Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-11, 00:10
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Absolut.

Skillnaden är att en handburen MANPADS kanske slår ut en motor på ett trafikflygplan och ytterligare lite skador. I värstafallet havererar man men det lär inte slå ut system så att vi tappar maskinen på FR24.
Det vi ser på filmerna är en radarmålsökamde större robot och inte ennMANPADS. Rörelsemönstret och raketmotorn talar sitt tydliga språk.

Det är helt enkelt ingen tvekan om vilken huvudtyp av luftvärnsrobot vi ser.
Min bedömning är att buset inte har tillgång till dessa större system.

Precis. Och vi vet ju att det sedan 2007 finns minst 29 bandburna batterier av TOR M1 i landet. Varje ramp innehåller 8 missiler.

https://sputniknews.com/russia/2007020760358702/

Citat:
Russia's Defense Minister and Deputy Prime Minister Sergei Ivanov said last week that Russia did not export weapons that could undermine stability in troubled regions.

"Armaments we export are intended exclusively for defense. This applies to Iran," he said. "These are not offensive weapons, and they neither pose any threat to neighbors nor can they destabilize the situation in the region."

The TOR-M1, developed by the Russian company Almaz-Antei, is a high-precision missile system designed to destroy aircraft, manned or unmanned, and cruise missiles flying at an altitude of up to 10 kilometers (6 miles). It was introduced at the Russian aerospace show MAKS in 2005. Each system is equipped with eight short-range missiles, associated radars, fire control systems and a battery command post.
Citera
2020-01-11, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag svarar efter Kandas presskonferens som kommer alldeles strax. Eller är det fusk?

Snappad up av jornalister..."they are saying that Canada is lying."
Citera
2020-01-11, 00:11
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Super fusk! Nejdå, svara du efter.

När börjar konferensen som Kanada skall hålla?

Jag tror den är schemalagd till 00:00 svensk tid, dvs 10 minuter sen.
Du kan se den här, någon snubbe var alldeles nyss uppe vid mikrofonen och testade ljudet.

https://www.cbc.ca/news/canada/minister-of-foreign-affairs-fran%C3%A7ois-philippe-champagne-live-1.5423104
Citera
2020-01-11, 00:12
Medlem
Irans argument för att inte ha gjort det är efterblivet. Huruvida planet störtar eller ej har att göra med var det träffas och faktum att det är ett kommersiellt plan!

Men ni kanske blev övertygade?
Citera
2020-01-11, 00:17
Medlem
Låt oss säga att det skulle komma fram 100 % bevis på att Iran gjorde det. Vad skulle ens hända? Jag tippar på ingenting. Och om de sköt ner planet, så är det uppenbart att det var ett stort misstag från deras sida. I samband med attacken mot den amerikanska basen i Irak, så måste Irans militär ha varit på helspänn inför något eventuellt militärt motsvar från USA, och då troligen misstagit planet för något annat.
Citera
2020-01-11, 00:19
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Ja, du kan börja med att Youtubegoogla manpads och kolla på rörelsemönstret, de ormar sig fram m.ht den målsökarprincip man använder.
Banmotorn brinner i grova drag ett par sekunder, sedan glidflyger den resten.
En manpads har en mycket liten laddning, så liten att den är byggd för direktträff och anslagsrör när roboten träffar målet. Manpads är byggda för att slå ut helikoptrar och stridsflygplan. Mot ett stort trafikflygplan går nyttan med kraftfullt. Det finns exempel på manpads som bra skadat flygplanen. I detta fall slogs troligen mer eller mindre all elektricitet ut och det klarar inte en manpads på en 737 generellt.
Sammantaget kan vi bedöma att det är en betydligt större robot( minst en då).

Jadå att jag ger dig rätt då ett antal civila plan i Mellanöstern 50st har jag läst (tar det dock med en nypa salt) träffats och bara så flugit vidare, jag vet ett fall där ett egyptiskt plan fick en Manpad missil in igenom den ena vingen men att planet kunde ta sig ned och landa säkert.
Det är mycket som man inte vet, ja hur som helst så reser jag aldrig till den regionen + några ställen till.

Jag misstänker starkt att alla säljer dem undermåliga leksaker väl vetandes att en dag så riktas dom vapnen mot dom själva, dom är ju lite så enkla faktiskt.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2020-01-11 kl. 00:23.
Citera
2020-01-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Låt oss säga att det skulle komma fram 100 % bevis på att Iran gjorde det. Vad skulle ens hända? Jag tippar på ingenting. Och om de sköt ner planet, så är det uppenbart att det var ett stort misstag från deras sida. I samband med attacken mot den amerikanska basen i Irak, så måste Irans militär ha varit på helspänn inför något eventuellt militärt motsvar från USA, och då troligen misstagit planet för något annat.

De kommer att tvingas betala skadestånd till varje död person och efterlevande - i hårdvaluta!
Citera
2020-01-11, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1

Nä vad ska hända?
Endera erkänner man och betalar skadestånd som Reagan gjorde när jänkarna sköt ner ett iranskt passagerarplan, eller så nekar man som Putin och Ukraina gjorde och betalar en slant ändå av humanitära själ. Eller så nekar man och går vidare med livet och trampar ihjäl varandra på begravningar etc.
Citera
2020-01-11, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
De kommer att tvingas betala skadestånd till varje död person och efterlevande - i hårdvaluta!

Och om de vägrar? Slutar väl endast med sanktioner i så fall? Och då förmodligen från EU + Ukraina. Övriga större länder som Ryssland, Kina och Indien lär fortsätta att göra affärer med dem.
Citera
2020-01-11, 00:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead

Vi har exemplet när USA gjorde samma sak 1988. Då handlade det om 6 miljoner kronor till Iran för varje person (USA betalade 1.25 miljarder kronor direkt till Iran).

Om det stämmer att det är 17 personer folkbokförda i Sverige som har dött, så borde det innebära att Iran avkrävs på 200 miljoner kronor till Sverige (6 * 17 * inflation 2 ggr).
Citera
2020-01-11, 00:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Precis. Och vi vet ju att det sedan 2007 finns minst 29 bandburna batterier av TOR M1 i landet. Varje ramp innehåller 8 missiler.

https://sputniknews.com/russia/2007020760358702/

De där inte främst avsedda för att bekämpa stridsflygplan med utan helikoptrar, spaningsplan, drönare och kryssningsrobotar o vad det var, enl. amerikanska uppgifter.

Sen tyckte jag jag läste att de brukar grupperas om tre-fyra fordon tillsammans.
Citera
2020-01-11, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Nä vad ska hända?
Endera erkänner man och betalar skadestånd som Reagan gjorde när jänkarna sköt ner ett iranskt passagerarplan, eller så nekar man som Putin och Ukraina gjorde och betalar en slant ändå av humanitära själ. Eller så nekar man och går vidare med livet och trampar ihjäl varandra på begravningar etc.

Det borde stå mellan att betala skadestånd (och samtidigt erkänna), eller blåneka och få sanktioner emot sig? Då bör det väl vara "billigare" för Iran att betala skadestånd? Men samtidigt lär de inte vilja erkänna deras enorma misstag (om det nu faktiskt var dem). Men skulle vattentäta bevis komma fram så skulle det vara ännu sämre reklam för landet att blåneka.

Jag har ej hängt med så mycket vad gäller det här. Såg något klipp där stolpskottet i Kanada hävdade att de har bevis för att Iran gjorde det. Hur ser beläggen ut såhär långt? Och snäll lägg undan er egen eventuella bias mot landet. Det enda jag är intresserad av är fakta.
Senast redigerad av Patch1 2020-01-11 kl. 00:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in