2021-04-30, 10:39
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det kan du inte jämföra.
Man måste vara folkbokförd i Sverige för att kunna leva i samhället och ens vara försäkrad.

Jag kan inte ens fatta att du jämför människor som frivilligt meddelat vad de röstar på i USA mot folkbokföring i Sverige.. Vad snackar du ens om..
Varför jämför du inte folkbokföring mot folkbokföring istället?
Jo, för att där försvinner hela din korkade teori.

"måste man offra en del hemlighetsfullhet för att kunna verka offentligt. "
Ja precis, du behöver veta exakt vid vilken dörr jag bor i, vem jag bor med, vad jag kör för bil, vad jag har för hund, hur mycket jag fick i utdelning förra året och om jag varit i en rättsprocess.

Du som nobody måste veta det för att samhället ska fungera, trots att det fungerar i övriga världen utan nollor som du vet sådant.

För att samhället ska fungera för kriminella nollor som du som sedan id-kapar en, stalkar en, rånar en och begår inbrott.

Många skulle nog tycka att rösträtt är en ganska fundamental medborgerlig rättighet och för att få göra det i USA måste du offentligt deklarera din politiska tillhörighet (även om man förstås kan uppge "independent"). Rent generellt verkar sådana som du tro att Sverige är unikt i sådana här sammanhang. Det är det inte. Möjligtvis är det unikt välordnat, i många andra länder är det färre centrala register och fler lokala eller regionala, vilket gör det stökigare. Men det går nästan alltid att få fram motsvarande information i andra länder också. Pröva att googla "professional registry" i USA och du kommer få fram fantastisk information om vad en stor del av den amerikanska befolkningen arbetar med.

Tekniskt sett behöver du ingen folkbokföring för att vara försäkrad. Att det sedan inte finns några försäkringsbolag som vill försäkra dig om du inte har ett personnummer är en annan sak. Men det privata näringslivet vill förstås främst tjäna pengar, så de arbetar inte i onödan. Men det är ju inte riktigt folkbokföringens fel.

Faktum är att id-kapningar är mycket vanligare i USA än i Sverige. Det är mycket enklare att kapa någons identitet om det inte finns några centrala register att stämma av med.
Citera
2021-04-30, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Många skulle nog tycka att rösträtt är en ganska fundamental medborgerlig rättighet och för att få göra det i USA måste du offentligt deklarera din politiska tillhörighet (även om man förstås kan uppge "independent"). Rent generellt verkar sådana som du tro att Sverige är unikt i sådana här sammanhang. Det är det inte. Möjligtvis är det unikt välordnat, i många andra länder är det färre centrala register och fler lokala eller regionala, vilket gör det stökigare. Men det går nästan alltid att få fram motsvarande information i andra länder också. Pröva att googla "professional registry" i USA och du kommer få fram fantastisk information om vad en stor del av den amerikanska befolkningen arbetar med.

Tekniskt sett behöver du ingen folkbokföring för att vara försäkrad. Att det sedan inte finns några försäkringsbolag som vill försäkra dig om du inte har ett personnummer är en annan sak. Men det privata näringslivet vill förstås främst tjäna pengar, så de arbetar inte i onödan. Men det är ju inte riktigt folkbokföringens fel.

Faktum är att id-kapningar är mycket vanligare i USA än i Sverige. Det är mycket enklare att kapa någons identitet om det inte finns några centrala register att stämma av med.

Faktum är att social security number är hemligt i USA i Sverige är det inte.
Citera
2021-04-30, 15:30
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Faktum är att social security number är hemligt i USA i Sverige är det inte.

Det var ju det jag sa. Och det är också anledningen till att id-kapningar är relativt enklare i USA. Har du inget personnummer att identifiera dig med, vilket de inte har i USA, så blir det lättare att stjäla din identitet. Inga konstigheter med det om man tänker efter lite.
Citera
2021-04-30, 15:54
Medlem
Citat:
Det var ju det jag sa. Och det är också anledningen till att id-kapningar är relativt enklare i USA. Har du inget personnummer att identifiera dig med, vilket de inte har i USA, så blir det lättare att stjäla din identitet. Inga konstigheter med det om man tänker efter lite.

Du kanske ska kolla upp vad id-kapning är.
Citera
2021-04-30, 16:45
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Du kanske ska kolla upp vad id-kapning är.

Du menar i stil med att läsa på Wikipedia-sidan där det står att identitetsstöld är mycket vanliga i USA och UK än i Sverige?
Citera
2021-04-30, 17:01
Medlem
Citat:
Du menar i stil med att läsa på Wikipedia-sidan där det står att identitetsstöld är mycket vanliga i USA och UK än i Sverige?

Baserat på mängden dollar.
De är ju några fler invånare där med.
Tänk lite med ditt russin bakom pannbenet.
Citera
2021-04-30, 17:06
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Baserat på mängden dollar.
De är ju några fler invånare där med.
Tänk lite med ditt russin bakom pannbenet.

Jag har presenterat uppgifter på att identitetsstöld är vanligare i USA än i Sverige. Om du har en annan åsikt tycker jag att du ska presentera dina belägg för den åsikten. För du har väl belägg för det du påstår?
Citera
2021-04-30, 18:38
Medlem
Citat:
Jag har presenterat uppgifter på att identitetsstöld är vanligare i USA än i Sverige. Om du har en annan åsikt tycker jag att du ska presentera dina belägg för den åsikten. För du har väl belägg för det du påstår?

Det står inte att det är mer vanligare procentuellt.
Citera
2021-04-30, 20:14
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Det står inte att det är mer vanligare procentuellt.

Direkt efter informationen om UK och USA står det att identitetsstölder är "inte så utbrett i Sverige". Har du bättre siffror än så får du gärna lägga fram dem nu.
Citera
2021-04-30, 20:19
Medlem
Citat:
Direkt efter informationen om UK och USA står det att identitetsstölder är "inte så utbrett i Sverige". Har du bättre siffror än så får du gärna lägga fram dem nu.

Är det vetenskapligt?
Citera
2021-04-30, 20:28
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Är det vetenskapligt?

Faktum kvarstår. Jag har presenterat faktauppgifter. Du kan tycka att de är dåliga. Men dina är sämre. För du har inte presenterat någonting.
Citera
2021-04-30, 21:07
Medlem
Citat:
Faktum kvarstår. Jag har presenterat faktauppgifter. Du kan tycka att de är dåliga. Men dina är sämre. För du har inte presenterat någonting.

Wikipedia där vem som helst, även du själv kan gå in och skriva, är inte fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in