, 15:59
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
ingen rök utan eld. Om någon bryter mot trafikreglerna så kanske han spöar på sin fru eller något annat med. Varför anställa kriminella när det finns hederliga?

För att personer som anställer faktiskt inte har med att göra om du förekommit i tvistemål eller brott som är avtjänade och ska vara glömda.
Det är alla människors rätt till ett nytt liv.
Lite coolt med rättigheter va?
Citera
2020-01-12, 16:07
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Fast jag har en bekant som är dömd för ringa narkotikabrott som tidigare fanns där men inte längre..

Och om jag inte minns helt fel så fanns även jag tidigare.

Istället för att minnas hit och dit kan du ju bara öppna Lexbase hemsida och skriva ditt personnummer. Då ploppar du upp som förekommande eller ej. Du ser inte domen/tvistemålet, för det kostar pengar. Men du ser om du finns med.
Citera
2020-01-12, 16:14
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Istället för att minnas hit och dit kan du ju bara öppna Lexbase hemsida och skriva ditt personnummer. Då ploppar du upp som förekommande eller ej. Du ser inte domen/tvistemålet, för det kostar pengar. Men du ser om du finns med.
Är du imbecill?

Jag har ju redan sagt att jag numera ej är förekommande.

Trodde du att jag då har sökt på någon annans personnummer än mitt eget?
Citera
2020-01-12, 16:43
Medlem
JaffarByn163s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 65547063
Kan säga att Lexbase bara är en tjänst i mängden. Det har funnits andra långt innan Lexbase som säljer uppgifter till företag och organisationer, och de finns fortfarande kvar. Det finns mycket annat än domar som är av intresse.

Vad annat än domar kan vara av intresse?
Citera
2020-01-12, 16:46
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Kan inte se hur Verifieras verksamhet med bl a insamling, spridning och överföring av personuppgifter är förenlig med GDPR då de saknar samtycke, och hur de kan påstå att de inte ”lyder under” GDPR, särskilt om de t o m själva sparar information själva och längre än myndigheterna?

Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Har sidor som lexbase mm. blivit anmälda för brott mot GDPR? Skulle vara intressant om det gick att ta hela vägen till EU-domstolen (om det går?).

Sidorna bryter inte mot GDPR, eftersom de har utgivningsbevis, vilket gör att de inte lyder under GDPR öht. Det är ett hål i lagstiftningen. Både Verifiera och Lexbase har utgivningsbevis, men Teamtailor har det inte (men de kan å andra sidan hävda att de bara vidareförmedlar en extern tjänst, som dessutom ger oprecis information, så de kommer inte heller att kunna sättas dit).

Som väntat är GDPR helt tandlös mot de verksamheter som skulle behöva sättas dit, medan den ställer till med ett helvete för alla andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Apone
Aldrig har ens tanken på att kolla ett registerutdrag kommit upp till diskussion, aldrig har det nämnts av HR (som eventuellt gjort en första sållning etc), aldrig har ens iden varit uppe för diskussion. Hade jag sökt folk för en roll där det var viktigt (kontanthantering, ta hand om barn, säkerhet etc) hade det eventuellt varit aktuellt. Där kan jag förstå att man vill veta.
--klipp--
Men jag skulle aldrig välja bort någon på basis av en prick i registret om allt annat med personen är intressant.

Problemet här är väl snarast att "big data" ger möjligheten att latmask-klassificera människor i godkända och icke godkända. Dvs om man använder en jobbsökarsajt (Teamtailor i detta fall) så ser man den informationen automatiskt och då är det nog rätt lätt för de flesta att i ett hav av sökande välja bort de som prickats. För att man är lat.

Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Gäller detta även om man varit misstänkt för ett brott men inte dömts? Jag var misstänkt för smuggling av ett föremål av Tullverket, men det visade sig att det var ett missförstånd och åklagaren la ner fallet ganska direkt.

Kommer jag nu synas i olika register?

Nej, du finns inte i några register (utom möjligtvis något spaningsregister hos Tullverket).
Citera
2020-01-12, 16:57
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
Passande användarnamn. Måste vara mycket du är rädd för.

Angående talesättet ingen rök utan eld kan det sägas om vilken företeelse som helst som har någon koppling till något annat, men det är ett mycket svagt argument som endast passar att användas som heuristisk indikator för när ytterligare efterforskningar om något krävs.

T ex är det i princip socialt accepterat att köra för fort på motorlederna i de större städerna. I den stad jag bor brukar trafiken i högerfilen ligga ca 10 km/h över utsatt hastighetsgräns och vänsterfilen ca 20 km/h över densamma under högtrafik på de omkringliggande motorlederna.
Jag vet av personlig kontakt med polis att när en bilburen patrull ser någon köra omkring 10-20 km/h för fort på de större lederna utanför högtrafikperioder och det inte är något i övrigt intressant med fordonet (Ingen anledning att tro att en livsstilskriminell kör fordonet, bilen är påställd med betald skatt, dess belysning fungerar etc samt bilen framförs på ett i övrigt normalt och trafiksäkert sätt) kör de ofta bara upp bakom bilisten ifråga, blinkar eventuellt med helljuset varpå bilisten naturligtvis saktar in till (under) hastighetsgränsen och efter en kort stund kör patrullen vidare.
Jag har också observerat detta minst en gång när jag själv körde ca 5 km/h för fort på en motortrafikled, passerades av en polisbil som sedan la sig bakom en bil som låg ca 100 meter framför mig som körde kanske 15 km/h över hastighetsgränsen.

Detta skriver jag för att visa hur stor social acceptans det finns för fortkörning.

Likaså, parkerar du av misstag på en parkeringsplats som är på privat ägd tomtmark (Vilket i storstäderna inte alltid är helt uppenbart i vissa villakvarter), oavsett hur kort tid detta rör sig om, och detta upptäcks av ägaren till platsen som dokumenterar det hela kommer du sannolikt få ett samtal från Polisen med erbjudande om ett strafföreläggande under brottsrubriceringen Egenmäktigt förfarande och ett mycket lågt bötesbelopp. De flesta laglydiga personer kommer tacka ja till detta erbjudande och sedan skämmas och vara mycket noggrann vad gäller parkeringar i framtiden.

Skulle en person som följer trafikrytmen där jag bor och i övrigt lever helt laglydigt (Förutom att de möjligtvis går mot röd gubbe) åka fast i en fartkontroll men av någon anledning neka, t ex för att denne tror sig vara helt säker på att ingen hastighetsskylt har varit uppsatt längs vägen, och detta sedan går till rättegång och vederbörande blir fälld så är vederbörande då för övrigt dömd att registreras som likvärdig med våldtäktsmän, pedofiler, romska åldringsrånare och gängbrottslingar med icke-europeisk härkomst och annat mänskligt avskräde. Likaså kan den som råkar felparkera hamna i Lexbase.
Det är inte på något sätt rimligt att dessa sedan av HR-system-sälande bolag klassas som kriminell och jämställs med ovannämnda pack.

Jag är ingen vän av kriminella som begår grövre brott upprepade gånger utan hänsyn till sina medmänniskor men det går inte heller att bortse ifrån att det är en absurd ordning där en eller flera personer med vinstintresse som grund kan bygga upp ett eget kriminalregister genom att utnyttja en lucka i lagen, dvs att skaffa sig ett utgivningsbevis som egentligen är avsett för helt annan typ av verksamhet (Lexbases verksamhet kan inte på något sätt jämföras med journalistiskt arbete utan är snarare att likna vid en sökmotortjänst) och sedan bygga upp ett företag kring detta.

Dessutom, vad garanterar t ex att Lexbase inte sorterar ut enstaka domar från anställda och anställdas anhöriga och bekanta som kanske har domar som rör mycket grövre brottslighet än enstaka trafikbrott? Privata icke-statligt reglerade brottsregister är en situation som skapad för att uppmuntra nepotism.

Istället borde natuligtvis endast staten tillåtas tillhandahålla denna tjänst och då bör tjänsten tydligt göra klart för intressenter hur många brott vederbörande är dömd för, vilka brottsrubriceringarna var och vilket straffet blev.

Inte heller detta är dock helt önskvärt i den situation vi idag befinner oss i med tanke på den mot majoritetsbefolkningen fientligt inställda stat vi lever under, en stat som lägger avsevärd tid och avsevärda resurser på att skapa dels statsunderstödda privata angivarorganisationer och därtill särskilda polisenheter vars huvudsakliga uppdrag är att hitta och fälla åsiktsbrottslingar, t ex mindre internetvana pensionärer som sedan fälls för brott mot lagen om hets mot folkgrupp för att de kallat en arab "arabjävel" som svar på att araben i en video ungefärligen sagt att araberna ska ta över Sverige och att "svennefittor" kan dra åt helvete.
Citera
2020-01-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaffarByn163
Vad annat än domar kan vara av intresse?

Allt, hälsojournaler, försäkringsärenden, ekonomi, umgänge, politiska och kriminella kopplingar osvosv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in