Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-11, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
USA:s B-52 startar sannolikt inte från Teherans internationella flygplats, inte ens iranier kan tänka sig det.

Nej, det är inte uppenbart att luftvärnet trodde att UIA var ett amerikanskt B-52.

Höjd, kurs och startplats talade sitt tydliga språk.

Du missförstår mig de satt ju och väntade på en attack från USA och psykisk press och stresspåslag leder till misstag vilket nu också inträffade så någon blev lite het och tryckte av.
Jag tror många i tråden överskattar Irans nivå på utrustning, utbildning och rutiner.
Det är väl uppenbart att de inte hade koll på läget.

Utöver detta så lyckas de ju ha ihjäl människor i begravningscermonier när dom inte slaktar 1700 människor som protesterar. Mycket underhållande också när svensk media tror att vuxna människor går i något begravningståg frivilligt för att någon general har dött, alternativet var troligtvis att bli av med livet om man nekade.
Nej Iran är knappast någon väloljad maskin utan snarare ett dystopiskt förtryckt samhälle som styrs med rädsla och religiösa vanföreställningar.
De kör det vanliga snacket om hur tuffa de är men det hade blivit totalt kaos om USA attackerat med full kraft.
Citera
2020-01-11, 14:14
Medlem
Rohani hänvisade i måndags till Iran Air Flight 655, som 1988 sköts ner av USA.

Citat:
"Those who refer to the number 52 should also remember the number 290. #IR655 Never threaten the Iranian nation."

https://www.axios.com/rouhani-trump-...1cc16832a.html

Inte många timmar senare skjuter Iran ner PS752.

#freudianslip

Ayastollen och hans cronies har länge ruvat på hämnd för den händelsen.
Citera
2020-01-11, 14:16
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag kan inte tänka mig det som en rimlig förklaring på något vis. Att man skulle anta att ett flygplan som precis har lyft i utflygningsbana från flygplatsen skulle vara en missil, oavsett listor. Inte ovanligt med försenade flyg eller avvikelser direkt. Den tänkta missilen skulle ju i så fall dessutom ha färdats mot flygplatsen inte ifrån den.

Du får sluta att tänka så svart vitt. Ta med allt som har hänt de senaste veckorna och att Trump har, mer eller mindre, hotat att bomba sönder i Iran om man skulle lyssna på regimen i Iran. Tänk dig att du är en nybildad värnpliktig som hantera detta luftvärn, som ligger i högsta beredskap, ni har kollat snabbt att det som finns på radarn inte skall befinna sig där och att den åker snabbt. Din överordnad beordrar dig att trycka på avfyra för att sänka det otrogna aset till USAs drönare. Liksom uppgjort för att ett misstag likt denna skall hända, även om det absolut inte skall göra det.
Citera
2020-01-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Rohani hänvisade i måndags till Iran Air Flight 655, som 1988 sköts ner av USA.

https://www.axios.com/rouhani-trump-...1cc16832a.html

Inte många timmar senare skjuter Iran ner PS752.

#freudianslip

Vi gillar att relativisera -eftersom DU är kommunist.

Iran sköt ner ett civilt flygfartyg. Punkt.
Citera
2020-01-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Du får sluta att tänka så svart vitt. Ta med allt som har hänt de senaste veckorna och att Trump har, mer eller mindre, hotat att bomba sönder i Iran om man skulle lyssna på regimen i Iran. Tänk dig att du är en nybildad värnpliktig som hantera detta luftvärn, som ligger i högsta beredskap, ni har kollat snabbt att det som finns på radarn inte skall befinna sig där och att den åker snabbt. Din överordnad beordrar dig att trycka på avfyra för att sänka det otrogna aset till USAs drönare. Liksom uppgjort för att ett misstag likt denna skall hända, även om det absolut inte skall göra det.

Vadå svart vitt? Jag förstår vad du skriver men jag tycker att förklaringen är helt orimlig. Dessutom är det mer troligt att Iran ljuger än talar helt sanning givet deras tidigare lögner. Så man får spekulera själv.
Citera
2020-01-11, 14:21
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Du menar att det bara går att lägga upp en bild på Twitter samma dag som missilspetsen föll ned? Jag tror att den kan ha legat i diket redan innan händelsen och eftersom den teorin inte kan vederläggas så blir sambandet inte så starkt.
Så du menar att missilerna som Iran erkänt att dom avfyrat inte lämnar spår i den omgivande terrängen?
Citera
2020-01-11, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Är betydligt sannolikare enligt mig att tiden från filmen inte är är "äkta" utan kan ha drivit. 27 sekunder är inte speciellt mycket. Hade inte litar på den tiden utan direktkoppling mot GPS tid eller atomur.

Känns mer sannolikt att transpondern slutade sända vid träff.
Visst kan det vara så men nu är det inte bara tiden på filmen utan också flygplanets position vid träff som avgör tiden.

Karta med grafik.
https://017qndpynh-flywheel.netdna-s...1/image-11.png
Citera
2020-01-11, 14:22
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof

Eller så sket de i vilket, men de ville skjuta ner något, oavsett vad. Den där gamla händelsen är över 30 år gammal, så den är nog glömd nu.

Men jag tror dock att det var avsiktligt. Märkligt val av plan dock, men det var trots allt en jävla massa kanadicker ombord. Who knows, det kanske dög i krigets hetta och i ilskan efter deras förluster.
Citera
2020-01-11, 14:24
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Den iranska general som tog på sig ansvaret påtalade att operatören som avfyrade missilen i fråga hade 10 sekunder på sig att besluta om att skjuta eller ej.

Har man hela bakgrunden i åtanke med all den upptrappning som precis skett är det inte svårt att se att den mänskliga faktorn spelade en stor roll här.

Tror inte att det ligger en hund begraven här, det var helt klart ett misstag.
Helt enig med dig. Ett fruktansvärt misstag. Läste någonstans att de plan som lyfte innan olycksplanet hade en annan rutt. Olycksplanet närmade sig den militära anläggningen i luften. I normala fall inga problem - men i den uppskruvade kontexten så begicks säkert en rad misstag och katastrofen blev ett faktum. Skulle inte förvåna mig om det blir några iranska självmord efter det här.
Citera
2020-01-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Eller så sket de i vilket, men de ville skjuta ner något, oavsett vad. Den där gamla händelsen är över 30 år gammal, så den är nog glömd nu.

Men jag tror dock att det var avsiktligt. Märkligt val av plan dock, men det var trots allt en jävla massa kanadicker ombord. Who knows, det kanske dög i krigets hetta och i ilskan efter deras förluster.

Jag tror också att de gjorde det medvetet.
Citera
2020-01-11, 14:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler

var de inte irankanadensare?
Citera
2020-01-11, 14:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Jag tror att den kan ha legat i diket redan innan händelsen och eftersom den teorin inte kan vederläggas så blir sambandet inte så starkt.

Du har rätt höga tankar om dig själv, om du tror dig kunna avgöra så här på distans att missilspetsen har legat i diket redan innan händelsen, när de boende i området sa att det inte var så. Vänsterblivet att skriva så, faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in