Citat:
Det kan du inte jämföra.
Man måste vara folkbokförd i Sverige för att kunna leva i samhället och ens vara försäkrad.
Jag kan inte ens fatta att du jämför människor som frivilligt meddelat vad de röstar på i USA mot folkbokföring i Sverige.. Vad snackar du ens om..
Varför jämför du inte folkbokföring mot folkbokföring istället?
Jo, för att där försvinner hela din korkade teori.
"måste man offra en del hemlighetsfullhet för att kunna verka offentligt. "
Ja precis, du behöver veta exakt vid vilken dörr jag bor i, vem jag bor med, vad jag kör för bil, vad jag har för hund, hur mycket jag fick i utdelning förra året och om jag varit i en rättsprocess.
Du som nobody måste veta det för att samhället ska fungera, trots att det fungerar i övriga världen utan nollor som du vet sådant.
För att samhället ska fungera för kriminella nollor som du som sedan id-kapar en, stalkar en, rånar en och begår inbrott.
Man måste vara folkbokförd i Sverige för att kunna leva i samhället och ens vara försäkrad.
Jag kan inte ens fatta att du jämför människor som frivilligt meddelat vad de röstar på i USA mot folkbokföring i Sverige.. Vad snackar du ens om..
Varför jämför du inte folkbokföring mot folkbokföring istället?
Jo, för att där försvinner hela din korkade teori.
"måste man offra en del hemlighetsfullhet för att kunna verka offentligt. "
Ja precis, du behöver veta exakt vid vilken dörr jag bor i, vem jag bor med, vad jag kör för bil, vad jag har för hund, hur mycket jag fick i utdelning förra året och om jag varit i en rättsprocess.
Du som nobody måste veta det för att samhället ska fungera, trots att det fungerar i övriga världen utan nollor som du vet sådant.
För att samhället ska fungera för kriminella nollor som du som sedan id-kapar en, stalkar en, rånar en och begår inbrott.
Många skulle nog tycka att rösträtt är en ganska fundamental medborgerlig rättighet och för att få göra det i USA måste du offentligt deklarera din politiska tillhörighet (även om man förstås kan uppge "independent"). Rent generellt verkar sådana som du tro att Sverige är unikt i sådana här sammanhang. Det är det inte. Möjligtvis är det unikt välordnat, i många andra länder är det färre centrala register och fler lokala eller regionala, vilket gör det stökigare. Men det går nästan alltid att få fram motsvarande information i andra länder också. Pröva att googla "professional registry" i USA och du kommer få fram fantastisk information om vad en stor del av den amerikanska befolkningen arbetar med.
Tekniskt sett behöver du ingen folkbokföring för att vara försäkrad. Att det sedan inte finns några försäkringsbolag som vill försäkra dig om du inte har ett personnummer är en annan sak. Men det privata näringslivet vill förstås främst tjäna pengar, så de arbetar inte i onödan. Men det är ju inte riktigt folkbokföringens fel.
Faktum är att id-kapningar är mycket vanligare i USA än i Sverige. Det är mycket enklare att kapa någons identitet om det inte finns några centrala register att stämma av med.