2019-12-16, 13:41
Medlem
black_devils avatar
blir det anmälarna som får del av skadeståndet eller är det staten?
Citera
2019-12-16, 14:22
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black_devil

Förstår inte vad för skadestånd du menar.

Men skadestånd tillfaller dom har haft en skada. Det är troligen oftare privatpersoner eller företetag som har haft skada än Staten.
Citera
2019-12-16, 15:48
Medlem
Citat:
Företaget har ålagts att betala en sanktionsavgift, inte något skadestånd.
Citera
2019-12-16, 17:12
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Förstår inte vad för skadestånd du menar.

Men skadestånd tillfaller dom har haft en skada. Det är troligen oftare privatpersoner eller företetag som har haft skada än Staten.
35 000 euro i sanktionsavgift för upplysningssajten MrKoll
Citera
2019-12-16, 17:51
Medlem
miikoss avatar
Det är en sanktionsavgift inte något skadestånd.

Sanktionsavgiften tillfaller Staten.

Enskilda personer som lidit skada kan väcka talan om skadestånd i domstol.
Citera
2019-12-17, 09:26
Medlem
abdews avatar
Någon som kan svara på varför antal besök som står där uppe inte alltid stämmer med antal besök på staplarna vid superkollen?

Det kan stå "2 besökare denna månad" och vid staplarna kan det stå att det är flera stycken per dag.
Citera
2019-12-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abdew
Någon som kan svara på varför antal besök som står där uppe inte alltid stämmer med antal besök på staplarna vid superkollen?

Det kan stå "2 besökare denna månad" och vid staplarna kan det stå att det är flera stycken per dag.

Funkar superkoll tjänsten för dig?
Citera
2019-12-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bwndbdneb
Funkar superkoll tjänsten för dig?

Mitt tidigare inlägg ovanför visas inte för mig när jag besökte tråden på nytt, syns den för er?
Senast redigerad av Bwndbdneb 2019-12-17 kl. 23:42.
Citera
2020-01-11, 09:38
Medlem
Jag har mailat nusvar tre ggr för att jag inte vill att den info de visar om mig ska ligga online. Dock har de en robot som "läser" mail och alla som innehåller något om att ta bort info från deras äckliga sajt får bara ett automatiskt svar som talar om att de har rätt att göra som de gör.

Vänder man sig till hitta.se, eniro se och Ratsit kan de ta bort offentliga uppgifter om en som de lagt ut publikt, så varför inte den vidriga sajten Mrkoll.se? Jag anser att man borde ha rätt att påverka vad som läggs ut online om en, men svaret är väl enkelt: om Mrkoll skulle plocka bort info om alla personer som så önskar skulle deras verksamhet rämna direkt.

Vidriga, äckliga sajt, som drivs av småungar som inte har mognaden att förstå folks skada och obehag av den!
Citera
2020-01-11, 13:27
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Jag har mailat nusvar tre ggr för att jag inte vill att den info de visar om mig ska ligga online. Dock har de en robot som "läser" mail och alla som innehåller något om att ta bort info från deras äckliga sajt får bara ett automatiskt svar som talar om att de har rätt att göra som de gör.

Vänder man sig till hitta.se, eniro se och Ratsit kan de ta bort offentliga uppgifter om en som de lagt ut publikt, så varför inte den vidriga sajten Mrkoll.se? Jag anser att man borde ha rätt att påverka vad som läggs ut online om en, men svaret är väl enkelt: om Mrkoll skulle plocka bort info om alla personer som så önskar skulle deras verksamhet rämna direkt.

Vidriga, äckliga sajt, som drivs av småungar som inte har mognaden att förstå folks skada och obehag av den!

De väljer själva vad de vill publicera och vad de vill radera.

Det är det som är yttrandefrihet.

Det går alltid att maila och be om radering. Men de har ingen skyldighet att radera. Samma sak med en tidning, men kan be om att något ska raderas eller inte publiceras. Men utgivaren väljer själv.

En ganska stor skillnad är att eniro eller hitta.se mest har telefonnummer. De uppgifterna kommer oftast ifrån operatörernas kundregister eller andra källor. Säkerheten på den informationen är inte alltid 100 %. Så de kan vara mer benägna att radera uppgifter om man meddelar att de är felaktiga.

Ratsit raderar väl annars endast det man markerar som felaktigt. Folkbokföringsuppgifter raderas oftast inte, inte heller inkomstuppgifter och vilka hundar man äger. Detta då Skatteverket och Jordbruksverket anses ha korrekta register. Ratsit har dock raderat uppgifter om vilka bilar man äger, då dessa uppgifter inte hade köpts av Transportstyrelsen, utan att någon annan databas som hade visat sig vara felaktig.

Jag gjorde en sökning på mig själv och får upp två telefonnummer. Ett har jag aldrig haft och det andra är ett abonnemang som är uppsagt för flera år sedan. Så normalt sätt så är det nog lättare att få sådana uppgifter raderade.
Citera
2020-02-01, 21:38
Medlem
Enligt en medarbetare på nusvar ska man fr o m slutet av januari kunna ta bort vissa uppgifter om sig själv från MrKoll. Dock: Hur gör man? Nu är det slutet på januari men jag kan inte se den funktionen på sajten. Någon som vet var man hittar den, eller är det kanske så att medarbetaren på nusvar bara dragit en penna?
Citera
2020-02-10, 14:33
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...a-till-mrkoll/

"Datainspektionen återkallar tillståndet för Yellow-belly att bedriva kreditupplysningsverksamhet.
Orsaken är att företaget lämnat ut uppgifter till sajten Mrkoll i strid med kreditupplysningslagen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in