Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-01-08, 14:04
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Till exempel du, men främst medierna. Det hela är mycket enkelt: antingen redovisar man endast antal döda och anger inte vilken nationalitet de har eller så anger man korrekt nationalitet. Var de var bosatta är inte intressant. Jag har var bosatt i ett land utanför EU länge och väl och om jag omkommit då i en olycka hade det stått "svensk omkom" inte "xxx omkom". Sjutton svenskar inte dött här idag.

Det stämmer. Hade en etnisk svensk, född i Sverige med större delen av sina släktingar i Sverige, men som flyttat till USA och haft amerikanskt medborgarskap, dött i en krasch, så hade svensk media skrivit att en svensk dött i kraschen och inte en amerikan.
Citera
2020-01-08, 14:05
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC-2.0

"17 innehavare av svenskt pass" hade varit en bättre benämning.
Det är ju vad man menar med nationalitetsbeteckningarna i sådana här sammanhang. De som har klagomål på det borde ta det i trådar om invandring, medborgarskap osv, så att den här tråden kan få handla om flygolyckan.
Citera
2020-01-08, 14:07
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att kalla folk för något annat än svenskar för att de har ett utländskt namn är också fel. Men ”svensk” har flera olika definitioner, vad som avses här är personer som bor i Sverige, eller kanske personer som är svenska medborgare.

(Förresten tror jag visst att du menar något illa.)

Det är bättre att skriva "17 svenska medborgare". Det skulle jag inte ha några som helst problem med. Då slipper vi ha denna diskussion. Då får folk själva avgöra vilka som är svenskar.

Tråkigt att du tror att jag menar något illa. Jag tycker bättre om Iranier än Amerikaner.
Citera
2020-01-08, 14:30
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Om någon i tråden är intresserad av vilken nationell identitet de omkomna har så rekommenderar jag denna att försöka boka in intervjuer med personer som är närstående de omkomna, för att verkligen på djupet gå in på detta. För det är ju sant att nationell identitet inte ligger i var man är bosatt, vad man har för pass eller vad man heter.

Men det är heller inte så att alla ord endast har en definition. Det går att tala om svenskar som en nationell identitet, men också exempelvis om personer bosatta i Sverige eller personer som har svenskt medborgarskap. Ingen definition fungerar i alla sammanhang.

Jag tror inte att det är en vedertagen åsikt att "var de är bosatta är inte intressant". Men du har all rätt till den åsikten. Själv är jag övertygad om att det berör folk i Sverige om personer i Sverige avlider, även med utländsk härkomst, och jag tycker inte att du ska förvänta dig att medierna utgår från just din världsbild.

Det hela grejen handlar om är dubbelmoralen hos media. Hade 10 etniska svenskar flyttat till Japan och dött i en krasch, så hade svensk media basunaret ut att tio svenskar fanns bland de omkomna. Även om de bott 20 år i Japan.
Citera
2020-01-08, 14:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det hela grejen handlar om är dubbelmoralen hos media. Hade 10 etniska svenskar flyttat till Japan och dött i en krasch, så hade svensk media basunaret ut att tio svenskar fanns bland de omkomna. Även om de bott 20 år i Japan.

Så klart det är så, och det är inte dubbelmoral. Verkligheten är lite mer komplex än att en person nödvändigtvis är enbart svensk eller japan. Har en person som är född och uppvuxen i Sverige flyttat till Japan och bott där i tjugo år är det ganska sannolikt att denne både är japan och svensk.
Citera
2020-01-08, 14:37
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Så klart det är så, och det är inte dubbelmoral. Verkligheten är lite mer komplex än att en person nödvändigtvis är enbart svensk eller japan. Har en person som är född och uppvuxen i Sverige flyttat till Japan och bott där i tjugo år är det ganska sannolikt att denne både är japan och svensk.

Och det är rätt säkert att svensk media aldrig skulle skriva att det var en japan om det var en blåögd blond person född i Sverige. Men nu skriver man 17 svenskar. Det spelar ingen roll för mig personligen. Jag bara konstaterar hur det fungerar.
Citera
2020-01-08, 14:39
Medlem
Citat:
Även som född i ett annat land, eller med en förälder som är född i ett annat land, kan man givetvis vara svensk.

Nu börjar det här bli gravt OffT men hur vet vi så bergsäkert att de som media beskriver som svenskar verkligen betraktade sig själva som svenskar?

Kanske de flesta av de s.k "svenskar" tvärtom under deras livstid med emfas påpekade:

- Jag är en iranier och jag är stolt över det!
- Jag är en stolt afghan med mina egna seder och min afghanska livsstil!

Nu när de är döda blir de skymfligen plötsligt kallade för svenskar fast de aldrig hade påstått att de var svenskar under deras levnad.

Nog skulle det vara klädsamt av media att visa lite aktning inför de som nyss har omkommit i en hemsk flygolycka.

Med det sagt avslutar jag det som nu har bliviit OffT.
Citera
2020-01-08, 14:40
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Och det är rätt säkert att svensk media aldrig skulle skriva att det var en japan om det var en blåögd blond person född i Sverige. Men nu skriver man 17 svenskar. Det spelar ingen roll för mig personligen. Jag bara konstaterar hur det fungerar.
Media vill sälja lösnummer och klick.
Precis som att man skriver om "svenskan i Hollywood" Malin Åkerman (född i Stockholm men uppväxt i Kanada) bara spenderat några månader i Sverige under hela sitt liv.
Inte lika intressant om man skriver "Kanadensaren".

Media har nu gått ut med att två barn finns bland dom förolyckade. Som diskuterats tidigare.
Senast redigerad av fiskoega 2020-01-08 kl. 14:57.
Citera
2020-01-10, 14:57
Medlem
HejaFinlands avatar
WOLFGANG HANSSON som jobbar åt Schibsted leker expert och svarar på utvalda (censurerade) läsarfrågor. Vilken smörja, han kan och vet ingenting utan bara drar till saker som han tycker låter tekniskt. Bladat med Trump-hat och annan politisk propaganda. Borde inte MSB och Säpo stoppa sådan desinformation och påverkansoperationer?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/jd1qg9/den-obehagliga-fragan-maste-stallas
Citera
2020-01-10, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han är antagligen anställd för sina ideologiska åsikter skull, inte för något av allt det du nämner. Hur som helst en helt olämplig person att "informera" allmänheten om denna flygolycka. Men för AB är det så klart billigare att skicka fram en som redan är fast anställd och kostar pengar oavsett om han sitter och fikar i fikarummet eller svamlar i Aftonbladet-TV, än att låta kunniga personer uttala sig. De borde ju haft en Irankännare, en militär expert, en flygexpert och så vidare inte en vänsterliberal propagandist.
Wolfgang Hansson har givetvis rätt.

Iran sköt ner planet medvetet.

Ingen missil startar från en intrenationell flygplats på dess landningsbana. Sedan skjuts "missilen" (flygplanet) direkt därefter fortfrarande uppåtstigande. Radiokommunikationen tornet-flygplanet var i full gång, sedan länge. Det kan militären lätt ha koll på.

Hur tog sig missilen till flygplatsen i smyg då från början? Den måste ha tagit sig in i landet, innan, landat på flygplatsen och då.avfärdats från en vanlig landningsbana på flygplatsen och samtidigt talat med tornet och flygledningen där.

För ingen magi kan bara trolla fram en missil på en flygplats som använder deras uppstigningsbana samt använder normal radiokommunikation mellan sig och tornet.

Klart som fan medveten gärning. De är galna där, se bara på dem.
Citera
2020-01-10, 21:49
Medlem
Flygkraschen, diskuteras flyktingarnas semestrar i hemlandet?

Jag bojkottar svensk media sedan drygt ett år tillbaka så jag vet inte vad son rapporteras om det ukrainska planet i svensk press.

Men nog är det märkligt att det fanns en mängd flyktingar på planet. Jag menar - vad gör man på semester i landet där man fruktar för sitt liv så pass att man flytt över halva jordklotet till mörka norden? Diskuteras detta över huvud taget i svensk media? Jag utgår från att svaret är nej och att Löfven och statsapparaten redan är i färd att arrangera en stödgala, men det vore intressant att veta om det kanske dykt upp åtminstone någon insinuation någonstans.
Citera
2020-01-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag bojkottar svensk media sedan drygt ett år tillbaka så jag vet inte vad son rapporteras om det ukrainska planet i svensk press.

Men nog är det märkligt att det fanns en mängd flyktingar på planet. Jag menar - vad gör man på semester i landet där man fruktar för sitt liv så pass att man flytt över halva jordklotet till mörka norden? Diskuteras detta över huvud taget i svensk media? Jag utgår från att svaret är nej och att Löfven och statsapparaten redan är i färd att arrangera en stödgala, men det vore intressant att veta om det kanske dykt upp åtminstone någon insinuation någonstans.
Media pratar överhuvudtaget inte om flyktingar, bara om svenskar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in