Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 21:26
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Förstår inte riktigt. Är han på plats för träningssyfte räknas han helt klart som en pilot i tjänst. Utveckla gärna om jag missförstod.

Du kanske vet mer än mig om hur det är att vara en "airline pilot", men flygtiden ligger troligen hos den som flyger och det låter i alla fall för mig knepigt att någon nästan bara hoppar in och flyger några timmar för att få erfarenhet och flygtid. Fy fan om det är så med tanke på passagerarna, ett jävla svek mot flygsäkerheten.
Citera
2020-01-10, 21:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Finns det fakta som pekar på två missilträffar med flera minuters mellanrum? Det vi vet från FR24's data är att allt ser bra ut, utan problem, fram till "Plats där data försvann" på denna bild:

https://imgur.com/a/1TBCGQJ

Sen vet vi att planet har kraschat på angiven "Nedslagsplats".

Några här säger att planet har drabbats av ytterligare en träff minuter efter den första. Vad har vi som talar för det (ifrågasätter det inte, bara undrar).
Citera
2020-01-10, 21:29
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Rätt uppenbart att planet sköts ner vid Parand, gör en skarp högersväng och glider ner i backen. Det verkar ha varit en utdragen process och passagerarna måste ha tyvärr genomlidit en rejäl dödsångest. Fyfan!

Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Ja fy fan. Långa minuter. Inte på så hög höjd att de blivit bedövade av hypoxi heller.

Knappast, då skulle det gått åtminstone något sms, son tidigare påtalats. De lär ha dött eller blivit medvetslösa omgående.
Citera
2020-01-10, 21:29
Medlem
Kan detta vara en TOR?
35.457925, 50.845297

Det kom väl en missil från det hållet?
Citera
2020-01-10, 21:31
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är vad jag tror, bara min spekulation här i tråden dock. Ett plan helt utan någon som helst kontroll (och utan autopilot) kommer ganska snart att bli instabilt och krascha ner i backen. Speciellt om det är skadat efter en explosion. Så det är knappast en chans att det skulle glida 16 km från en höjd av 2400 meter.

De stackars piloterna har troligtvis kämpat med planet så gott de har kunnat, innan lågorna tog över helt.

Jag håller med dig fullständigt, märkligt dock att folk tar så stort på autopiloten?
Det är ju för fan bara en jävla maskin, hjältarna här var de människor (piloterna) som kämpade för att överleva.
Citera
2020-01-10, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Knappast, då skulle det gått åtminstone något sms, son tidigare påtalats. De lär ha dött eller blivit medvetslösa omgående.
Hur fan skickar man ett SMS uppe i luften? Troligen ingen täckning heller...
Citera
2020-01-10, 21:32
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Okej, är inte helt med på hur detta skulle fungera men alla sådana system som tex ADS-B är relativt lätta att fejka så i ett skarpt läge hur ska man nyttja sådan information?

Men det kanske finns men då är det nog riktigt nya grejer, vem mer än Sverige har sådant?

Länder som Ryssland USA Kina mfl stora dom har inte råd att uppdarera som vi, om du bara visste vilka system som det kan sitta på stora dyra fartyg typ hangarfartyg, det kan vara datorer som är 10-20 år gamla.

Så denna typ av uppkoppling od den känns typ svensk eller motsvarande land inte stormakt.

När det gäller flygplan och flygtrafikledning är det inte jättelätt att fejka ADS-B. ADS-B och mode S-transponder är en del av färdplanen vilken aktiveras när man startar, det kan ju bara finnas en maskin med varje unik mode S-kod, så om två flygmaskiner helt plötsligt visar samma mode S kod är ngt fishy.

När det gäller civila regler och funktioner typ transponder är inte utvecklingen jättesnabb därför att man först måste uppfinna, certifiera och sedan saluföra uppfinningen. Civila flygbolag vill ju inte betala en massa pengar för nåt de inte tycker de behöver, och har de nyss gjort det vill de inte betala på nytt.

Militära system är lite likadant. Extremt dyrt och när man bygger dem robusta så skapar man såklart svårigheter för enkel uppgradering.
Citera
2020-01-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Här en ny video. Obs att denna och åtm. en tidigare kommer via Iran Newsroom.

https://twitter.com/Iran_NewsRoom/status/1215664335311245313?s=20

På denna video är det troligt att bilen kör på Teheran-Saveh Freeway (Route 5) med riktning norrut mot Teheran. Då skulle det se ut precis så här, planet befinner sig strax till vänster om körriktningen och behåller ungefär bäring till bilen under hela sekvensen.
Citera
2020-01-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag håller med dig fullständigt, märkligt dock att folk tar så stort på autopiloten?

Autopiloten spelar ingen roll i slutskedet efter missilträffen. De körde troligtvis med autopilot fram till träffen, men den kopplar ut vid minsta turbulens.

Inte en chans att det funnits någon autopilot kvar efter missilträffen, eftersom det inte fanns några som helst fungerande system kvar.
Citera
2020-01-10, 21:35
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Förstår inte riktigt. Är han på plats för träningssyfte räknas han helt klart som en pilot i tjänst. Utveckla gärna om jag missförstod.

Piloter eller andra besättningsmedlemmar kan flyga med som passagerare. Det kan finnas många skäl till det, piloten kan ha flugit till Teheran och behöver ta sig någonstans, eller får inte flyga pga. krav på vila etc.
Citera
2020-01-10, 21:36
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Du kanske vet mer än mig om hur det är att vara en "airline pilot", men flygtiden ligger troligen hos den som flyger och det låter i alla fall för mig knepigt att någon nästan bara hoppar in och flyger några timmar för att få erfarenhet och flygtid. Fy fan om det är så med tanke på passagerarna, ett jävla svek mot flygsäkerheten.
En helt vanlig line check. Rutin och inget uppseendeväckande öht
Citera
2020-01-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73

Beror väl kanske på generation. Men tror inte min överlevnadsinstinkt skulle fått mig att ta fram mobilen och börja skriva sms, mitt i allt kaos och oljud. Men alla är vi olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in