Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 23:44
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad menar du med det? Den hoppar ur så snart något instrument visar ovanlig data, eller vid just turbulens. Den disconnectar med en speciell ljudsignal, så piloten vet att de måste ta över manuellt.
Ja, autopiloten på 737:an är känsligt och kopplar ur ganska lätt.

Tappar man generatorn på sidan som autopiloten är inkopplad från, kommer den koppla ur.
Vi vet att transpondern slutade sända, vilket sannolikt innebär att de hade omfattande elfel.

Citat:
Men i detta fall har det ingen betydelse, planet var mer eller mindre manöverodugligt efter första träffen och varken autopilot, motorer eller instrument fanns att tillgå. Autopiloten har ingen relevans i detta fall.
Oavsett vilket, lär inte något autopilot varit inkopplad efter att de träffades av luftvärnsroboten.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Det du håller på med är klassisk kommunism - eller barn. De andra gjorde ju det och därför är det ok att vi gjorde det.
Du är dåligt insatt, så enkelt är det. Typisk USA kramare.

Det är mycket du skulle behöva lära dig, tyvärr går det ej MSM och Google, synd för dig och för oss som måste höra högertrams utan argumentation.

I nästa liv, försök att vara lite mer öppen i sinnet.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
I detta fall kan missilen ha slagit ut piloterna delvis men planet kan försökt fortsätta flyga. Det är dit jag vill komma.

Jag förstår det, men det är omöjligt om du vet lite om hur autopiloten på ett modernt trafikflygplan fungerar. Av säkerhetsskäl så är den designad att koppla ur (med en ljudsignal) vid minsta tveksamhet.

Att det skulle vara en smäll som skadade planet, slog ut piloterna men inte kopplade ur autopiloten, det finns liksom inte.
Citera
2020-01-10, 23:45
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Aj då, trist inte ens approach använder råradar idag, men tydligen så är den på väg tillbaka dock ej för närområdet då och det är bra iallafall.

Men militären kör råradar fortfarande såklart, plingar lite svagt i bakhuvudet att luftis nyttjar militären för detta.

Det var en väldigt viktig grej då jag senast pillade med detta på en jättestor(största) flygplats i Europa, men men tiderna förändras inte alltid till det bättre.

Var tvungen att googla litegrann så jag med säkerhet bara skriver det som är öppen info.
Hör kommer lite som passar i primärradarfrågan:
http://www.lfv.se/nyheter/nyheter-2017/lfv-bygger-primarradar-i-sodra-sverige
Citera
2020-01-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krazzan
Någon som vet varför det fanns 3 piloter ombord?

Kanske för att utbilda tredje piloten.
Citera
2020-01-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ja, autopiloten på 737:an är känsligt och kopplar ur ganska lätt.

Tappar man generatorn på sidan som autopiloten är inkopplad från, kommer den koppla ur.
Vi vet att transpondern slutade sända, vilket sannolikt innebär att de hade omfattande elfel.

Oavsett vilket, lär inte något autopilot varit inkopplad efter att de träffades av luftvärnsroboten.

Du som kan. Säg att all AC försvinner. När man går över på batteri, ingår transpondern då?
Citera
2020-01-10, 23:49
Medlem
Citat:
Vi har redan avhandlat det faktum är att inget dödssprängt plan skulle flyga av sig själv 16 kilometer (från 2400 meters höjd) från platsen där sista datakontakten skedde.

https://imgur.com/a/1TBCGQJ

Och autopiloten kan inte heller ha fungerat. Jag tror det (dessvärre) är sannolikt att piloterna, eller åtminstone en pilot, initialt överlevde smällen och kämpade några minuter för att undvika krasch i det dödsdömda flygplanet. 20-30 sekunder före krashen hade elden spridit sig så att hela planet var en eldboll och det gick ner i backen.

Ja, men inte hugget i sten. Ett trimmat plan kan ju flyga en bit ändå.

Nåväl, hoppas CVR/FDR kommer ut.
Citera
2020-01-10, 23:50
Medlem
lasternassummas avatar
Två robotträffar med 27 sekunders mellanrum?

Här görs försök att tolka filmen som visar vad som troligen är en robot som träffar planet.

https://www.bellingcat.com/news/mena/2020/01/09/video-apparently-showing-flight-ps572-missile-strike-geolocated-to-iranian-suburb/comment-page-1/

Jag tycker tolkningen förefaller trovärdig. Om den är korrekt så är det här platsen där roboten träffar planet.

Robot impact: 02:45:24 (UTC), 35.513778, 50.921712
Länk: Robot impact location

Sista transponderdata: 02:44:57 (UTC), 35.49046,50.95299, kurs=312°, hasighet=276 kn.

Mellan dessa två punkter gäller,
kurs = 312,4°
avstånd = 3,84 km
tid (om hastigheten är 276 knop/511 km/t): ≈27 sekunder

Vi har uppgifter (från intel USA/Kanada och UK) och vittnesuppgift (från twitter) om att två missiler avfyrats.

Det troligaste, som någon varit inne på tidigare, är väl att platserna ovan anger var de två missilerna träffat.

I så fall har den första träffen, missil #1, bl.a. slagit ut transponder, men kanske inte orsakat någon omfattande brand i planet eftersom planet inte syns (på videon) innan träffen av missil #2. Efter träff av missil #2 lyser planet upp, som om det brinner. Jag har inte sett någon video på missil #1, om det var en sådan.

Det kan ju vara så att synen av och ljudet från missil #1 fick några att ta fram mobilen och filma missil #2?

Citera
2020-01-10, 23:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Värdelösa journalister klarar inte ens ut att fråga hur flygplan över huvud taget fick tillstånd att lyfta från flygplatsen. Borde väl utfärdats flygförbud då Iran visste om det riskabla läget (man hade ju för helvete själva precis avfyrat missilerna!). För övrigt oerhört många fjantiga kommentarer här om att passagerarna borde ha skickat sms. Vilken jävla fantasivärld som man måste leva i!

Om jag inte minns fel så var det ett antal inställda och/eller framflyttade avgångar på stadens båda flygplatser, dock startade ett mindre antal flyg under morgonen.

Intressant om det endast var utrikes flygbolag som startade och samtliga inhemska bolag stod på marken före, under och ett bra tag efter UIA start.

Vilka bolag som landade på de båda flygplatserna den här morgonen är också intressant.

Om inget inhemskt flyg varit i luften kring flygplatserna kan man fundera på varför.
Citera
2020-01-10, 23:54
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Med tillverkaren menar jag flygplanstillverkaren.

Har du sett någon gång att man låtit flygplanstillverkaren läsa ur data ur minnesenheterna?
Det är inte deras grej. Tillverkaren av boxarna, Honeywell, kanske kan. Men har inte sett dom göra dessa jobb heller.
Svar Ja
Man samarbetar med tillverkaren i utredningar för att dom ska bli så kompletta som möjligt. Dom blir även ålagda att utgöra beordrade tester och simuleringar.
Citera
2020-01-10, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Helt riktigt. Det är där mashine learing och AI kommer in. Systemet får dels info från ADS-B som kan visa sig vara felaktig, eller påverkad av någon med dåliga intentioner.

Låt oss säga att ADS-B säger: Civil Airbus A320, riktning avstånd och höjd.

Eldenheten eller Undenheten har även den samtidigt inhämtat egen information i form av en radarprofil. Systemet gör omedelbart i sin databas (som bara blir bättre och bättre) en sökning på lagrade profiler på AirbusA320 och hittar ett par tidigare sparade profiler på ungefär samma höjd, riktning och avstånd. Om de matchar väldigt bra så kan systemet föreslå en designering som civilt plan och även meddela att systemet med stor säkerhet tror att det har rätt i sak. Om de inte alls matchar så låter systemet operatörerna veta att här krävs ytterligare åtgärder för att ge luftfarkosten en säker identifikation.

En F35 har en radar cross section som en humla. En Airbus A320 har en radar cross section som en Airbus A320.

Jag svarade mest på frågan om skillnader på system. I det här fallet så kanske det bara gjorde saker otydligt. Iran har verkligen inte denna kapacitet även om de släppt lite frän-filmer som försöker få det att framstå som det. De har vissa relativt kvalificerade system, men mycket old school. Dock ingenting där AI och mashine learning gör enheterna bättre och bättre. Det är förebehållet de senaste systemen i Väst, ryssland, Kina, Israel. Ingenting som Iran förfogar över. Sorry om jag komplicerade tråden.

Observera även att jag medvetet förenklar för att beskriva princip.
I verkligheten behöver systemet även ta in ledskiktsförhållande och meterologiska data och annan info för att radarprofil ska matchas med nära inpå fingeravtryckskvalitet.
Du har nog läst förmycket Ny Teknik tror jag, ingen i denna branch har sådana saker framme, tyvärr men kom igen om 10 år kanske.
Citera
2020-01-10, 23:55
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Absolut.

Skillnaden är att en handburen MANPADS kanske slår ut en motor på ett trafikflygplan och ytterligare lite skador. I värstafallet havererar man men det lär inte slå ut system så att vi tappar maskinen på FR24.
Det vi ser på filmerna är en radarmålsökamde större robot och inte ennMANPADS. Rörelsemönstret och raketmotorn talar sitt tydliga språk.

Det är helt enkelt ingen tvekan om vilken huvudtyp av luftvärnsrobot vi ser.
Min bedömning är att buset inte har tillgång till dessa större system.

Nej är det så att man kan avgöra tydligt så, jag vet inte mer än den usla filmsnutt som jag har sett och kom att tänka på Manpad.

Är det som du påstår då anser jag att nedskjutningen skedde på direkt order och att den ingick i spelet, ja det är ju inte Afrika som det är frågan om med militärer som snortar Brun-brun och tuggar KAT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in