2020-01-11, 01:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag bojkottar svensk media sedan drygt ett år tillbaka så jag vet inte vad son rapporteras om det ukrainska planet i svensk press.

Men nog är det märkligt att det fanns en mängd flyktingar på planet. Jag menar - vad gör man på semester i landet där man fruktar för sitt liv så pass att man flytt över halva jordklotet till mörka norden? Diskuteras detta över huvud taget i svensk media? Jag utgår från att svaret är nej och att Löfven och statsapparaten redan är i färd att arrangera en stödgala, men det vore intressant att veta om det kanske dykt upp åtminstone någon insinuation någonstans.

Oisinhoran hade väl svar på din fråga idag i Aftonbladet?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...e-som-okunnigt

Citat:
De 17 omkomna som hade någon form av svensk anknytning tillhör olika kategorier. Några hade varit svenska medborgare i många år. Andra hade permanent uppehållstillstånd sedan länge. Åter andra var ensamkommande ungdomar.

Det är den sistnämnda kategorin det mesta av oljudet i sociala medier har handlat om. Ungdomar som har flytt från Iran, men som är medborgare i Afghanistan.

Så om jag flyr från Sverige, men är medborgare i Finland så är jag i princip untouchable, enligt oisin, och ska få fuska hur mycket som helst.

I mina ögon har man ju då 2 länder att utvisa till.

Det är en löjeväckande krönika, jag tycker ts ska börja läsa fiendemedia igen och tänka i banorna av Sun Tzu, "Know your enemy"!
Citera
2020-01-11, 08:26
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så om jag flyr från Sverige, men är medborgare i Finland så är jag i princip untouchable, enligt oisin, och ska få fuska hur mycket som helst.

Av de artiklar jag har läst i MSM så har det varit afghaner vars familjer sedan länge bor i Iran. Någon var tom född i Iran (iranier mao, enligt normal MSM-praxis). Sedan har de kommit från Iran som ensamkommande afghaner och nu åker de på semester till familjen i Iran. Så man kan inte ens säga att de flyr från Afghanistan utan de flyttar från Iran. En skithåla, säkert, men om de redan bor i Iran så är de knappast i omedelbart behov av permanent uppehållstillstånd för att slippa konflikterna i Afghanistan...
Citera
2020-01-11, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag bojkottar svensk media sedan drygt ett år tillbaka så jag vet inte vad son rapporteras om det ukrainska planet i svensk press.

Men nog är det märkligt att det fanns en mängd flyktingar på planet. Jag menar - vad gör man på semester i landet där man fruktar för sitt liv så pass att man flytt över halva jordklotet till mörka norden? Diskuteras detta över huvud taget i svensk media? Jag utgår från att svaret är nej och att Löfven och statsapparaten redan är i färd att arrangera en stödgala, men det vore intressant att veta om det kanske dykt upp åtminstone någon insinuation någonstans.
Litar du på uppgiften att det fanns en mängd flyktingar på planet? Den informationen kan vara felaktig. Vad är det som får dig att lita på den uppgiften?
Citera
2020-01-11, 08:47
Medlem
Enydrions avatar
Jaha, Iran erkänner...

Men så har vi ju stjärnreportern Wolfgang Hansson från Falköping, han skrev ju att det var väldigt osannolikt att Iran sköt ner planet utan några bevis!

Så jag undrar nu om det finns några bevis?

Så Aftonbladet också kan börja skriva att planet skjutits ner av Iran....

Citat:
Att det skulle kunna handla om ren slump är uppenbarligen svårt för alla att acceptera. Även om det utan bevis för motsatsen är den mest sannolika förklaringen.

Även om inga bevis finns är det tillräckligt med indicier och sammanträffanden för att få konspirationsteorierna att flöda.

Det kan ta månader innan vi får veta sanningen om vad som hände.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...m-flygkraschen

Den har ju inte åldrats så vackert den här kolumnen...
Senast redigerad av Enydrion 2020-01-11 kl. 08:49.
Citera
2020-01-11, 09:01
Medlem
mustams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jaha, Iran erkänner...

Men så har vi ju stjärnreportern Wolfgang Hansson från Falköping, han skrev ju att det var väldigt osannolikt att Iran sköt ner planet utan några bevis!

Dom hade även en artikel från en "flygexpert" där han sa "inget tyder på att planet blivit nerskjutet". Men den artikeln är borta. Hur kan man vara så snabb att dra en slutsats om man inte har en aning? Samma gäller Wolfgang Hansson. Pinsamt.
Citera
2020-01-11, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jaha, Iran erkänner...

Men när man inte vet är det väl rimligt att anta att planet inte blev nedskjutet av Iran? Det handlar inte om att försvara Iran, det är bara väldigt låg sannolikhet att något sånt händer. Helt obegripligt hur man av misstag kan skjuta ner ett passagerarflygplan på det sättet.
Citera
2020-01-11, 09:11
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mustam
Dom hade även en artikel från en "flygexpert" där han sa "inget tyder på att planet blivit nerskjutet". Men den artikeln är borta. Hur kan man vara så snabb att dra en slutsats om man inte har en aning? Samma gäller Wolfgang Hansson. Pinsamt.

Wolfgang Hansson, en agenda drivande journalistik utan dess like. De finns många men Herr Hansson är den bäste av de sämsta.
Citera
2020-01-11, 09:22
Bannlyst
Tycker att Aftonbladet efter detta kann döpas om till Flygplansexperterna

Wolfgang Hansson blir ju legendarisk efter denna Baghdad Bob Artikel

I princip har journalisterna bara 1 uppdrag skyll allt pa Trump oavsett vad som e sant Eller falskt

Trump har alltsa vapen som gör det möjligt att skjuta ihjäl en Terrorist och hans följe med precission.

Irans svar ledde till att man fyrade av ett antal raketer mor Irak som inte dödade en enda människa.

I begravningstaget av Terroristen stampades ca 50 miljoner ihjäl och som grädde pa moset sköt Irans högteknologiska arme ned ett ukrainskt flygplan.

Troligtvis läste iransk Militär den ukrainska beteckningen UA och tog det för USA
Citera
2020-01-11, 09:24
Medlem
Vilken vinst för Trump! Mördar en högt uppsatt person som varit en nagel i ögat i decennier. Iran klarar inte av att hantera situationen utan skjuter ner ett passagerarplan. All fokus handlar nu om hur värdelösa Iran är.

Givetvis kommer många fortsätta ta Irans rygg i svensk media. Dels genom att tyst ignorera detta, dels genom att credda Iran för deras samarbetsvilja.
Citera
2020-01-11, 09:33
Medlem
Mr.Swedens avatar
Varför envisades Peter Wolodarski och DN med att ingen nedskjutning ägt rum när detta redan var uppenbart? Undermålig journalistik? Eller politisk agenda? Förstår inte.
Citera
2020-01-11, 09:36
Medlem
A32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Wolfgang Hansson, en agenda drivande journalistik utan dess like. De finns många men Herr Hansson är den bäste av de sämsta.
Herr Hanssons besatthet av D Trumph måste ha fått sig en riktig törn!
Citera
2020-01-11, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Varför envisades Peter Wolodarski och DN med att ingen nedskjutning ägt rum när detta redan var uppenbart? Undermålig journalistik? Eller politisk agenda? Förstår inte.
Därför att svensk massmedia bedriver Propaganda

i jsut detta fall har DN och Aftonbladet varit klart roligast blandat med SVT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in