Citat:
Ursprungligen postat av
meredith
Jag har mailat nusvar tre ggr fr att jag inte vill att den info de visar om mig ska ligga online. Dock har de en robot som "lser" mail och alla som innehller ngot om att ta bort info frn deras ckliga sajt fr bara ett automatiskt svar som talar om att de har rtt att gra som de gr.
Vnder man sig till hitta.se, eniro se och Ratsit kan de ta bort offentliga uppgifter om en som de lagt ut publikt, s varfr inte den vidriga sajten Mrkoll.se? Jag anser att man borde ha rtt att pverka vad som lggs ut online om en, men svaret r vl enkelt: om Mrkoll skulle plocka bort info om alla personer som s nskar skulle deras verksamhet rmna direkt.
Vidriga, ckliga sajt, som drivs av smungar som inte har mognaden att frst folks skada och obehag av den!
De vljer sjlva vad de vill publicera och vad de vill radera.
Det r det som r yttrandefrihet.
Det gr alltid att maila och be om radering. Men de har ingen skyldighet att radera. Samma sak med en tidning, men kan be om att ngot ska raderas eller inte publiceras. Men utgivaren vljer sjlv.
En ganska stor skillnad r att eniro eller hitta.se mest har telefonnummer. De uppgifterna kommer oftast ifrn operatrernas kundregister eller andra kllor. Skerheten p den informationen r inte alltid 100 %. S de kan vara mer bengna att radera uppgifter om man meddelar att de r felaktiga.
Ratsit raderar vl annars endast det man markerar som felaktigt. Folkbokfringsuppgifter raderas oftast inte, inte heller inkomstuppgifter och vilka hundar man ger. Detta d Skatteverket och Jordbruksverket anses ha korrekta register. Ratsit har dock raderat uppgifter om vilka bilar man ger, d dessa uppgifter inte hade kpts av Transportstyrelsen, utan att ngon annan databas som hade visat sig vara felaktig.
Jag gjorde en skning p mig sjlv och fr upp tv telefonnummer. Ett har jag aldrig haft och det andra r ett abonnemang som r uppsagt fr flera r sedan. S normalt stt s r det nog lttare att f sdana uppgifter raderade.