Flashback bygger pepparkakshus!
2020-03-07, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/tillstand-indraget-efter-att-ha-salt-kreditdata-till-mrkoll/

"Datainspektionen återkallar tillståndet för Yellow-belly att bedriva kreditupplysningsverksamhet.
Orsaken är att företaget lämnat ut uppgifter till sajten Mrkoll i strid med kreditupplysningslagen."
OK, det säger väl i alla fall något om att Mrkoll inte är en shysst sajt.
Citera
2020-03-07, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
OK, det säger väl i alla fall något om att Mrkoll inte är en shysst sajt.

MrKoll och Lexbase samarbetar. Besökare på MrKoll får en signal om vilket sorts brott en person är dömd för, men köper inte domen på MrKoll eftersom den är dyrare där än på Lexbase, men Lexbase tjänar på det. De får både trafik och pengar.
Citera
2020-03-07, 22:54
Medlem
Jag har varit i kontakt med datainspektionen och gjort anmälan för att det går att se hemliga telefonnummer som inte finns hos nummerupplysningen, hitta, eniro och merinfo

svaret jag fick:

Hej Xxxxxx!

Tack för ditt klagomål. Datainspektionen har bedömt att inte vidta några tillsynsåtgärder med anledning av ditt klagomål i dagsläget. Informationen du har lämnat kan dock komma att användas vid planering av framtida tillsynsverksamhet. Vi måste i dagsläget prioritera våra insatser och har därför valt att fokusera på utvalda rättsområden, nya tekniska företeelser och behandlingar där risken för missbruk är särskilt stor. Eftersom inkomna klagomål utgör ett värdefullt underlag när vi bedömer var vi behöver prioritera våra insatser är vi alltid tacksamma för de klagomål som kommer in till myndigheten.

Du kan läsa mer om hur vi arbetar med tillsyn på vår webbplats: https://www.datainspektionen.se/om-oss/arbetssatt/tillsyn/.

Med anledning av ditt klagomål kan jag dock lämna följande generella vägledning. Det finns ett antal webbplatser som fungerar som katalogsajter, däribland Mrkoll, Ratsit, Lexbase, Merinfo, Hitta och Eniro med flera, där personuppgifter publiceras. Dessa sajter har beviljats utgivningsbevis vilket gör att publicering av personuppgifter på webbplatsen är undantagen från reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR). Utgivningsbeviset ger webbplatsen ett grundlagsskydd, på samma sätt som för TV, radio och tidningar.

GDPR påverkar således inte verksamheter med utgivningsbevis, förordningen tillåter nämligen medlemsländerna att göra undantag från reglerna om personuppgiftsbehandling om det är nödvändigt för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet. I yttrandefrihetsgrundlagen regleras både sådana utgivningsbevis som gäller automatiskt för massmedieföretag och sådana som gäller efter ansökan, så kallat frivilligt utgivningsbevis. Ett utgivningsbevis innebär att reglerna om personuppgiftsbehandling inte gäller i den mån det skulle inkräkta på den grundlagsskyddade rätten till yttrandefrihet.

Då GDPR inte gäller har Datainspektionen tyvärr inte möjlighet att granska eller påverka information som finns på dessa webbplatser. Datainspektionen har vid ett flertal tillfällen uttalat sig kritiskt till möjligheten att beviljas ett grundlagsskydd genom utgivningsbeviset, bland annat med hänvisning till att det inte torde ha varit lagstiftarens avsikt att integritetsskyddet i personuppgiftslagen (personuppgiftslagen gällde innan GDPR trädde i kraft 25 maj 2018) ska sättas ur spel genom ett utgivningsbevis. Det är Myndigheten för press, radio och tv som beviljar utgivningsbevisen, på deras webbplats kan du läsa mer information om utgivningsbevis: http://www.mprt.se/sv/att-sanda/internetpublicering/utgivningsbevis/

Den rekommendation vi kan lämna om man vill få bort personuppgifterna som finns publicerade på sådana sajter är att man kan vända sig till företaget och påpeka att man inte vill att personuppgifterna exponeras. Företaget har dock inte någon skyldighet att ta bort eller ändra uppgifterna eftersom de har grundlagsskydd och, som nämnts ovan, har Datainspektionen dessvärre ingen möjlighet att påverka informationen på dessa webbplatser.

På vår webbplats har vi samlat allmän information om sajter med utgivningsbevis: https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/utgivningsbevis/

Avslutningsvis vill jag även nämna att Datainspektionen utövat tillsyn mot sajten Mrkoll enligt kreditupplysningslagen. När det handlar om kreditupplysningsverksamhet så kan Datainspektionen utöva tillsyn även i de fall bolaget har ett utgivningsbevis. Se pressmeddelande och beslut på Datainspektionens

webbplats: https://www.datainspektionen.se/nyheter/sanktionsavgift-pa-35-000-euro-mot-sajten-mrkoll/ och https://www.datainspektionen.se/globalassets/dokument/beslut/beslut-tillsyn-mrkoll.pdf.

Vänliga hälsningar

Xxxx Xxxxxx

Xxxxx, Datainspektionen

som tur är hemtelefonen konfigurerad om man stänger av modemet (comhem)så får uppringaren information att abbonent inte finns, bra ur inbrottsynpunkt
Citera
2020-03-09, 17:34
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Jag bryr mig inte om ni tycker att MrKoll och liknande sajter är djävulens avkomma eller det mest fantastiska sedan färdigskivat bröd. Här diskuteras juridiska frågor. Vad ni tycker om detta i största allmänhet eller om samhällets utveckling, teknisk utveckling, etc. får ni avhandla någon annanstans än i det här delforumet.

/Mod
Citera
2020-03-11, 02:16
Medlem
Eastmancolors avatar
Råkade se att någon den senaste månaden sökt uppgifter om mig via Mrkoll vilket förvånar mig.

Vad innebär detta? Ett försök till personkapning eller bara intresse för mina privata förhållanden?

I det senare fallet undrar jag vad för uppgifter som sidan faktiskt lämnar ut. Informationen på Mrkoll är ganska oklar och jag har fått det i trycket att det handlar om förekomst i domar och liknande.

Ganska oroväckande om det finns folk tror att man varit föremål för rättslig prövning, särskilt som jag antar att man inte kan få info från sidan om vem som fått för sig att söka på mig.
Citera
2020-03-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Råkade se att någon den senaste månaden sökt uppgifter om mig via Mrkoll vilket förvånar mig.

Vad innebär detta? Ett försök till personkapning eller bara intresse för mina privata förhållanden?

I det senare fallet undrar jag vad för uppgifter som sidan faktiskt lämnar ut. Informationen på Mrkoll är ganska oklar och jag har fått det i trycket att det handlar om förekomst i domar och liknande.

Ganska oroväckande om det finns folk tror att man varit föremål för rättslig prövning, särskilt som jag antar att man inte kan få info från sidan om vem som fått för sig att söka på mig.
Ja, det är bl a förekomst i domar som Mrkoll publicerar.
Citera
2020-03-11, 15:15
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Ja, det är bl a förekomst i domar som Mrkoll publicerar.

Vad är det mer då?
Citera
2020-03-11, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Vad är det mer då?
Namn, ålder, nuvarande adress, vem du delar bostad med, bostadsyta, var du bott tidigare, m m.

Har du inte möjlighet att gå in o kolla på deras sajt?
Citera
2020-03-12, 10:00
Bannlyst
Om en person kunde hittas på mrkoll och ratsit för några månader sen, men nu inte går att hitta alls och är inte kvar på samma adress. Är det störst chans att personen numera är död då? Eller hur tar man reda på det via skatteverket om man inte har personens personnummer?
Citera
2020-03-14, 09:52
Medlem
[url=""https://www.abcnyheter.se/har-ar-sajten-som-visar-ditt-fullstandiga-personnummer-for-potentiella-bedragare/[/URL]
Citera
2020-03-23, 12:18
Medlem
Reidjis avatar
Jag drog ett meddelande till Mr Koll för ett par dagar sedan då mina uppgifter är borta från Lexbase och polisregistret, men kvar hos dem. Nu fick jag ett svar igår som sa att det har "släpat efter" och att jag har blivit borttagen, och mycket riktigt så är min dom borta.

Det hela handlar om att gör man ingenting åt det, så kommer du finnas kvar. Vissa kanske skiter i det och Mr Koll kan tjäna pengar på att folk söker efter dig och betalar för din dom.

Då är det väl Verifiera kvar som jag ska ta och städa lite bland.
Senast redigerad av Reidji 2020-03-23 kl. 12:22.
Citera
2020-03-23, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Jag drog ett meddelande till Mr Koll för ett par dagar sedan då mina uppgifter är borta från Lexbase och polisregistret, men kvar hos dem. Nu fick jag ett svar igår som sa att det har "släpat efter" och att jag har blivit borttagen, och mycket riktigt så är min dom borta.

Det hela handlar om att gör man ingenting åt det, så kommer du finnas kvar. Vissa kanske skiter i det och Mr Koll kan tjäna pengar på att folk söker efter dig och betalar för din dom.

Då är det väl Verifiera kvar som jag ska ta och städa lite bland.
OK, trodde inte att de tog bort uppgifter om domar. Men det gör de alltså? Gött i så fall, då tappar Mrkoll en del av sitt mest publikdragande utbud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in