Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Nej, approach använder sekundärradar till 100%. I de få fall man har PAR-inflygning( precision approach radar) så är den sommen smal stråle och ser bara inflygningslinjen med väldigt liten marginal( hög precision men mycket liten lob).
Jag körde PAR-inflygning senast häromdagen, då det i huvudsak är ett militärt inflygningshjölpmedel.
Definitioner:
Råradar= prinärradar.
Det innebär klassisk radar, reflekterad energi ger i bästa fall info om ungefärlig höjd och avstånd och riktning. Ingen kvaliciferad information följer med.
Sekundärradar= transponder.
Radarn skickar en fråga: ”Är någon där?”
Transpondern ombord svarar: ”Jag är här” tilldelad transponderkod svaras+ höjd visas. Radaranläggningen ser riktningen med radar, får avstånd via tidsmätning och höjd via svaret, samt identifikation.
Har man mode S kan ytterligare datavisas, i olika omfattning beroende på flygmaskin samt flygledningens utristning.
Aj då, trist inte ens approach använder råradar idag, men tydligen så är den på väg tillbaka dock ej för närområdet då och det är bra iallafall.
Men militären kör råradar fortfarande såklart, plingar lite svagt i bakhuvudet att luftis nyttjar militären för detta.
Det var en väldigt viktig grej då jag senast pillade med detta på en jättestor(största) flygplats i Europa, men men tiderna förändras inte alltid till det bättre.